Gå til innhold

Hvor kaldt kan det være i et klasserom? (forsvarlig)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Få hele klassen til å møte opp i kjelldresser og finnlandshetter. Gjerne skjerf ol. frem from munnen slik at læreren har problemer med å høre hva dere sier. Tenker de setter opp varmen da.

Eventuelt også åpne alle vinduene og se om læreren digger -5 grader

Endret av eXploid
Lenke til kommentar

http://innemiljo.net/index.asp?G=1295&P=1803

Mange har dette problemet med for kalde klasserom. Andre ganger er det altfor varmt i klasserommene. Både for høy og for lav temperatur inne kan gå ut over helse, trivsel og funksjon både for voksne og barn. Du får derfor et fyldig svar på dette.

Det er ikke noen lovhjemlet og presis minimumstemperatur. Lover og forskrifter med veiledninger bruker ord som "tilfredsstillende" og "forsvarlig" osv uten å angi noen øvre og nedre grense for dette i formuleringen av selve loven. Men - det henvises til andre viktige dokumenter:

Ved å bruke lover, forskrifter og veiledninger samlet, kan elevene og lærere kreve en temperatur over 18oC i klasserom for stillesittende arbeid.

Temperaturer under 19oC for stillesittende arbeid er ikke tilfredsstillende, og enda lavere temperatur er ikke forsvarlig etter vanlig skjønn. Voksne arbeidstakere skal heller ikke godta dette (hva med lærerne?).

Med Forskrift for miljørettet helsevern i barnehager, skoler mv" og ”Opplæringsloven” i hånd kan elevene rettsmessig kreve at innetemperaturen i klasserom holdes på minst 18oC.

Lenke til kommentar

Eg har ikkje akseptert eit klasserom med 10-11 grader, sjølv om det høyrest usannsynleg ut at det er tilfelle. Då hadde eg gått ut og inn til rektor for å klage. Det er sjølvsagt ikkje akseptabelt å ha ein så låg temperatur i eit klasserom. Temperatur på over 24 grader går greit, men under 18 så frys du og er ikkje i stand til å konsetrere seg på langt nær så mykje som du burde sidan kroppen brukar så mykje energi på å halde kroppen varm.

Lenke til kommentar
I et klasserom og alle arbeidsplasser skal temperaturen være mellom 17 og 22 grader.

Dersom dette ikke stemmer, kan du kreve et nytt arbeidssted eller gå hjem inntil det er riktig temperatur. Dersom de truer med anmerkning ol. si kyss meg i ræva og stikk.

Eller noe litt mer diplomatisk enn det. Hva med "Beklager, men det har dere ikke lov til, og jeg klager dere inn til en høyere instans om dere velger å gjøre det". Det er garantert mer effektivt en "døh, det har du lizm ikke lov til, så kyss meg i rævva for faen"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...