emero Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Da er vi på det igjen... Sitter nå med inni heite mye forskjellig utstyr etter jeg bestemte meg for å oppgradere vannkjølingen min. I det jeg begynte å montere, slo det meg... vil radiatoren min skape en flaskehals effekt? Jeg kjører dimensjon 3/8 på alt, men min 2x120 radiator har 1/4 tilkobling. Blir ikke litt av vitsen borte da dette senker gjennomstrømmingen? Jeg logget meg på Microplex, som jeg føler har best utvalg av vannkjøling i Norge, men så at alle radiatorene hadde nettopp 1/4 tilkobling. Kort sagt, har dette mye å si? Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Nei, det har ikke mye å si. Lenke til kommentar
MoDzoNa Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Dette har lite å si hvis du har en pumpe med noget god løfte høyde. Men de fleste blokkene hindrer også litt flow. Men hvis man velger kvalitets produkter vil ikke det være et problem. Men hvis du vil absolutt vil ha alt i samme størrelse så kan du jo bårre og gjenge opp selv. Lenke til kommentar
emero Skrevet 6. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2008 borring og oppgjenging blir nok lite aktuelt, i og med at du ikke kan borre en hel radiator... Sånn logisk sett bør det ikke ha noe å si, om pumpen er sterk nok. Det vil bare si at hastigheten på gjennomstrømmingen blir større ved den mindre åpningen. Det er i alle fall det jeg tenker selv, men trengte vel bare å få dette bekreftet. Lenke til kommentar
MoDzoNa Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 En radiator har mye større volum inni seg enn det inngangen er. Slik at den har mulighet for større kapasitet. men en av grunnene for at den har mindere dim inn enn inni seg er at vannet skal bruke lenger tid og derme få flyttet mere varme over på selve radiatoren. Lenke til kommentar
emero Skrevet 7. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2008 høres logisk ut takker og bukker Lenke til kommentar
captain_obvious Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Høres ulogisk ut for meg... Det vil jo skape mer friksjon i sløyfen, og dermed mer varmgang. Dessuten er det jo til enhver tid vann i radiatoren. Så hvis noen vennligst kunne forklart litt nærmere hadde det vært fint. Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 Utsagnet til Modzona er helt ulogisk og har ingen rot i termodynamikken. Grunnen til mindre nipler inn/ut har ofte noe med plass å gjøre. Men så korte restriksjoner har svært liten innvirkning på strømningsmengden. Det som skjer er at man får et trykkfall over restriksjonen, men dette stabiliserer seg noe etter restriksjonen. Ved å måle dette trykkfallet, kan man måle strømningen (dette er vanlig i industrien). Det dog ingen ulempe med store nipler, men det er alltid en avveining mellom plass og faktisk nytte. Det som gir mest motstand er tynne slanger, trange blokker og radiatorer med lange, tynne rør (airplex EVO, tidligere bigwater, MO-RA+++) Lenke til kommentar
Espen W Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 (endret) Jeg har ikke noe erfaring med vannkjøling av datakomponenter, men jeg regner med at de fysiske lovene gjelder her som i andre strømningssystemer. Dimensjoner på rør, nipler og andre komponenter vil påvirke strømningshastigheten. Har man feks en 1/8" nippel i et 1/2" system vil strømningshastigheten øke i dette området. Den økte hastigheten vil gi mere friksjon. Det blir også mere friksjon og turbulens i en liten nippel/slange fordi friksjonen oppstår i overgangen mellom vann og vegg. I en liten nippel/slange er et større del av vannet i kontakt med veggen. Friksjonen blir til varme, men skal dette bli målbart må det (som det sies over her) lange lengder med for liten dimensjon til. Lavere strømningshastighet og dermed lavere friksjon vil i praksis gi pumpa en enklere oppgave. Tror det skal mye til før dette fører til at kjøleegenskapene blir dårligere. E Endret 26. mars 2008 av Espen W Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå