Gå til innhold

Hjelp til valg av Olympus SW kamera

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg titter litt på SW serien til Olympus, dette er deres vann- og støtsikre kameraer.

Foreløpig er modellene 790 og 850 de mest aktuelle, men jeg har også notert meg 1030.

Er det en vesentlig forskjell på 790 og 850 annet enn de ekstra pixlene?

Hva gjør at 1030 er 1000 kroner dyrere annet enn de ekstra 7 meterne man kan dykke og de 2 mpx?

Jeg vil også gjerne høre personlige erfaringer med alle kamera hva angår bruk, batteritid, reaksjon, fokus, bildekvalitet og liknende. De bildene jeg har sett tatt med 790 (antar jeg) virker helt ok, men litt lyse. Spesielt bilder tatt inne med blits gir en elfenbenshvit hud og skarpe skygger av motivet.

Om noen kjenner til tester av de aktuelle kameraene blir jeg også takknemlig.

På forhånd takk

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
Hei

Jeg titter litt på SW serien til Olympus, dette er deres vann- og støtsikre kameraer.

Foreløpig er modellene 790 og 850 de mest aktuelle, men jeg har også notert meg 1030.

Er det en vesentlig forskjell på 790 og 850 annet enn de ekstra pixlene?

Hva gjør at 1030 er 1000 kroner dyrere annet enn de ekstra 7 meterne man kan dykke og de 2 mpx?

Jeg vil også gjerne høre personlige erfaringer med alle kamera hva angår bruk, batteritid, reaksjon, fokus, bildekvalitet og liknende. De bildene jeg har sett tatt med 790 (antar jeg) virker helt ok, men litt lyse. Spesielt bilder tatt inne med blits gir en elfenbenshvit hud og skarpe skygger av motivet.

Om noen kjenner til tester av de aktuelle kameraene blir jeg også takknemlig.

På forhånd takk

Jeg lurer nøyaktig på det samme!

Lenke til kommentar

Prisforskjellen på 1030 fremfor de to andre er nok hovedsaklig at det er vanntett ned til en større dybde, at det tåler enda hardere støt og at det i tillegg er klemsikkert. Det koster mye å gjøre et kamera såpass vann og støtsikkert at det tåler dyp på 10 meter, fall fra nesten 2 meter og en vekt på 100kg.

Behøver du ikke det at 1030 er enda mer robust enn f.eks 850, så er det ingen grunn til å gå for det kameraet.

Generelt sett gir disse kameraene en noe dårligere bildekvalitet enn de fleste konkurrentene i omtrent samme prisleie. Det er fordi objektivet sitter inne i huset, og er derfor mindre. Det må også "speiles" ut av huset ettersom det zoomer opp og ned inne i huset. Men om man ser forskjell, er en annen sak :)

Lenke til kommentar

Jeg har sett på, klemt på og prøveknipset litt med 1030, inne i typisk kveldsbelysning.

Som med alle de foregående i SW-serien jeg har gjort tilsvarende med (kjenner en som bytter ut når det kommer ny modell..) er kameraet svært feigt når det gjelder automatisk ISO-valg, hvilket førte til høye ISO-valg og bilder som druknet i støygraut. Det gjør ikke saken bedre at det da er presset inn 10 megspiksel på det. Først når man tvinger det til ISO100, eller til ytterste nød 200 avtar støyen en del. Dette gjelder selvsagt også de fleste andre lommekamera med altfor høy oppløsning, men personlig synes iallfall jeg at bildestøyen er hemningsløst fremtredende for en ikke altfor dreven bruker som stoler på automatikken.

På den annen side er det jo ikke altfor mange alternativer til kamera som man kan bruke både til sitteunderlag og dykkerkamera. Men jeg ville for egen del valg modellen med lavest mulig oppløsning og kjørt manuell og lav ISO.

Lenke til kommentar
Har 790 SW. Morro kamra og greit kamra. Med en ok bilde opplevelse ikke noe mere. Sammenlignet med F31 FD til fujifilm da som er mitt hoved kamra i kompakt klassen.

850 er jo en mye dårligere versjon en 790.

Kunne du lagt ut noen bilder du har tatt i forskjellige situasjoner?

Mvh Simen Aukland

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...