Kaffilars Skrevet 26. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2008 Da var den i hus Jeg har nettopp kommet tilbake etter en liten prøvetur med DA 18-250 montert på vidunderet. Det var mye lys, så høy-ISO egenskapene har jeg ikke prøvd ut. Jeg har heller ikke hatt tid til noe pixel peeping, men førsteinntrykket er at det virker som om dynamikkområdet er forbedret. Enten det, eller så sitter eksponeringene bedre. Uansett årsak, så fikk jeg mindre problemer med å ta vare på høylysene enn det jeg forventa under de rådende lysforholdene. Jeg er og positivt overraska over AF. Virker en god del raskere enn det jeg husker fra K10D. Dette lover med andre ord svært godt. Kommer tilbake når jeg har fått vurdert bildene nærmere. Bla er jeg spent på om fokus sitter like godt som LCD skjermen gir inntrykk av. MaritimTim Bra at det ikkje vart nokon forsinkelsar i posten..Mitt kom 3 dager etter at burde ha komt, så det var en lidelse.. Eksponeringane er betre, AF er litt kjappere, focus enda meir presis, spesielt på DA optikken, berre synd at du mista DA*50-135, for der er stor forskjell frå K10D en... Har du prøvd følgefokus ? Lenke til kommentar
fototim Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 (endret) Bra at det ikkje vart nokon forsinkelsar i posten..Mitt kom 3 dager etter at burde ha komt, så det var en lidelse..Eksponeringane er betre, AF er litt kjappere, focus enda meir presis, spesielt på DA optikken, berre synd at du mista DA*50-135, for der er stor forskjell frå K10D en... Har du prøvd følgefokus ? Ja, prøvde følgefokus på et vipepar som holdt flyveoppvisning for hverandre. For langt hold til at det ble noe særlig til bilder, men kamera gjorde absolutt jobben. Utvilsomt bedre enn K10D ville håndtert samme situasjon. Faktisk ganske imponerende med et objektiv med lysstyrke 6,3 på lengste brennvidde. Ellers så gjorde jeg en halvformell test av AF nøyaktighet på en meters avstand. Satt bra på alle brennvidder. Så foreløpig har jeg slått meg noenlunde til ro når det gjelder fokus med konvensjonell optikk. Det gjennstår å teste med FA* 85/1,4 den er nok atskillig mer kritisk. Blir også spennende å teste hvordan den takler SDM optikk. K10D og DA* 50-135/2,8 komboen fikk jeg nemlig satt på ganske harde prøver ut gjennom byssevinduet på båten. Treffprosenten på måker i rask flukt var bra etter mine begreper. Om det stemmer at K20D gir litt mer, da kommer det virkelig til å bli virkelig rock'n roll. Jeg vil altså tro at Pentax nå er fult på høyde når det gjelder AF hastighet, og trolig i forkant når det gjelder AF nøyaktighet når vi sammenligner med konkurenter i tilsvarende prisleie. Ellers kom jeg forresten på en ting til som jeg ikke har ført på tapslista etter ulykka. Øyemusling med 1,2x forstørrelse. Heldigvis har jeg ikke sendt lista enda. Jeg kommer stadig på ymse småting. MaritimTim Endret 27. mars 2008 av fototim Lenke til kommentar
fototim Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 (endret) Litt mer om fokusnøyaktighet: Sjekka den med FA* 85/1,4 Spot on, med blender 2,0. Ellers så fant jeg en ting sm forundrer meg litt. Jeg brukte P og MTF prioritet. Der velger den f:2,0 Dette stemmer ikke med MTF kurva til objektivet, slik jeg kjenner det. I følge mine vurderinger med *istDS yter det maksimalt omtrent fra f:2,8 til 5,6. DSen har somt kjent mindre oppløsning, så jeg tør ikke uttale meg kategorisk om dette. Dessverre har jeg ikke data som støtter mine observasjoner. Dette er nok utenfor tema for tråden, men det må jeg sjekke nærmere under bedre lysforhold. Tok forresten et par bra porterttbilder i dag av ei lita jente, Sara, i barnevogn. Mykt fint lys, og kledelige farger. Knakende søt er hun også. MaritimTim Endret 27. mars 2008 av fototim Lenke til kommentar
Kaffilars Skrevet 27. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2008 (endret) Litt mer om fokusnøyaktighet: Sjekka den med FA* 85/1,4 Spot on, med blender 2,0. Ellers så fant jeg en ting sm forundrer meg litt. Jeg brukte P og MTF prioritet. Der velger den f:2,0 Dette stemmer ikke med MTF kurva til objektivet, slik jeg kjenner det. I følge mine vurderinger med *istDS yter det maksimalt omtrent fra f:2,8 til 5,6. DSen har somt kjent mindre oppløsning, så jeg tør ikke uttale meg kategorisk om dette. Dessverre har jeg ikke data som støtter mine observasjoner. Dette er nok utenfor tema for tråden, men det må jeg sjekke nærmere under bedre lysforhold. Tok forresten et par bra porterttbilder i dag av ei lita jente, Sara, i barnevogn. Mykt fint lys, og kledelige farger. Knakende søt er hun også. MaritimTim Har du sett denne testen http://www.pictchallenge-archives.net/TEST...axK20D_bxu.html der er blant anna FA*85/1.4 testa. Yter nok best frå 2.8 og oppover i følge den. Føler sjølv at min er betre på 1.4 enn det som testen viser, og god frå 2.2. Her er og same objektivet testa på *istD en, eg føler at den passer betre for min 85mm. http://www.pictchallenge-archives.net/TESTNUM/BxuREV7.html På DA 12-24/4 min, vart blender 4 valgt konstant i hypermode med prioritet på MTF på K10D en, mens på K20D en er det meir fornuftige valg med samme oppsettet, så det er no stor sansyligheit for at dei har rydda litt... Endret 27. mars 2008 av Kaffilars Lenke til kommentar
fototim Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 Mitt eksemplar er subjektivt sett fult brukbart ved f:2, eller deromkring. Men det er nok først ved f:2,8 det virkelig begynner å svinge. Så fornuftsmessig ville det nok vært fornuftig å kvitte seg med den, når DA* 50-135/2,8 kommer i hus. Men fornuft er ikke alt. Selv om ikke oppløsningen er optimal, så er det noe med måten den slører på. En helt spesiell kvalitet, som egner seg svært godt til portrett o.l. Egner seg svær godt til forfengelige damer, som ikke helt greier å bli venner med rynkene sine. MaritimTim Lenke til kommentar
fototim Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 (endret) Nå har jeg lekt meg litt med Live View. dessverre må jeg si at denne featuren så langt ikke helt lever opp til forventningene. Fungerer forsåvidt helt greit til skudd fra hofta og over hodet, med forbehold om at autofokus i beste all er tungvind. Men kvaliteten på bildet på skjermen er nok ikke god nok til at den virkelig kan komme til nytte f.eks til kritisk vurdering av fokus ved makroarbeid eller bruk av optikk uten autofokus. Ved den minste bevegelse i skjermbildet opptår det pixelering. Jeg tviler desverrre på om dette lar seg rette ved firmware oppdatering, siden jeg har en mistanke om at det for høy datatrafikk som er problemet. Om andre har løst dette nevneverdig bedre har jeg ingen formening om. Men en liten nedtur var det unektelig. Samtidig så er det nok av godsaker. Og disse har nok større betydning for meg ved praktisk fotografering. F.eks så er det tydelig at ekstremcropperen Tim nå kan tøye grensene litt til takket være høyere oppløsning. Støyegenskapene som jeg nå har fått testa litt ut passer og som hånd i hanske til mine interesser. 1600 ISO er overhodet ikke noe problem, så lenge det skrives ut i normale formater. Høyere har jeg ikke forsøkt enda, men det skulle ikke forundre meg om det er mulig å tøye enda litt lenger, etter en liten runde i f.eks NoiseNinja. MaritimTim Endret 27. mars 2008 av fototim Lenke til kommentar
Kaffilars Skrevet 30. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2008 (endret) Nå har jeg lekt meg litt med Live View. dessverre må jeg si at denne featuren så langt ikke helt lever opp til forventningene. Fungerer forsåvidt helt greit til skudd fra hofta og over hodet, med forbehold om at autofokus i beste all er tungvind. Men kvaliteten på bildet på skjermen er nok ikke god nok til at den virkelig kan komme til nytte f.eks til kritisk vurdering av fokus ved makroarbeid eller bruk av optikk uten autofokus. Ved den minste bevegelse i skjermbildet opptår det pixelering. Jeg tviler desverrre på om dette lar seg rette ved firmware oppdatering, siden jeg har en mistanke om at det for høy datatrafikk som er problemet. Om andre har løst dette nevneverdig bedre har jeg ingen formening om. Men en liten nedtur var det unektelig. MaritimTim Har fått med meg at en kan kople til PC eller TV til kamera, og vise LW direkte på skjermen..Har du testa det, eller veit du om det stemmer. (Ikkje det at eg trur du drar med deg en 50" WideScreen ut i skogen, men en liten bærbar PC er no ingen umulighet..) Endret 30. mars 2008 av Kaffilars Lenke til kommentar
Kaffilars Skrevet 30. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2008 Mitt eksemplar er subjektivt sett fult brukbart ved f:2, eller deromkring. Men det er nok først ved f:2,8 det virkelig begynner å svinge. Så fornuftsmessig ville det nok vært fornuftig å kvitte seg med den, når DA* 50-135/2,8 kommer i hus. Men fornuft er ikke alt. Selv om ikke oppløsningen er optimal, så er det noe med måten den slører på. En helt spesiell kvalitet, som egner seg svært godt til portrett o.l. Egner seg svær godt til forfengelige damer, som ikke helt greier å bli venner med rynkene sine. MaritimTim Eg har egentleg tenkt å ta med meg FA*85/1.4 i grava, om ikkje Pentax kjem med DA*85/1.4 basert på den eldre A*85/1.4 utgåva. Objektivet gir ein veldig behagelig og fin bokeh, og er utrulig skarp over blender 2.8. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Har fått med meg at en kan kople til PC eller TV til kamera, og vise LW direkte på skjermen..Har du testa det, eller veit du om det stemmer. (Ikkje det at eg trur du drar med deg en 50" WideScreen ut i skogen, men en liten bærbar PC er no ingen umulighet..) Nei. Dette har jeg ikke prøvd. Været er ikke det beste for de slags eksperimenter. Kanskje jeg bør se meg om etter en værtett bærbar MaritimTim Lenke til kommentar
Napoleon XIV Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 (endret) Har fått med meg at en kan kople til PC eller TV til kamera, og vise LW direkte på skjermen..Har du testa det, eller veit du om det stemmer. (Ikkje det at eg trur du drar med deg en 50" WideScreen ut i skogen, men en liten bærbar PC er no ingen umulighet..) Nei. Dette har jeg ikke prøvd. Været er ikke det beste for de slags eksperimenter. Kanskje jeg bør se meg om etter en værtett bærbar MaritimTim Ifølge en bruker på dpreview så virker "live view over video out". Han koblet kameraet til en bærbar DVD spiller. Det kunne vært interessant å få vite om dette er brukbart til noe i det hele tatt. Endret 30. mars 2008 av Napoleon XIV Lenke til kommentar
fototim Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Ifølge en bruker på dpreview så virker "live view over video out". Han koblet kameraet til en bærbar DVD spiller. Det kunne vært interessant å få vite om dette er brukbart til noe i det hele tatt. Godt spørsmål. Hvis det har brukbar oppløsning så vil jeg tro det kan ha nytte ved studioarbeid. Ellers så har jeg en mistanke om at jeg og Kaffi vil få nytte av dette snart. Vi skal nemlig holde nybeguynnerkurs på DSRL. Veldig greit å kunne vise virkning av ulike parametre direkte på en skjerm. MaritimTim Lenke til kommentar
Kaffilars Skrevet 31. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2008 Det andre objektivet var en DA* 50-135/2,8 Den var jeg virkelig fornøyd med. Den gikk faktisk utenpå alt annet jeg har, med unntak av FA* 85/1,4Den har jeg også disponert - etter min mening er den ganske lik 16-50 bildekvalitetsmessig - for din del betyr vel det mest at du kan glede deg til 16-50 ;-) Har ikke finstudert bildene ennå, så skal ikke si noe bastant, men førsteinntrykket er at de er praktisk talt like når alt kommer til alt, og de ekstra mm fra 18 til 16 er virkelig merkbare! Kvalitetsinntrykket på begge to er meget bra, selv om jeg må innrømme at Nikons 17-55 og 70-200VR er et hakk eller to over... Reknar med at du tenker byggkvalitet her. Byggmessig er nok Nikon sin Pro optikk veldig bra, og når ein ser på prisane, burde dei ligge eit hakk over Pentax. 17-55 er ca 50% dyrara en DA*16-50/2.8 og en får faktisk begge (16-50 + 50-135) for det samme som 70-200 koster, sjølv om det blir som å samanlikne epler og pærer. Føler sjølv at Pentax har redusert litt på byggkvaliten på DA* i forhold til FA*, men i forhold til standardoptikk og tredjeparts optikk ligg nok kvaliteten godt over. Så det er vel som det bruker å vere, ein får det ein betaler for.. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Reknar med at du tenker byggkvalitet her. Byggmessig er nok Nikon sin Pro optikk veldig bra, og når ein ser på prisane, burde dei ligge eit hakk over Pentax. 17-55 er ca 50% dyrara en DA*16-50/2.8 og en får faktisk begge (16-50 + 50-135) for det samme som 70-200 koster, sjølv om det blir som å samanlikne epler og pærer.Det er byggekvalitet jeg tenker på, ja. Har ikke brukt Nikon sin proff-optikk noe, men har fått holde i den - og kvalitetsfølelsen er påtagelig! Det er virkelig tankskvalitet! DA* er unektelig bygget svært godt, men sammenliknet med Nikon-optikken er det klasseforskjell. Som du skriver, gjenspeiler det seg også i pris... Lenke til kommentar
Kaffilars Skrevet 31. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2008 (endret) Her er den første meir grundige test eg har sett av K20D, utført av ein profesjonell Britisk fotograf. Her er heimeside: http://www.markcargill.co.uk/ og her er link til testen: http://www.markcargill.co.uk/media/K20D%20...0D%20review.pdf Endret 31. mars 2008 av Kaffilars Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Det var da en artig lesing. Han virker rimelig objektiv i sin vurdering, syns jeg. Dog er jeg vel litt uenig i den oppgraderingen fra K10D til K20D, men hadde jeg hatt optikken og pengene til det så hadde jeg vel gjort det jeg og Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
Ageurk Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Bumper litt her jeg.. Litt off-topic kanskje, men pytt. Er det noen av dere som har prøvd både 18-55mm AL (gammel kit) og 18-55mm AL II (kit-k20d) og kan si noe om hvordan disse er mot hverandre. Lenke til kommentar
Kaffilars Skrevet 4. april 2008 Forfatter Del Skrevet 4. april 2008 Bumper litt her jeg.. Litt off-topic kanskje, men pytt. Er det noen av dere som har prøvd både 18-55mm AL (gammel kit) og 18-55mm AL II (kit-k20d) og kan si noe om hvordan disse er mot hverandre. Her er ei samanlikning frå eit tysk Pentax forum, http://forum.digitalfotonetz.de/viewtopic....p=575109#575109 det er mulig du må opprette deg som brukar for å sjå bilda. Etter det eg kan sjå så er versjon II en del betre en Versjon I. Eg har ikkje nokon av desse to objektiva, då versjon II objektivet følgde K10D en, då eg solgte den, tykte sjølv at zoomringen var litt smidigare, enn på versjon I, som eg har tafsa på av og til, men det kan no vere produksjonsavvik. Lenke til kommentar
Ageurk Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 Ja, må nok lage en bruker for å se resten, men av det jeg kunne lese uten var at den var endel bedre.. Har et annet sammenligningsbilde; Og dette er jo ganske stor forskjell! Den gamle har jo fått litt pepper av enkelte grunnet varierende kvalitet. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 (endret) Endelig er den her. Den ultimate brukererfaring av billedstabilisering. - Jannemanns SR-test, utført med plentraktor. Han gjorde samme stuntet med Pentax K10D, derfor har jeg venta i stor spenning på en oppfølger med K20D. http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=27444954 Testoppsettet ser dere i første posten. Resultatene litt lenger ned i tråden. Det er ikke bare morsomt, men faktisk ganske overbevisende og. MaritimTim EDIT: Denne er så morsom at jeg også poster den som selvstendig tråd Endret 5. april 2008 av fototim Lenke til kommentar
fototim Skrevet 7. april 2008 Del Skrevet 7. april 2008 (endret) Et lite apropos til dette med AF hastighet. K20D og DA* 50-135/2,8 Det ser ut som om det går rimelig fort, og det ser absolutt ut som om komboen gjør jobben. MaritimTim Endret 7. april 2008 av fototim Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå