mortenandre Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 (endret) Hei, hvor kaldt kan det være i et klasserom, før vi får lov til å forlate det?? I vårt klasserom er det 10-11 grader nå...Det er vel ikke forsvarlig å sitte stille å fryse ihjel? Endret 5. mars 2008 av mortenandre Lenke til kommentar
brillan Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 (endret) Få hele klassen til å møte opp i kjelldresser og finnlandshetter. Gjerne skjerf ol. frem from munnen slik at læreren har problemer med å høre hva dere sier. Tenker de setter opp varmen da. Eventuelt også åpne alle vinduene og se om læreren digger -5 grader Endret 5. mars 2008 av eXploid Lenke til kommentar
Thakiti Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Det er en grense på hvor kaldt det kan vere i et klasserom, er det under den grensa så har dere ikke "lov" til og vere der. Husker dessverre ikke grensa men tror den er over 10-12 grader. Lenke til kommentar
j-- Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Les nederst på denne siden. 10-11 grader er helt klart for kaldt, og dere har krav på at skolen finner nye varmere klasserom til dere. Lenke til kommentar
InsertNumLock Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Regelen er at det skal ligge mellom 20-22 grader.. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 http://innemiljo.net/index.asp?G=1295&P=1803 Mange har dette problemet med for kalde klasserom. Andre ganger er det altfor varmt i klasserommene. Både for høy og for lav temperatur inne kan gå ut over helse, trivsel og funksjon både for voksne og barn. Du får derfor et fyldig svar på dette. Det er ikke noen lovhjemlet og presis minimumstemperatur. Lover og forskrifter med veiledninger bruker ord som "tilfredsstillende" og "forsvarlig" osv uten å angi noen øvre og nedre grense for dette i formuleringen av selve loven. Men - det henvises til andre viktige dokumenter: Ved å bruke lover, forskrifter og veiledninger samlet, kan elevene og lærere kreve en temperatur over 18oC i klasserom for stillesittende arbeid. Temperaturer under 19oC for stillesittende arbeid er ikke tilfredsstillende, og enda lavere temperatur er ikke forsvarlig etter vanlig skjønn. Voksne arbeidstakere skal heller ikke godta dette (hva med lærerne?). Med Forskrift for miljørettet helsevern i barnehager, skoler mv" og ”Opplæringsloven” i hånd kan elevene rettsmessig kreve at innetemperaturen i klasserom holdes på minst 18oC. Lenke til kommentar
Snerk Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Alt over frysepunktet er for pyser. Lenke til kommentar
Mats Danielsen Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 I et klasserom og alle arbeidsplasser skal temperaturen være mellom 17 og 22 grader. Dersom dette ikke stemmer, kan du kreve et nytt arbeidssted eller gå hjem inntil det er riktig temperatur. Dersom de truer med anmerkning ol. si kyss meg i ræva og stikk. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Eg har ikkje akseptert eit klasserom med 10-11 grader, sjølv om det høyrest usannsynleg ut at det er tilfelle. Då hadde eg gått ut og inn til rektor for å klage. Det er sjølvsagt ikkje akseptabelt å ha ein så låg temperatur i eit klasserom. Temperatur på over 24 grader går greit, men under 18 så frys du og er ikkje i stand til å konsetrere seg på langt nær så mykje som du burde sidan kroppen brukar så mykje energi på å halde kroppen varm. Lenke til kommentar
j-- Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 I et klasserom og alle arbeidsplasser skal temperaturen være mellom 17 og 22 grader.Dersom dette ikke stemmer, kan du kreve et nytt arbeidssted eller gå hjem inntil det er riktig temperatur. Dersom de truer med anmerkning ol. si kyss meg i ræva og stikk. Eller noe litt mer diplomatisk enn det. Hva med "Beklager, men det har dere ikke lov til, og jeg klager dere inn til en høyere instans om dere velger å gjøre det". Det er garantert mer effektivt en "døh, det har du lizm ikke lov til, så kyss meg i rævva for faen" Lenke til kommentar
Mats Danielsen Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Den tar jeg alltid, men du tok poenget Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå