Gå til innhold

Utdanning innen foto (+ grafisk)

Anbefalte innlegg

Jeg har bestemt meg for å skifte yrkesretning til noe jeg mer brenner for enn noe som bare bringer inn lønningsposen, og vurderer noe innen foto.

I tillegg til en sterk interesse for fotografering liker jeg å jobbe i Photoshop for å manipulere bilder, men også design av webgrafikk, illustrasjoner osv. samt tekstinnhold for websider og alt mulig annet. Jeg er opptatt av estetikk og små detaljer. Kort sagt så er jeg en kreativ sjel :D

Jeg har kikket en del på "grafisk design" yrket som virker tiltalende, men det er lite/ingenting av foto der. Og det motsatte med fotoutdanning.

Jeg ser for meg en jobbsituasjon der jeg kan bruke flere sider av meg selv, som f.eks. å ta bilder av noen produkter, mennesker eller et sted for å redigere dette, bruke det på et nettsted som jeg lager selv, en plakat jeg lager i Photoshop, et postkort osv.

Hva innen skoler bør jeg kikke nærmere på (jeg bor i Osloområdet)?

Endret av minimax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor gammel er du, hvor lenge har du holdt på med foto og hva slags utdanning har du fra før av? Er vel kjekt å ha sagt når det først kommer noen som har peiling på skoler, i motsetning til meg.

Og:

"<a href='http://www.kenrockwell.com/tech/go-pro.htm"'>http://www.kenrockwell.com/tech/go-pro.htm"</a> skrev:
PROFESSIONAL PHOTOGRAPHY

Would you like to photograph anything you want, anywhere you want, anytime you want, any way you want, with a great professional camera system? Would you love to travel to luxury destinations and photograph whatever, whenever you want?

The only way to do this is to keep your real job and do photography on your own time.

Jeg syns forresten det ikke høres så lovende ut at du sier du vil holde på med noe du brenner for, og at du vurderer noe innenfor foto. Burde det ikke ligge litt mer klart for deg om det er noe du brenner for?

Endret av pederk
Lenke til kommentar

Å flisespikke på hvordan jeg har ordlagt meg svarer vel ikke akkurat på spørsmålet mitt. Eller kanskje du bare er ute etter å kverulere? :hmm:

Jeg bruker ordet vurderer fordi jeg hittil ikke har funnet noen utdanning som kombinerer foto med andre ting, og det er omkring det jeg spør om her.

Jeg er godt voksen og har ingen relevante skoler å se tilbake på når det gjelder foto eller andre kreative yrker, men nå ønsker jeg altså å skifte retning i livet og satse på noe jeg brenner for.

Lenke til kommentar

Jeg mente å få deg til å tenke deg om, men valgte en teit innfallsvinkel, og det så ikke ut til å gjøre noe utslag uansett. Føler jeg meg litt dum? Ja.

Var for opptatt med å flisespikke tidligere til å komme på at den kunne passe deg: Westerdals? De dekker et ganske bredt område rundt reklame, og de holder til i Oslo. Opptaket er visst ikke bare-bare, men til gjengjeld så skal det være litt av en skole.

Lenke til kommentar

Jeg har kikket på Westerdals som virker å ha en interessant grafisk designutdanning, men fotobiten mangler altså.

Noroff ser ut til å ha grafisk design som også inkluderer foto, men de har visstnok fått mye dårlig omtale, så jeg er litt usikker på den skolen, og vet heller ikke hvor dypt de går inn på foto.

Hva med fotoutdanninger som også legger stor vekt på Photoshop samt design og denslags?

Lenke til kommentar
  minimax skrev:
Jeg har kikket på Westerdals som virker å ha en interessant grafisk designutdanning, men fotobiten mangler altså.

Noroff ser ut til å ha grafisk design som også inkluderer foto, men de har visstnok fått mye dårlig omtale, så jeg er litt usikker på den skolen, og vet heller ikke hvor dypt de går inn på foto.

Hva med fotoutdanninger som også legger stor vekt på Photoshop samt design og denslags?

Leter du etter en skole som lærer inngående å mestre fotografi og grafisk design i en og samme linje så høres det ut som:

a: en dårlig fotoskole

b: en dårlig skole for grafisk design

Derimot vil du sannsynligvis kunne implementere dine interesser for photshop i stor grad på en moderne fotoskole, bla. i forbindelse med retusj og kreative prosjekt.

Det er også svært vanlig at grafikere/designere/illustratører bruker fotografisk materiale aktivt i sine arbeider.

P.S.

Jeg har tilfeldigvis sendt ganske mange av mine elever til skoler som kan være innenfor de fagområdene du nevner. Hva med å gi oss i tråden arbeidseksempler slik at vi kan se hva du liker å sysle med.

Endret av Schnoodleboy
Lenke til kommentar

Jeg tror du er inne på noe der...

Har kikket litt mer på fotostudiet, og det kan faktisk hende det er mer min greie enn grafisk design. Det er vel en del Photoshop læring i tillegg til bruk av kamera,komposisjon og slikt?

Norges kreative skole virker som de har en seriøs fotostudie, men det koster! Hvilke andre skoler kan man vurdere (i Osloområdet), og hvilke skoler bør man holde seg unna?

Lenke til kommentar

Siden du gjentatte ganger nevner Photoshop, er du nok på rett spor når du sier at en mer fotorettet utdanning er din greie. Skal du utdanne deg til grafisk designer, er listen over programmer du bør beherske ganske lang og Photoshop er ikke nødvendigvis det mest ettertraktede. Kunnskap om andre Adobe programmer som InDesign, Illustrator, Flash, Dreamweaver og Fireworks er mye brukte i designmiljøet. Eventuelt i kombinasjon med programmer fra Corel, som Corel Draw, PhotoPaint, Paint Shop Pro, Painter o.a.

Mulig du er klar over det, men ville bare nevne det. :)

Lenke til kommentar

Nei, var bare vagt klar over de tingene du nevner ettersom jeg ikke kjenner designere eller fotografer som jeg kan spørre. Så all tilbakemelding mottas med takk :thumbup:

Blir jeg god på Photoshop og fotografering er det vel ingenting i veien for at jeg kan lære meg programmer/teknikker som Illustrator, Indesign osv. ved siden av og kanskje etterhvert få en mer allsidig bakgrunn.

Det er vel kanskje en del fotografer som utvider sin kunnskap til andre ting enn bare å ta bilder vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Hvilke skoler anbefaler dere som har greie på det, for å få en god fotoutdanning, or hva er det man lærer?

Etter å ha sett en pensumliste for grafisk design mistet jeg litt piffen for det og forestiller meg at foto kanskje er enda mer praktisk rettet. Og det hjelper sikkert at jeg har vært og fortsatt er veldig aktiv med fotografering.

Bare spør mine venner og familie om hvor mye ork det er å være sammen med meg på ferie osv. fordi jeg aldri blir ferdig med å fotografere :!:

Endret av minimax
Lenke til kommentar

"Blir jeg god på Photoshop og fotografering er det vel ingenting i veien for at jeg kan lære meg programmer/teknikker som Illustrator, Indesign osv. ved siden av og kanskje etterhvert få en mer allsidig bakgrunn."

Ingenting i veien for det; men måten en fotograf - spesielt en kommersiell fotograf bruker photoshop på - er svært forskjellig ifra hvordan en grafisk designer ville benyttet programmet. Div. det meste går i adjustment layers, og ganske basic teknikker, der målet er at det skal gå så fort som mulig med så godt som mulig resultat, såklart.

Lenke til kommentar

Betyr det at man kun får opplæring i bestemte måter å bruke Photoshop på slik at man stiller seg uforstående til hvordan en grafisk designer har fått til visse teknikker på?

Jeg har vært på presentasjoner av flere profesjonelle fotografer som har mikset og trikset med forskjellige bilder (som de har tatt selv så klart), passet dem sammen som f.eks. en elv midt i ørkenen eller noe slikt.

Men når jeg tenker meg om tror jeg flere av disse fotografene var selvlærte. Så talentfull tror jeg ikke at jeg er, i alle fall ikke uten en god del grundig opplæring...

Lenke til kommentar

De fleste fotografer kan nok å maske ut feks en elv ja, men det er neppe noe man driver med til daglig :p

Er nok ikke uforstående til hvordan det gjøres, men det er jo to vidt forskjellige felt, klart det er endel som blander teknikker fra begge yrker osv, men fotografer avfotograferer jo det de jobber med. Grafiskedesignere lager det jo ofte ifra scratch med tegning / vector tull / jobber i InDesign / Illustrator.

Selvlæring har ikke med talent å gjøre, bare med dedikasjon. Photoshop er IKKE rakettforskning. Alle kan lære det om de tar seg tid.

Lenke til kommentar
  cruelphotography skrev:
Photoshop er IKKE rakettforskning. Alle kan lære det om de tar seg tid.

Har du lekt med curves i LAB-modus? ;)

Til minimax:

Lykke til. Er tøft gjort å bryte ut i bushen når man føler at man er på feil sti! Men jeg er usikker på om vi er riktig målgruppe for spørsmålene dine. Vi er jo stort sett en gjeng med entusiaster og studenter med sterke meninger. Ville heller ha spurt bransjefolk om hvilket studium som gir deg et kontaktnett og kredentialer som skaffer deg en jobb du er fornøyd med når du er ferdig. Kanskje det finnes flere svar inne på foto.no?

Edit: Mere diplomatisk ;)

Endret av jpsalvesen
Lenke til kommentar

Foto.no har jeg prøvd, men jeg får mye mer respons her. Foto.no er tydeligvis ikke så aktivt som man skulle tro.

June Witzøe er en fotograf som ser ut til å drive på med noe i den retningen jeg interesserer meg for da hun tar egne bilder og setter dem sammen til nye ting. Da blir det jo mye jobbing med Photoshop.

Men kun Photoshop vil jeg heller ikke drive på med da jeg liker å fotografere, så jeg ser for meg en grundig fotoutdanning innenfor det digitale. Hvem tilbyr dette?

Endret av minimax
Lenke til kommentar
  xST©NE2005 skrev:
Du bor i Oslo-området? Og hvor gammel er du?

Flere videregående skoler har foto i mediefag VK2 (bla. Sørumsand, Jessheim)

Videregående er et fjernt minne fra en annen tid. Jeg er i god voksen alder ;)

Hadde jeg vært i den alderen hadde jeg nok valgt noe slikt ja.

Bilder Nordic har jeg hørt om, samt Norges Kreative Fagskole og Kunsthøgskolen i Oslo. Men jeg kjenner ingen som har gått der og vet ikke noe særlig om undervisningsopplegget, hva som legges vekt på osv. Hadde håpet at noen andre visste mer.

FUoslo: ser ut til å drive med kurs, og ikke utdanning på fulltid.

KD skolen (Kunst og designfagskolen): denne har jeg også hørt om, men vet ingenting om den annet enn det som står på nettsidene. Den peker kanskje mer mot en jobb som kunstner og ikke fotograf?

Fotofagskolen: med beliggenhet i Trondheim er dette lite aktuelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...