Gå til innhold

Pentax K20D Brukarerfaring

Anbefalte innlegg

Takker veldig for en informativ tråd :)

Jeg har i lengre tid vurdert å kjøpe dsr. Har lest diverse tester og brukererfaringer. Det ser ut som det blir et K20D kit herfra + litt tilleggsutstyr. Tror dere at disse to objektivene er ok til å begynne med? Dette blir min første dsr så det blir nok en del å sette seg inn i :) Regner med jeg kommer tilbake etterhvert når jeg har fått prøvd litt selv om jeg nok blir å regne som en amatør i hvertfall noen år til.

Jeg har nå litt over en måneds fartstid med kameraet her. Kjøpte nesten samme som du har tenkt på her, men med 55-300mm i stedet for 50-200mm. Kommer til å ha dette en stund til jeg finner ut mer om hva jeg virkelig trenger av objektiv. (Jeg skal ikke legge skjul på at jeg helst vil ha alt som er av objektiver men :) )

Jeg har bare til nå følgende utstyr:

K20

18-55 AL II

55-300

2 stk 4GB minnekort

1 ekstra batteri

Etterhvert blir det nok spedd på med litt fastobjektiv, men det blir først når jeg har opparbeidet meg nok kunnskap og er blitt flink nok til å bruke det godt nok til at jeg har behov for det. Batterigrep ser jeg ikke poenget med, men kanskje det bare er jeg som ikke er vandt til å bruke det..

Edit: Glemte jo å si at jeg tror du kommer til å bli storfornøyd!! :) Knall kamera! :)

Endret av Ciryaher
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

9 816,- nå!

Med 16-50, er det synd jeg ikke har de ti tusen. Argh, 16-50-en alene er jo seks tusen.

Noen som kunne tenkt seg en avtale? Jeg tar kamerahuset for fire tusen, du tar 16-50-en for en del billigere enn billigste i Prisguiden? ;)

Apropos, blant en haug med Canon, et og annet Nikon og et Sony, var det en enslig fyr med et K20D og 50-135 påmontert på Storåsfestivalen, tror det var under The Violent Years, i hvertfall var det på Huldrascenen. Et hyggelig syn blant en del tilsynelatende inkompetente Canonbrukere (jada, her snakker vi ikke bruke objektivdeksel på 50 f/1.4 på EOS 1D-et vårt, og baklengs påmontert solblender på 70-200, festet til et 40D).

(Beklager OT. Ble bare småsur der jeg sto og nøt hele opplevelsen ellers. :) )

Endret av Aiki
Lenke til kommentar
Et hyggelig syn blant en del tilsynelatende inkompetente Canonbrukere (jada, her snakker vi ikke bruke objektivdeksel på 50 f/1.4 på EOS 1D-et vårt, og baklengs påmontert solblender på 70-200, festet til et 40D).

(Beklager OT. Ble bare småsur der jeg sto og nøt hele opplevelsen ellers. :) )

Er det inkompetent å være skuddklar også nå? Er det et dogme blant Pentaxbrukere å ikke være klar i tilfellet noe skjer. No ala "Vær beredt? Aldri beredt!".

Lenke til kommentar
UPS gjør det for deg. Mulig de vil ha forskudd p.g.a. beløpet er høyt?

De skal også ha 120kr. i tollgebyr.

Gratulere med valget. Det ble K200D istedet for K20D.

Takktakk. Skrev i beskjedfeltet om det var mulig å merke pakken på noen måte for å unngå toll. Får se hva som skjer....

K200D fungerer sikkert også kjempefint!

Hvor kjøpte du ditt henne?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg har tenkt å kjøpe K20D nå i august en gang, men jeg er usikker på om jeg skal kjøpe fra Gigashop eller Japanphoto, prisforskjellen er jo på omkring 2000 kroner. Dernest er jeg usikker på om jeg enten skal kjøpe batterigrep eller et ekstra batteri + 2 minnekort på 4 GB (evnt. 3 stk), eller om jeg kjøper en zoom i tilegg til kitlinsa.

Noen forslag til hva dere ville ha kjøpt av enten batterigrep, ekstra batteri eller zoom? :)

Lenke til kommentar

Du er førstegangs DRSL kjøper? I så fall vil jeg kanskej råde deg til å vente med den avgjørelsen til du har brukt kamera og kitobjektivet en stund. Du sparer riktignok noen kroner på å handle samla, men du risikrerer og å tape penger på direkte feilkjøp.

Gjør deg kjent med hvilke muligheter og begrensinger kit og kamera gir, er mitt råd. En masse ekstrautstyr gjør deg lett bare mer forvirra. Du trenger å konsentrere deg om det grunnleggende, for å lære det best mulig. Når du så har holdt på noen måneder, da vil du bli bedre kvalifisert til å ta denne avgjørelsen selv, uten masse halvkvalifisert synsing fra oss, som ikke kjenner dine behov og fotovaner.

Kanskje du da vil finne ut at hus og kit, uten noe ekstra stash, dekker dine fotobehov.

Hvis du selv ikke vet hva du vil ha mest nytte av, så vet i hvert fall ikke vi det ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg er førstegangs DSLR-kjøper ja, men jeg har dog ganske så over snittet peiling på fotografi og speilreflekser uansett. Har prøvd det meste fra 400D til 1D i noen timer, så jeg anser meg som litt over snittet "dum" på speilrefleks. Jeg trenger i det minste ikke hjelp til å finne ut hvilket kamera jeg skal velge :p

Uansett, for tiden har jeg et Fujifilm Finepix S9600, så jeg kjenner til det meste, fra manual zoom til manuel fokus og manuel innstilling av blender, lukkertid og ISO-hastighet samt at jeg har grei nok peiling på linser og de fleste begrep som bokeh og f.eks. hva f/2.8 er og det meste med linser. Jeg har nå i tillegg prøvd kamera med og uten batterigrep, og jeg finner kamerane mye mer kontrolerbare og stabile med batterigrep (samt at det er lettere å ta porttrettbilder) enn uten.

Anngående linser og zoom og slikt, så er jo S9600 sin linse fra 35-300, og jeg må være helt ærlig å si at jeg bruker for det meste mellom 35-120/150, men nytten ved å ha opptil 300 er absolutt der, jeg har også tatt en del bilder på litt lengre hold, og jeg synes det også er ganske så praktisk.

Så jeg kjenner nok mine behov og fotovaner, jeg bare lurte på hva dere ville valgt av batterigrep eller zoomlinse, selv om jeg selv holder en knapp på batterigrep. Også lurte jeg på om du synes det er et smart kjøp å kjøpe fra Gigashop, til tross for at det er en EU-modell?

Takk for svar uansett ;)

Lenke til kommentar

Ok. Da har du jo halve svaret selv :)

Skal du ha deg en relativt rimelig telezoom, så anbefaler jeg DA 55-300. Enten det eller å droppe kitobejtkivet og satse på DA 18-250. Ut fra det du sier om hvilke brennvidder du bruker så høres det siste ut som et godt alternativ. DA 18-250 yter nemlig best i det område du forteller du bruker mest, altså opp til 120-150mm, over det, dettet ytelsen en del. Mulig at DA 55-300 er strået hvassere opp til 150mm, men det er i så fall marginale forskjeller.

Når det gjelder batterigrep så er det ikke enkelt å svare på. Jeg personlig ville ikke være foruten. Jeg liker den ekstra stabiliteten det gir, og bruker portrettformat såpass mye at jeg opplever det som mer komfortabelt. Andre synes bare at det er tull å gjøre kameraet tyngre og større. Så det blir veldig personlig hva du foretrekker.

Du finner forresten egne tråder for og i mot batterigrep, med gode argumenter for begge syn, om du søker.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg tror jeg går for kitlinse + batterigrep i begynnelsen og kjøper 55-300 etterhvert, 18-300 er sikkert fin, men jeg synes det blir å spille litt på kompromisser. Dog skal det vel nevnes at jeg mest sannsynlig ikke vil se forskjell, men det er likevel noe som gjør at jeg helst ikke vil ha ei linse som går til "alle formål" men heller flere, en portrett, en zoom, en makro osv :)

Men nå tror jeg at jeg kjøper K20D med 18-55 + batterigrep til å begynne med så kjøper jeg en zoom utover året, men takk skal du ha! ;)

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg har bestilt dette kameraet fra Gigashop. Problemet er at de ikke vet når de kan skaffe det. Leverandøren oppgir en ubekreftet dato, som så blir fremskyndet en uke for så å bli fremskyndet en uke til. Dette er LITT frustrerende.

Så hvis du vil ha kameraet raskt, må du nok satse på å kjøpe det hos noen som har det inne nå.

Multicom har foreløpig antatt dato 13/8 for når de får kameraet.

Er det noen av dere som vet om en butikk som har kameraet inne nå, og som er billigere enn JapanPhoto?

Eller kanskje dere sitter med info om når leverandøren får tak i flere kameraer?

Alt som kan være med å gjøre ventetiden lettere mottas med takk ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...