Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

USB Harddisk sluttet å virke!

Anbefalte innlegg

Det er en tynn 150gb versjon. Den gikk i bakken, og nå vil ikke windows eller ps3 finne den.

På PC registerer den "USB Mass Storage Device" og installerer drivere for den, men finner ingen stasjonsbokstav for den. Må være en del inni som har blitt bøyd/knekt eller noe.

Noen som vet om det er mulig å få reparert dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er litt vanskelig å svare på fra her jeg sitter :)

At maskinen finner disken er nok fordi det ikke har oppstått noen skade akkurat på tilkoblingsdelen, så den finner selve disken.

Som du sier så er det da lesemekanismen som har fått seg en knekk. Det lar seg sikkert gjøre å fikse det. Ang garanti og kostnader så blir det noe annet. Om det lønner seg må du vurdere selv utifra hva som er på disken og hva det evt vil koste deg i forhold til en helt ny disk.

Om du velger å få den reparert så regner jeg nok med at innholdet fremdeles vil være inntakt.

Endret av cheeba
Lenke til kommentar
Ang garanti og kostnader så blir det noe annet.

En ting er klar. En slik skade dekkes hverken av garanti elelr reklamasjonsrett.

Forøvrigt er harddisker finmekanikk og er ikke beregnet (eller bygget for) å falle i bakken. En liten forskyvelse på lesehode er bnok til at harddiksen ikke kan leses. Et lite slag/stør (ved fallet) er nok til å ødelegge lesehodemekanikken eller lage spor/hakk i det magnetiske belegget.

Lenke til kommentar

Jeg vet det ikke dekkes av garanti om man mister disken i gulvet. Jeg tenkte mer på hva trådstarter sier når han evt sender den tilbake, og om de finner ut at den faktisk har ramlet i bakken. Lov å prøve seg liksom ;)

Men dårlig formulert av meg, enig der :)

Lenke til kommentar

Sjansen for at de finner ut noe sånt er lik null. Selv om de åpnet harddisken (noe de aldri ville gjort pga. kostnad og ekspertise) og gikk igjennom den i detalj post-mortem for analyse, så er det tvilsomt at de kunne konkludert at feilen var med sikkerhet bruker-påført.

Det sagt, så bør man når man VET man selv har gjort en tabbe ikke føre dette over på butikken og belaste dem for sine egne feil, det blir bare moralsk forkastelig. Det er ikke vanskelig å stele penger fra koppen til en blind tigger heller, men bare fordi man kan slippe unna med det så betyr det ikke at man bør gjøre det.

Nå har vel og merke ikke OP hintet til at han slike intensjoner, så ikke ta dette som noe personangrep altså :)

-Stigma

Lenke til kommentar
Jeg vet det ikke dekkes av garanti om man mister disken i gulvet. Jeg tenkte mer på hva trådstarter sier når han evt sender den tilbake, og om de finner ut at den faktisk har ramlet i bakken. Lov å prøve seg liksom ;)

Dette må oppfattes som oppfording til svindel!

Lenke til kommentar

Jeezes. Du får ringe og anmelde meg da.

Stigma har helt rett i at man ikke bør overføre ansvaret til butikken i slike tilfeller. Men om han sender den tilbake og spør om de kan se på den, og de sier det er ok at det går på garanti - so what? Det betyr selvsagt ikke at han skal begynne å krangle med de hvis de sier nei, såpass skjønner han sikkert sjøl.

Men det der gidder jeg ikke diskutere mer i denne tråden, du får lage en ny hvis du vil "forfølge" saken.

Lenke til kommentar

Mente mest om noen visste hvordan man evt. kunne ordne det selv jeg. Håpet på det bare var å skru opp harddisken og bøye noe på plass, eller bare lodde noe på plass, men såpass enkelt er det vel ikke med slik finmotorikk :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...