crazylazy Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Hva er rettighetene mine hvis en leaset maskin blir ødelagt? Har jeg rett til erstatnings produkt etter en uke, eller med en gang? Må de tilbakebetale pengene for den tiden jeg er uten datamaskin? Gjelder forbrukerkjøps loven selv om jeg ikke har kjøpt den ennå? Har mye problemer med maskinen jeg leaser nå. Lenke til kommentar
gorber Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Hvordan har du leaset maskinen? Lenke til kommentar
crazylazy Skrevet 5. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2008 Hvordan har du leaset maskinen? Fra en skole, betaler hvær månde, så på slutten kan jeg kjøpe den ut. Lenke til kommentar
Loko Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Vel da er det skolen som eier den og dem har kjøpt det som et bedriftskjøp. Jeg vil da regne med at det er kjøpsloven som gjelder, ikke forbrukerkjøpsloven. Hvis dette er tilfelle vil du ikke ha krav på noe vanlige forbrukere har krav på. Er dog usikker på hvordan det stiller seg når du leaser PC-en. Kan du ikke si at du ikke lengre vil lease PC-en og at du heller vil lease en ny pc? Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 dette høres jo veldig likt ut som disse hjemme-pc ordningene som bedrifter gjør. der bedriften inngår avtale med et firma som leaser ut maskiner og tilbehør til bedriften som igjen sender det videre til sine ansatte og den ansatte blir trukket for kostnaden. dette vil nok gå under kjøpsloven som hic jeg husker riktig er fravikelig og en eventuel avtal du har skrevet under ved mottak/bestilling er det du må gå etter. med mindre det står noe spesielt så har du nok ikke rett på erstatningsmaskin i det hele tatt. med mindre reparasjonen tar veldig lang tid så må de nok ikke tilbakebetale noe da det ikke er noe de bestemmer at den skal på verksted. alt er avhengig av hva som står i den kontrakten du har. Lenke til kommentar
Nagel Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Hva er rettighetene mine hvis en leaset maskin blir ødelagt? Har jeg rett til erstatnings produkt etter en uke, eller med en gang? Må de tilbakebetale pengene for den tiden jeg er uten datamaskin? Gjelder forbrukerkjøps loven selv om jeg ikke har kjøpt den ennå? Har mye problemer med maskinen jeg leaser nå. Det går ikke an å svare på dette spørsmålet uten å se leasingavtalen. Lenke til kommentar
crazylazy Skrevet 22. april 2008 Forfatter Del Skrevet 22. april 2008 Det er en helt ny datamaskin! Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 hvis maskinen din er helt ny så har du jo det som heter doa periode som oftest. denne er vel vanligvis en plass mellom 1 til 4 uker avhengig av merke og / eller hvilket selskap som leaser til skolen du har maskinen gjennom. det er uansett så og si helt umulig for oss å hjelpe deg uten å se den konkrete avtalen som du har skrive under på. så vidt jeg jeg husker det er ikke en leasingavtale gjennom en bedrift/skole et forbrukerkjøp og da heller ikke under forbrukerkjøpsloven, det går under kjøpsloven som igjen kan fravikes ved en eventuell kontrakt rundt avtalen. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler. Bruk -knappen i første post for å endre emnetittelen. (Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..) Lenke til kommentar
Nagel Skrevet 24. april 2008 Del Skrevet 24. april 2008 hvis maskinen din er helt ny så har du jo det som heter doa periode som oftest. denne er vel vanligvis en plass mellom 1 til 4 uker avhengig av merke og / eller hvilket selskap som leaser til skolen du har maskinen gjennom. det er uansett så og si helt umulig for oss å hjelpe deg uten å se den konkrete avtalen som du har skrive under på. så vidt jeg jeg husker det er ikke en leasingavtale gjennom en bedrift/skole et forbrukerkjøp og da heller ikke under forbrukerkjøpsloven, det går under kjøpsloven som igjen kan fravikes ved en eventuell kontrakt rundt avtalen. Leasing faller vel ofte utenfor kjøpslovgivningen. Leie av løsøre er ulovfestet. Det finnes naturligvis leasingavtaler som i realiteten er kjøp, slik at man havner i kjøps- eller forbrukerkjøpsloven. Men igjen - vi må se avtalen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå