Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nytt anlegg til en Toyota Celica T20!

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har akkurat kjøpt meg en Toyota Celica T20, og ikke nok med at folk snur seg fra før av, må jeg være sikre på at de snur seg med et skikkelig anlegg! :D

Jo, fra før av er det egentlig bare møkk. Høres ihvertfall slik ut, og jeg er interessert i å gjøre det ganske bra, for et lite budsjett. Har lite penger igjen etter bilkjøpet, så jeg må tenke litt økonomisk.

Det er ihvertfall plass til 4 høyttalere i siden på bilen. (Sida i frontdørene, og baki) Sub må jeg vel slenge i bagasjerommet, da det ikke er plass andre steder. Men det fungerer vel det også, om jeg får sendt trykket i riktig retning, og at det ikke bare står og "løfter" på bakdøra..!

Ihvertfall, jeg tror jeg kjøper sub først, men greit om noen av dere kunne ha satt opp ei grei og rimelig pakke! :)

(Med sub litt høyere prioritert enn det andre)

Setter pris på eventuelle svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis du er på budjsett. Gå for frontsett på forsterker og sub...

Kontakt www.engenaudio.com i en mail å få han til å sette i sammen noe til deg.

Send en mail til Lars ja, så skaffer han deg nok et bra tilbud på gode komponenter. ;)

Ikke la deg lure av veiledende priser, som er mer villedende. Jeg fikk 50-60% "rabatt" av veiledende pris hos Lars. :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Da har jeg fått snakket litt med Lars, og fått et tilbud tilbake:

- 2 par 6.5” koax elementer: Soundstream Tarantula SST6.5

Info/bilder

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

sst65_b_lg.jpg

Black Zirconium coated cones, Ferrofluid cooling, 1-inch silk dome tweeters and progressively slanted surrounds all combine to make the Tarantula line of coaxial speakers the best bet for those who want to use no more room than a standard coaxial, but insist on the sound quality of a component system.

The Tarantulas have separate connectors for the woofers and tweeters, and include a pair of 12dB per octave passive crossovers for precise frequency splitting.

Features:

* Bi-Amp Capability

* Zolon Coated Low Resonance Basket

* Black Zirconium Coated Cone

* CONEX Spider

* High Efficiency, Progressive Slant Butyl Rubber

* Surround

* Silk Dome Tweeter Surround

* Ferro Fluid Cooled Tweeter

* Swivel Pole Tweeter Mount

* 3-Ohm System Impedance

* External Passive Crossover Included

* Rubber Magnet Cover

* Neodymium Tweeter Magnets

Specs:

* Power Handling: 120 Watts RMS

* Magnet Weight: 12Oz

* Freq Response: 68Hz-22kHz

* Voice Coil Diameter Woofer/Tweeter: 1in/1in

* System Sensitivity: 90dB

* High-Pass Crossover Freq: 4.5kHz

* Low-Pass Crossover Freq: 5kHz

* System Input Impedence: 3Ohm

* Crossover Slope: 12dB

* Woofer Mounting Depth: 2.68in

- Basselement: Earthquake SWS12

Info/bilder

sws_400.gif

# 600 Max

# 3" mounting depth

# Over 2" long throw excursion

- Forsterker: Fusion NV-AM20004 4 kanals forsterker

Info/bilder

NVAM20004-2.jpg

# Bi-Metallic Thermal Venting System

Features two levels of heat dispersion through a combination of alloys with complimentary thermal transfer properties

# One-Piece Cast Structure

This reinforced bi-metallic cast structure provides extreme strength, rigidity and protection in the extreme SPL ranges

# Recessed Anchor Points

Robust industrial standard mounting feet with discretely recessed anchor points to provide clean, secure and resilient installation

# Multiple Fuse Protection

Multiple fuses protect internal components and are easily accessible for quick changes in a competitive environment

# 170 Watts RMS per Channel @ 4 Ohms and 1% THD+N

# 245 Watts RMS per Channel @ 2 Ohms and 1% THD+N

# 500 Watts RMS Bridged Channels @ 4 Ohms and 1% THD+N

# Max Power Rating: 2000

# Max Current: 120A

# Full Rated Power Distortion (Max) 1kHz: 0.06%

# THD @ Rated Power 1kHz/100Hz: 0.1%

# Channel Seperation: 50

# Frequency Response Hz (-3dB): 10Hz - 40Hz

# Signal to Noise: >90

# Variable High Pass Filter: 18 dB/Octave

# Variable Low Pass Filter: 18 dB/Octave

# Bass Boost @ 45Hz: 12dB

# Input Sensitivity: 0.2 - 8V

# Input Impedance: 47K

# Fuse Rating: 40A x 3

Manufacturer: Fusion

EDIT: Glemte helt å spørre hvordan det ser ut? Er det gode komponenter jeg har fått i tilbud? Åsse n cd spiller kan dere anbefale til dette?

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei igjen! Nå ble jeg plutselig usikker på om Tarantula elementene passer i bilen min. Har skrudd opp litt nå, og tatt noen mål, samt bilder. Kan dere hjelpe meg å finne ut om de passer? Jeg har ingen anelse hvordan Tarantulaene skal festes. Kanskje de passer alikevel.. :)

IMG_3713_small.jpg

IMG_3717_small.jpg

IMG_3716_small.jpg

IMG_3715_small.jpg

IMG_3715_maal.jpg

IMG_3714_small.jpg

Lenke til kommentar
  • 5 år senere...

Heisann!

Har akkurat kjøpt meg en Toyota Celica T20, og ikke nok med at folk snur seg fra før av, må jeg være sikre på at de snur seg med et skikkelig anlegg! :D

Jo, fra før av er det egentlig bare møkk. Høres ihvertfall slik ut, og jeg er interessert i å gjøre det ganske bra, for et lite budsjett. Har lite penger igjen etter bilkjøpet, så jeg må tenke litt økonomisk.

Det er ihvertfall plass til 4 høyttalere i siden på bilen. (Sida i frontdørene, og baki) Sub må jeg vel slenge i bagasjerommet, da det ikke er plass andre steder. Men det fungerer vel det også, om jeg får sendt trykket i riktig retning, og at det ikke bare står og "løfter" på bakdøra..!

Ihvertfall, jeg tror jeg kjøper sub først, men greit om noen av dere kunne ha satt opp ei grei og rimelig pakke! smile.gif

(Med sub litt høyere prioritert enn det andre)

Setter pris på eventuelle svar! smile.gif

Er i litt samme situasjon selv nå. Passet høytallerne du kjøpte? Er det 5,25" eller 6,5" som passer? Er det samme størrelse bak og foran? Vet at høytallerne foran er 15W, men er de bak også det?

Lenke til kommentar

Det er plass til 6.5" i T20, men hvis du først skal bytte, så bytt til et komponentsett, det gir deg bedre lyd, og konsentrer deg om å bytte foran først og fremt, har du feks et budsjett på 2000kr, så kjøp et sett foran til 2000kr istede for 2 sett til 1000kr stk. Drit i hvor mye watt det står på dem og se heller på følsomheten og motstanden.

Lenke til kommentar

Det er plass til 6.5" i T20, men hvis du først skal bytte, så bytt til et komponentsett, det gir deg bedre lyd, og konsentrer deg om å bytte foran først og fremt, har du feks et budsjett på 2000kr, så kjøp et sett foran til 2000kr istede for 2 sett til 1000kr stk. Drit i hvor mye watt det står på dem og se heller på følsomheten og motstanden.

Egentlig hadde jeg tenkt til å kjøpe bare 2 høytallere som ikke er så dyre fordi jeg har dem koblet til spilleren, men jeg bør vel kanskje bytte ut de bak også når jeg først er i gang? Jeg har 2 høytallere bak som er i en selvlagd hathylle og under der en bass som er koblet til en forsterker. Har ikke brukt mye på lyd i bilen da jeg fikk bass, høytallere og betale en liten sum for basskasse og forsterker.

Du sier at det er plass til 6,5", men betyr det også at jeg kan bruke 5,25"? Har også et annet spørsmål, på spilleren min står det at det 4x50W vil det si PEAK eller RMS?

Jeg er skikkelig noob på dette :p

Har tenkt på disse: http://www.netshop.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=165657&ref=prisjakt

Lenke til kommentar

Har du ikke mere penger å bruke så kan du like godt vente og heller spare opp litt. Høyttalere bak gir feil lydbilde, og når du har sub så vil høyttalere i hatthylla påvirkes av trykket og låte stygt, så drop høyttalere i hatthylla. Det er foran du sitter og kjører, så da er det der du skal fokusere på lyd. Spilleren din gir 4x20w rms hvis du er heldig... Dette setter har 3ohm motstand så det vil hente ut litt ekstra kraft fra spilleren din: http://www.autodesign.no/hoyttalere/komponentsett/65-16cm/gladen-m-line-165

Lenke til kommentar

Har du ikke mere penger å bruke så kan du like godt vente og heller spare opp litt. Høyttalere bak gir feil lydbilde, og når du har sub så vil høyttalere i hatthylla påvirkes av trykket og låte stygt, så drop høyttalere i hatthylla. Det er foran du sitter og kjører, så da er det der du skal fokusere på lyd. Spilleren din gir 4x20w rms hvis du er heldig... Dette setter har 3ohm motstand så det vil hente ut litt ekstra kraft fra spilleren din: http://www.autodesig...aden-m-line-165

Sorry glemte å skrive hvorfor jeg skal ha høytallere. Den ene foran har blitt ødelagt og jeg trenger da 2 nye foran. Egentlig hadde jeg tenkt til å ha resten som det var, men mener du det er bedre å ikke ha noe i hathylla enn å de jeg har? Egentlig lurte jeg på om jeg skulle bytte ut de 2 i baksete også, men jeg har ikke lyst til å bruke så sinnsykt mye penger, men de midten blir jo klart det svakeste punktet.

Det trenger ikke å være dyrt for å være bra. 6,5" versjonen av den høytalleren jeg linket til har denne scoren på testfreaks(http://www.testfreaks.co.uk/car-speakers/alpine-spg-17c2/)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...