Gå til innhold

Pentax K20D Brukarerfaring

Anbefalte innlegg

Med tanke på den testen i Fotografi. Jeg har fått en opplysning til som kanskje og bør nevnes.

K20D har fire komprimeringsgrader på jpg filene. Fra fabrikk er kameraet satt til ***, ikke **** som gir den beste kvaliteten. Om vi går ut fra at det er brukt standardinnstillinger, så har vi altså enda en faktor å ta i betrakning når vi vurderer resultatet.

Jeg har ikke brukt jpg på K20D selv, så jeg vet ikke ihvor stor grad det kan ha påvirket resultatene. Men generelt vet vi at komprimeringsgrad påvirker evne til å gjengi detaljer. Når dette i tillegg kombineres med relativt kraftig oppskarping så vil det lett oppstå ulike "artigfakter".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Med tanke på den testen i Fotografi. Jeg har fått en opplysning til som kanskje og bør nevnes.

K20D har fire komprimeringsgrader på jpg filene. Fra fabrikk er kameraet satt til ***, ikke **** som gir den beste kvaliteten. ...

Jeg har hatt en runde med Toralf Sandåker om dette i forumet på foto.no. Der framkommer det at de har anvendt minste komprimeringsgrad ved målinger. Så det jeg er inne på i min forrige post, kan vi med andre ord se bort fra.

For de som er interesert i å gå litt dypere i materien, kan denne tråden være av interesse http://foto.no/cgi-bin/diskusjon/lesTraadH...1630&kat=80

MaritimTim

Endret av fototim
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg leste nettopp Fotografi sin test av Pentax K200D og K20D, og der fikk K20D trekk for moderat dynamikk og en del støy. Noen som vet om bildene blir bedre hvis en skyter i RAW?

Følger det forresten med alt du trenger av programvare til Pentax? På Nikon gjøre det ikke, og det er en av grunnene til jeg har begynt å spare til et "skikkelig" kamera (forhåpentligvis Pentax) :)

Viser forresten Pentax K20D, K10D og K200D ISO i søkeren?

Endret av SRD
Lenke til kommentar

Programvare følger med, basert på Silkypix sin raw-engine.

Fungerer visst helt bra, selv har jeg ikke lekt så mye med det, bruker Lightroom.

Alle kameraene viser ISO i søkeren ved å trykke på OK knappen :)

Jeg har hørt om noen som har fått ISO i søkeren som standard, men har ikke sett dette selv. Men det er ikke noe pes å trykke OK om man vil se ISO-verdien. I tillegg har man ISO-advarsel, slik at man kan sette en advarsel som vises i søkeren dersom ISO-verdien er like høy eller høyere enn den verdien som er satt i "advarsel-menyen".

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Jeg ser PMnormal var raskere enn meg, men forhåpentligvis utfyller vi hverandre litt.

Det første spørsmålet ditt finner du svaret i foto.no tråden jeg lenker til ett innlegg over ditt. Men kortversjonen er ja, du vil kunne oppnå bedre dynamikk og mindre støyproblemer med raw. Ellers så vil du og få andre resultater enn de Fotografi har målt ved å bruke en annen jpg profil i kamera enn det Fotografi gjorde med sine målinger. Noen få knappetrykk, så er det gjort.

Alt du trenger av programvare følger med. Rawkonverteren holder vistnok god kvalitet, men jeg synes personlig at grensesnittet virker håpløst. Jeg har ikke orket å sette meg inn i den, siden jeg bruker Lightroom. Så jeg vil nok anbefale en annen konverter om du skal bruke raw.

Jeg vet ikke om K200D viser ISO i søker konstant. Men 10/20 kan i hvert fall :) Nok en gang må du konfigurere kamera etter dine ønsker. Velger du kunstant visning av ISO, mister du muligheten til å se hvor mange filer du har plass til på kortet. Dvs. du mister ikke muligheten i å se det helt. Det vises kun noen sekunder etter at du har tatt et bilde, og når du slår kamera av. Litt dumt spør du meg, emn ikke et alvorlig problem.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Velger du kunstant visning av ISO, mister du muligheten til å se hvor mange filer du har plass til på kortet. Dvs. du mister ikke muligheten i å se det helt. Det vises kun noen sekunder etter at du har tatt et bilde, og når du slår kamera av. Litt dumt spør du meg, emn ikke et alvorlig problem.

Vil korrigere FotoTim litt her, i SV, AV, TV og TAV Mode får du antall bilder igjen på kortet ved å trykke inn OK knappen, når en har sett valget til isovising i display, så det er ikkje så heilsvart som Fototim vil ha det til. Hyper mode og manuell får du kun info i det du slår på kamera eller direkte etter bilde.

Elles når det gjeld RAW konverteren til Pentax brukte eg den på tidligare utgåver av Pentax (*istDS), før eg kjøpte Silkypix 3.0E, då bildekvaliteten var overlegen av det eg fekk ut av ACR i PS2, etter at Ligthroom kom på bana, er den blitt prioritert pga eit langt betre brukargrensesnitt, og blidekvaliteten til ACR har også nærma seg Pentax programvaren eller Silkypix 3.0E, og kanskje betre ved enkelte høve. Er nok enig med dei andre her at brukargrensesnittet til Pentax programvaren kunne vore betre om en skal korriger mykje..

Når det gjeld testen i Fotograf, så kjøpte eg bladet berre pga testen, og eg kjendte meg overhode ikkje igjen. Som eg har skreve tidligare i denne tråden, tykkjer eg at K20D er forbetra på alle punkt i forhold til K10D, også når det gjeld bildekvalitet. Eg har kun fotografert i RAW på både K10D og K20D så eg kan ikkje utale meg om JPG, men der er betydeleg meir detaljer i RAW bilda på K20D kontra K10D. Når det gjeld DR, så tykkjer eg at den også er betre, men det kan vere at K20D eksponerer meir korrekt enn K10D.

Har no bikka 6000 Eksponeringar med K20D, og er veldig tilfreds med kamera, K10D var god, i lag med *istDS en (Brukte *istDS på høg iso, og på optikk som feilfokuserte), no ligg *istDS og samlar støv, og det er kun K20D som blir brukt..dvs *istDS en har fått splittprisme og blir brukt til "kosefotografering" med manuelle objektiv.

Lenke til kommentar

Jeg sikler veldig på K20D. Har ikke hatt slr før så største argumentet jeg har for å gå for K20D er værtettingene. Føler meg tryggere på å kunne ta med kameraet ut da.

Det jeg lurer på er Hvilket objektiv til dette kameraet vil være best egnet for meg når jeg skal ta bilder av babyen min som blir født i sommer :)

Lenke til kommentar
Jeg sikler veldig på K20D. Har ikke hatt slr før så største argumentet jeg har for å gå for K20D er værtettingene. Føler meg tryggere på å kunne ta med kameraet ut da.

Det jeg lurer på er Hvilket objektiv til dette kameraet vil være best egnet for meg når jeg skal ta bilder av babyen min som blir født i sommer :)

Har du råd, kjøp FA43/1.9 Ltd.. Eg har forelska meg i den..Det er den billigaste og gamlaste av dei "gamle" FALtd objektiva. Gir fløyelsmyke og behageleg rendering av, "ut av fokus partier", flotte farger og superskarp når en blender ned.

Elles har du FA 50/1.4, FA 35/2, DA40/2.8 og DA35/2.8 Ltd Macro.. Så suplerer du med DA70/2.4 eller FA77/1.8 neste år, når babyen plutseleg er begynt å gå..

Reknar med at du får med Kit objektivet..

Edit..Litt smårusk

Endret av Kaffilars
Lenke til kommentar
Vil korrigere FotoTim litt her, i SV, AV, TV og TAV Mode får du antall bilder igjen på kortet ved å trykke inn OK knappen, når en har sett valget til isovising i display, så det er ikkje så heilsvart som Fototim vil ha det til. Hyper mode og manuell får du kun info i det du slår på kamera eller direkte etter bilde.
Nei Kaffi. Nå må ikke du komme å tulle her ;)

Det du beskriver gjelder for TAV og SV modus. Når det gjlelder de andre modene så gir OK direkte tilgang til ISO. I hvert fall på mitt kamera. Egentlig tipper jeg vi begge har rett, bare at vi har litt ulike oppsett.

En annen ting er at jeg ikke ser dette som en alvorlig innvending. Pentax har trolig valgt å gjøre det slik for at det ikke skal bli for mye informasjon i økeren. Og når du bare har vendt deg til det, så fungerer det forssåvidt greit.

Det at jeg og Kaffi ikke er enige illustrer forresten godt at K20D er et rimelig avansert kamera med store muligheter til å tilpasse ulike knapper og funksjoner til nettopp dine behov.

Lenke til kommentar
Nei Kaffi. Nå må ikke du komme å tulle her ;)

Det du beskriver gjelder for TAV og SV modus. Når det gjlelder de andre modene så gir OK direkte tilgang til ISO. I hvert fall på mitt kamera. Egentlig tipper jeg vi begge har rett, bare at vi har litt ulike oppsett.

En annen ting er at jeg ikke ser dette som en alvorlig innvending. Pentax har trolig valgt å gjøre det slik for at det ikke skal bli for mye informasjon i økeren. Og når du bare har vendt deg til det, så fungerer det forssåvidt greit.

Det at jeg og Kaffi ikke er enige illustrer forresten godt at K20D er et rimelig avansert kamera med store muligheter til å tilpasse ulike knapper og funksjoner til nettopp dine behov.

Eg styrer ISO med fremre hjul i nemte modus, og då har eg i alle fall tilgang til antal bilder igjen ved OK knapp. Du har vel sett EV kompensasjon på fremre eller bakre hjul, og då stemmer nok din teori.

Eg bruker EV knappen og fremre hjul til slikt eg.. :tease:

Tim, Smålomen er foresten tilbake på plass :)

Lenke til kommentar

Ellers så kan Klodrik nå bekrefte at K20D tåler en skikkelig støyt.

I går var jeg i konfirmasjon. Jeg var inne i et steinhus og tok noen bilder der. På vei ut greide jeg det stuntet å tre skohelen inn i kamerareima som dinglet fra hånda min. Dermed trakk helen hele stasen ut av hånda. Fallet var ikke langt, men krafta må ha vært stor på grunn av at beinet bevega seg raskt. S stor at alle som var utendørs reagerte på lyden og snudde seg.

Når jeg så meg rundt leste jeg katastrofe i ansiktet på alle. De så nok for seg at hele stasen var ødelagt. Selv turte jeg knapt å se ned.

Resultat: En liten ripe på batterigrepet, og litt slarkete motlysblender. Det var alt. AF og SR funker perfekt. Mattskiva har heller ikke forskjøvet seg. Alt funger 100&

Jeg anbefaler ingen å prøve noe lignende, jeg må nok ha hatt litt flaks. Men allikevel er jeg virkelig imponert over hva polykarbonatchassiet tåler.

Mvh Klodrik

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Din deduksjonsevne forbauser meg Kaffi :)

Du har fullstendig rett. Jeg bruker mest Hyper Program og Hyper Manaul. Dermed sitter OK + framre hjul så godt i fingrene på meg at det kjennes mer strømlinjeformet å gjøre det på samme måte også i andre modus. Da blir det overflødige hjulet ledig for EV komp for meg i Av og Tv.

TAv og Sv bruker jeg praktisk talt ikke. Bare når jeg trenger å låse lukker og blender samtidig som jeg trenger automatikk. Og det er svært sjelden. Kun ved actionfoto hvor jeg også kan ha behov for full kontroll på DOF.

PS Kaffi: Har du sett eller hørt noe mer om storlomen og danseren?

Lenke til kommentar
Antar at det menyvalget henger sammen - når du har fast ISO-visning i søkeren, fungerer OK-knappen til å vise antall bilder igjen, og når det er motsatt fungerer den til å justere ISO. Husker ikke i farten akkurat om jeg måtte velge visning av ISO i søkeren spesielt, men da jeg flyttet justering av ISO til hjulet foran, fikk jeg også direktevisning av ISO.
Lenke til kommentar
så bilder tatt med FA43/1.9 Ltd så veldig lovende ut det :)

må bare finnansiere utstyret på en eller annen måte nå.

Takk for Tips

Ja FA 43/1.9 er eit veldig godt objektiv som gir ei utrulig 3D effekt, men dei er ikkje dårlige dei andre som var opplista heller, det spørs kva brennvidde/arbeidslengde du finn mest høveleg. Om du foretrekker zoom er Tamron sin 28-75/2.8 eit godt valg til portrett og barnefoto, og har du behov for værtetting er kombinasjonen DA*16-50/2.8 og DA*50-135/2.8 gode objektiver for aktive småbarnsforeldre. Har ikkje prøvd DA*16-50/2.8, men har DA*50-135/2.8 og den kan anbefalast, langt på vei like god som fastoptikk.

Ellers så kan Klodrik nå bekrefte at K20D tåler en skikkelig støyt.

I går var jeg i konfirmasjon. Jeg var inne i et steinhus og tok noen bilder der. På vei ut greide jeg det stuntet å tre skohelen inn i kamerareima som dinglet fra hånda min. Dermed trakk helen hele stasen ut av hånda. Kamera og DA* 16-50 gikk i steinhella med et smell. Fallet var ikke langt, men krafta må ha vært stor på grunn av at beinet bevega seg raskt. S stor at alle som var utendørs reagerte på lyden og snudde seg.

Når jeg så meg rundt leste jeg katastrofe i ansiktet på alle. De så nok for seg at hele stasen var ødelagt. Selv turte jeg knapt å se ned.

Resultat: En liten ripe på batterigrepet, og litt slarkete motlysblender. Det var alt. AF og SR funker perfekt. Mattskiva har heller ikke forskjøvet seg. Alt funger 100&

Jeg anbefaler ingen å prøve noe lignende, jeg må nok ha hatt litt flaks. Men allikevel er jeg virkelig imponert over hva polykarbonatchassiet tåler.

Mvh Klodrik

Du har no vorte ein skikkeleg Pentax killer du ;) Du blir nok snart svartelista hos forsikringsselskap slik som du holder på..

Din deduksjonsevne forbauser meg Kaffi :)

Du har fullstendig rett. Jeg bruker mest Hyper Program og Hyper Manaul. Dermed sitter OK + framre hjul så godt i fingrene på meg at det kjennes mer strømlinjeformet å gjøre det på samme måte også i andre modus. Da blir det overflødige hjulet ledig for EV komp for meg i Av og Tv.

TAv og Sv bruker jeg praktisk talt ikke. Bare når jeg trenger å låse lukker og blender samtidig som jeg trenger automatikk. Og det er svært sjelden. Kun ved actionfoto hvor jeg også kan ha behov for full kontroll på DOF.

PS Kaffi: Har du sett eller hørt noe mer om storlomen og danseren?

Denne måtte eg slå opp... deduksjonsevne.. Ja det kan nok stemme det..

Når det gjeld "Dansaren" så var den singel i samme badedam som smålomen, den store har eg ikkje sett etter enno, men isen gjekk først nå i helga, så det kan nok vere at den er komen. Det blir nok ein speidertur med det første..

Lenke til kommentar
Du har no vorte ein skikkeleg Pentax killer du ;) Du blir nok snart svartelista hos forsikringsselskap slik som du holder på..

Ikke Pentax killer, mer uoffisiell byggekvalitetstester.

Kjære importør: Er det ikke på tide at vi formaliserer dette?

Dealen jeg foreslår er enkel. At jeg beholder alt utstyr jeg ikke ødelegger. Tenkte jeg kunne begynne med K1D og 600/4

Denne måtte eg slå opp... deduksjonsevne.. Ja det kan nok stemme det..
Jeg mener å huske at Sherlok Holmes var glad i det ordet. Så det er elementært min kjære Watson ;) Endret av fototim
Lenke til kommentar

Vurderer dette kameraet med DA* 16-50/2.8 og DA*50-135/2.8, men sitter å lurer på om jeg burde vente med en av disse og heller satse på et som går enda lavere. Føler jeg har mer behov for et vidvinkelobjektiv enn et teleobjektiv i første omgang. Noen synspunkter eller tips til objektiv?

Lenke til kommentar
Vurderer dette kameraet med DA* 16-50/2.8 og DA*50-135/2.8, men sitter å lurer på om jeg burde vente med en av disse og heller satse på et som går enda lavere. Føler jeg har mer behov for et vidvinkelobjektiv enn et teleobjektiv i første omgang. Noen synspunkter eller tips til objektiv?
Prøv K20D med 16-50 først, så ser du om du trenger vidvinkel eller tele deretter...
Lenke til kommentar

Er det noe forandringer fra K10D til K20D i meny og valgfriheten på knapper og brytere?

Har faktisk samme oppsett på knappene som Kaffilars. ISO er viktigere enn antall bilder igjen, spesielt siden jeg klarte å knipse en hel dag med ISO 1600 :wallbash:

Føler jeg har mer behov for et vidvinkelobjektiv enn et teleobjektiv i første omgang. Noen synspunkter eller tips til objektiv?

Som k-ryeng sier, prøv med 16-50 først. Jeg hadde samme behovet som deg, ville ha vidvinkel først. Jeg kjøpte 16-45 og synes 16mm holder lenge. Får nesten tatt bilde av hele langveggen i stua, den er ca. 8m og jeg står ca.5m fra den.

Lenke til kommentar
Prøv K20D med 16-50 først, så ser du om du trenger vidvinkel eller tele deretter...

Som k-ryeng sier, prøv med 16-50 først. Jeg hadde samme behovet som deg, ville ha vidvinkel først. Jeg kjøpte 16-45 og synes 16mm holder lenge. Får nesten tatt bilde av hele langveggen i stua, den er ca. 8m og jeg står ca.5m fra den.

Jeg heller litt mot dette ja. Takk for inspill! :)

Ser litt på alternativer til 16-50 da jeg enda ikke har bestemt meg for hvilken pris jeg vil legge meg på for et objektiv enda. Blir jeg storfornøyd med dette er det jo greit. :)

fototim: Hva er dine erfaringer med dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...