Gå til innhold

Pentax K20D Brukarerfaring

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte min 16-45mm f/4 på ebay. Kostet meg like over 2000kr. iforhold til norsk pris på 3900kr. var dette ett kupp :grin: Tror ikke jeg kommer til å tape noe på å selge det heller.

Du kan sjekke Ebay tråden hvis du vil ha mye for pengene, ikke at det hjelper på pengebruken, jeg handlet bare mer utstyr og klarte å bruke mye mer enn planlagt :p

Edit: Var ikke meningen å ødelegge tråden om K20D, beklager.

Endret av iMacKenna
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
fototim: Hva er dine erfaringer med dette?
Jeg er litt usikker på hva slags erfaringer du er på jakt etter. Jeg har allerede sagt en del i en egen tråd om DA* zoomene. Kortversjonen er at det er et glimrende objektiv rundt normalområdet. Og så avtar kvaliteten noe mot ytterendene av zoomområdet. I vidvinkelområdet går dette naturlig nok mest ut over kantene. Men ikke mer enn at det nok holder omtrent samme kvalitet som mange mer typiske vidvinkelzoomer bare du blender ned et trinn eller to.

Hvilke brennviddeområder som egner seg best for deg avhenger av hva du fotograferer, og hvordan du velger å komponere bilddene dine. Så det er nærmest umulig for meg å hjelpe deg med. Hvis du vet positivt at du har behov for mye vidvinkel, er kanskje en kombinasjon av DA 12-24/4 og Tamron 28-75/2,8 et bedre valg for deg. Tamronen har jeg selv hatt. Optisk er det et svært godt alternativ, men byggekvaliteten er ikke i DA* klasse. Tamronen mangler og SDM, værtetting og QS.

Lenke til kommentar

Takk, fototim. :)

Jeg skjønner det er umulig å komme med anbefalinger til meg siden du ikke vet hva jeg skal fotografere. Spørsmålet var derfor vinklet inn på dine erfaringer.

Søkte etter erfaringstrpdene dine tidligere i dag, men fant de ikke før nå (selvfølgelig...). Skal lese og grave litt der istedefor å spamme denne tråden. Kommer sterkere tilbake hit når kameraet er i hus :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hvordan er Dynamic Range Enlargement (DRE)? Er det en brukbar funksjon, eller? Noen som har noen test den?
Jeg har lekt meg litt med den, men ikke testa systematisk.

Inntrykket mitt er at det sikkert er kjekt for jpg brukere i høykontrastsituasjoner. Den har effekt, men ikke bare positiv i alle situasjoner. Det virker og på meg som om det ikke er det store å kombinere den med høy ISO.

Bruker du raw, så har jeg inntrykk av at du kan oppnå omtrent det samme, med litt ekstra omsorg i konverteringa.

Lenke til kommentar

Da har jeg fått k20d i hus og venter i spenning på att batteriet blir ladet opp.

Lurer på en ting. Det fulgte ikke med noe bruksannvisning.(ikke papir og ikke cd) Regner med det burde gjøre det???

Får lese en engelsk på nettet så lenge

Lenke til kommentar
...

Lurer på en ting. Det fulgte ikke med noe bruksannvisning.(ikke papir og ikke cd) Regner med det burde gjøre det???

...

Grattis.

Solgt gjennom vanlige kanaler følger det med et fett hefte, sengelektyre for lang tid framover.

Høres ut som om dette handler om gråimport av den mer lugubre typen. Garantibevis og sånne ting, er det vedlagt?

Endret av fototim
Lenke til kommentar
...

...

Grattis.

Solgt gjennom vanlige kanaler følger det med et fett hefte, sengelektyre for lang tid framover.

Høres ut som om dette handler om gråimport av den mer lugubre typen. Garantibevis og sånne ting, er det vedlagt?

nei ikke noe garanti bevis. ikke manualene til programmen som følger med heller og ikke quikguide.

Kjøpt hos fotovideo som nordisk versjon

Lenke til kommentar
nei ikke noe garanti bevis. ikke manualene til programmen som følger med heller og ikke quikguide.

Kjøpt hos fotovideo som nordisk versjon

Pussig. Ring FotoVideo og sjekk opp hvorfor. Dette høres underlig ut.

Da har jeg fått manualen. Sendt direkte fra pentax. Har ikke fått noe forklaring på hvorfor den ikke var med. Og manualene til de 2 programmene som følger med har jeg heller ikke fått, men det er ikke så nøye da jeg ikke kommer til å bruke de.

Kvitering var garantibevis nok i følge fotovideo???

Endret av Phaser_
Lenke til kommentar

Siden du innrømmer at du ikke kommer til å lese dem bør du ikke komme her med spørsmål som du lett kunne lest deg til. Jeg tipper du har den men ønsker å gi deg selv alibi for å kunne stille spørsmål en rask titt i manualen kunne ha hjulpet deg med, din luring :p

Lenke til kommentar
Siden du innrømmer at du ikke kommer til å lese dem bør du ikke komme her med spørsmål som du lett kunne lest deg til. Jeg tipper du har den men ønsker å gi deg selv alibi for å kunne stille spørsmål en rask titt i manualen kunne ha hjulpet deg med, din luring :p

:) hehe

kameramanualen, som jeg har hatt en halv dag, har jeg halt lest fort igjennom perm til perm. Så det så! :)

Får nok noen timer til med den.

Jeg mente ikke att jeg ikke kom til å lese de. Jeg mente att jeg ikke kommer til å bruke de 2 programmene som fulgte med kamera. Så da kommer jeg heller ikke til å stille noen spørsmål ang. dem ;).

Ønsker selv att mange kunne prøvd å lese litt selv før de stiller spm. Ofte så bruker jeg noen timer på å lete etter info før jeg ev stiller ett spm på for. Men av og til så finner man ikke det man leter etter selv om det ligger lett tilgjengelig. :/ jeg er ikke alltid venner med søkemotorer.

vel vel. Nå er det ut i finværet og prøve å få tatt noen gode bilder ;)

Endret av Phaser_
Lenke til kommentar

Jeg er fornøyd med mitt. Føles veldig tungt og kvalitetsfullt. Kit-linse (til k200D) som jeg tok med på kjøpet er veldig god til mitt bruk, selv om den andre og litt dyrere zommlinsa føles litt bedre på byggekvalitet. Veldig lite støy og jeg kan skyte i 1600 ISO uten problemer. Men sykt avansert og jeg bruker sikkert bare 5 % av kameraet. Men moro er det å utforske litt og ikke minst ha kontroll over sensorrensing selv. Kan anbefales! :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Hvordan er Dynamic Range Enlargement (DRE)? Er det en brukbar funksjon, eller? Noen som har noen test den?

Dette er vel tilsvarende Canon's Highlight Tone Priority og Nikon's D-Lighting.

Du kan lese mer om funksjonene her. Canon artikkelen viser også et tydelig bildeksempel. Personlig så har jeg alltid denne funksjonen på med mindre jeg trenger å gå over 800 i ISO-hastighet.

Canon Highlight Tone Priority

Nikon D-Lighting

Støy er alltid lett å fikse i ettertid. Tapte detaljer derimot ... er borte.

Endret av bidz
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

På side 5 i dette dokumentet finner dere en nyttig illustrasjon over hvor AF sensorene sitter i *ist. Siden AF sytemet til Pentax ikke er revidert, kan vi nok gå ut fra at dette gjelder for K20D også.

Selve sensorene er det vi ser markert som streker. Vi ser at sensorene dekker et større område enn det søkerindikatorene tyder på. Vi kan og lese ut av denne hvilke sensorer som er mest effektive, nemlig de 9 som er samla rundt senter. Det er og rimelig og anta at de som er i hjørnene av sentergruppa er noe mindre effektive.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...