Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

hva slags komplikasjoner risikerer jeg ved søvnmangel? Er 16.

kevinedomm

Anbefalte innlegg

Hei!

Såvidt jeg vet, så er anbefalt søvn 10 timer hos en 16 åring, er det ikke?

Jeg er i den situasjonen der jeg er 16 år gammel, og må stå opp kl. 6 hver dag for å pendle til og fra skolen. Dette begynner å tære litt på.

Men hva risikerer jeg i negativ retning hvis jeg får ca. 6-7t søvn hver dag? Er dette noe som vil påvirke helsa?

Edit; nei se her du, nå er klokken ti over halv tolv og jeg må fortsatt dusje for så å stå opp igjen kl. 6 :thumbdown:

Endret av Abn0rmal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har mellom 6-og 10 timer søvn, og jeg har vansker med å komme meg på skolen.

Og for å svare på spørsmålet: Så lenge du klarer å stå opp, så er det greit.

Endret av iNeo
Lenke til kommentar

Uansett er det best å opprettholde en jevn rytme som innebærer at man får nok søvn, men heller ikke sover for mye. Det er mange faktorer som spiller inn på om man er trøtt eller ikke når man ideelt sett burde være trøtt: Sovemønster den siste uka, tilførsel av dagslys, tilsvarende mørke når man skal sove. Melatonin er et hormon som regulerer søvn i og med at det skilles ut når det er mørkt (det kalles gjerne «mørkets hormon»), og gjør at man blir søvnig – hvis det ikke ligger til rette for naturlige lysforhold kan melatoninproduksjonen bli forstyrret. Det er ofte tilfelle i Norge pga. mørketiden. Andre faktorer som har med ens livsstil å gjøre kan også spille en sterk rolle i søvnforstyrrelser.

Mange ungdommer tøyer grensene i helga ved å være våken utover natta, og sove lenger ut på formiddagen, til og med ettermiddagen hvis det er riktig ille. Når man så skal stå opp til skole/jobb på mandag blir det vanskelig, gjerne fordi man ikke får sove kvelden før pga. utskeielser i helga. Dette forplanter seg utover i uka – det sier seg selv.

Til en viss grad kan det også være tilfelle at bioklokka hos ungdom blir noe forstyrret grunnet naturlige årsaker. Dette er i så fall noe man vokser av seg.

Søvnproblemer rammer mange mennesker. Rundt en tredjedel av befolkningen klager over dårlig søvn i perioder, mens rundt 10 prosent har alvorlige og langvarige søvnproblemer. De færreste av disse får adekvat behandling.

http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=322549

Om noe av dette er en forklaring som passer for deg er vanskelig å si sikkert, men mest sannsynlig er det snakk om ugunstige forhold for naturlig regulering av søvnen (ofte knyttet opp i mot lys).

Lenke til kommentar

Har levd med ca. 5 netter med 3-5 timers søvn i uka i tre år, og har enda ikke fått noen "problemer" av dette, annet enn å være ganske trøtt på morgenen. Mulig det kommer noe på lengre sikt, men dette er ihvertfall min erfaring hittil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...