Kaffilars Skrevet 15. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2008 nå er jeg plutselig litt bitter fordi jeg kjøpte k10d for bare noen måneder siden... Ja sann er det, men om 1-1,5 år kjem oppfølgaren, og då er den sikkert "betre" enn K20D en. Har du ikkje spesifikke behov for dei forbetringane som er i K20D, vil du nok klare deg med lenge med K10D en..K20D en er betre på alle punkt enn K10D og K30D vil nok sansyligvis vere betre på alle punkter enn K20D en.. Lenke til kommentar
Kaffilars Skrevet 15. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 15. mars 2008 Adobe Lightroom oppdattering (1.4) er no lansert og støtter blant anna K20D og K200D. ACR 4.4 er og lagt ut med støtte for begge Pentax modellane.. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 18. mars 2008 Del Skrevet 18. mars 2008 Det er forøvrig uskarpheten som gjør havet "litt rart", ikke bokeh'en. Den gjør bare uskarpheten fin/stygg. Litt flisespikkeri på natten, men det er lenge siden vi har nevnt det, så en repetisjon var på sin plass nå. Her er en grei forklaring på begrepet bokeh. Lenke til kommentar
SRD Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Jeg begynner å like Pentax bare mer og mer. Angrer litt på jeg kjøpte Nikon, men jeg har ikke kjøpt mer enn D40x + kitobjektiv, så jeg er ikke låst. Har begynt å få veldig lyst til å oppgradere til Pentax K20D + 16-50mm f2.8 eller 16-45 F4. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Jeg begynner å like Pentax bare mer og mer. Angrer litt på jeg kjøpte Nikon, men jeg har ikke kjøpt mer enn D40x + kitobjektiv, så jeg er ikke låst. Har begynt å få veldig lyst til å oppgradere til Pentax K20D + 16-50mm f2.8 eller 16-45 F4. Med kun D40x og kit, så er det ikke for sent. Jeg hadde tenkt meg den kombinasjonen selv; men da JP solgte EOS 30D svinbillig tidligere i vinte, så ble fristelsen for stor. Så jeg blir nok i Canon leiren i mange år fremover. Tom Lenke til kommentar
8086 Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Det er forøvrig uskarpheten som gjør havet "litt rart", ikke bokeh'en. Den gjør bare uskarpheten fin/stygg. [snip] forklaring Er redd det ikke hjalp særlig på forståelsen min av bokeh vs uskarphet - heller motsatt! Bokeh (av japansk boke ぼけ, "uskarp") er en fotografisk betegnelse som refererer til områder som er ute av fokus, Havet er jo ute av fokus. DOF-en gjør jo at bare fuglen er skarp - det foran og bak er jo ute av fokus. Er ikke det bokeh (per definisjon) da? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Det er forøvrig uskarpheten som gjør havet "litt rart", ikke bokeh'en. Den gjør bare uskarpheten fin/stygg. [snip] forklaring Er redd det ikke hjalp særlig på forståelsen min av bokeh vs uskarphet - heller motsatt! Bokeh (av japansk boke ぼけ, "uskarp") er en fotografisk betegnelse som refererer til områder som er ute av fokus, Havet er jo ute av fokus. DOF-en gjør jo at bare fuglen er skarp - det foran og bak er jo ute av fokus. Er ikke det bokeh (per definisjon) da? Du bør kanskje begynne på lese mer enn de første linjene i en artikkel. Den er litt klønete formulert, men lenger nede står det som er riktig: "Bokeh karakteriserer hvor visuelt tiltalende de uskarpe partiene er.". Jeg synes dere må slutte å snobbe dere med et ord dere ikke vet hva betyr. Dere kaller vel ikke en kniv for fork, hvis dere ikke er stødige i engelsk. Uansett vil det være feil, og et ord har effektivt mistet sin betydning, og vi må finne et nytt ord for å beskrive det fenomenet eller tingen. Hvis mange nok kaller en lastebil for en traktor, vil ordet traktor før eller siden miste sin betydning. Da må vi finne et nytt ord for traktor. Hva skulle hensikten være med det. Den absolutt eneste grunn til å bruke ordet bokeh ser ut til å være rent snobberi. Det låter så mye finere enn uskarphet. Siden ingen av de som har et overfladisk forhold til japanske ord og uttrykk kommer de med et høyt Oooh når du forklarer hva du prater om. -Å, han har virkelig peiling, tenker de. -Ikke på japanske fotografiske fagutrykk i alle fall, tenkter jeg. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 (endret) Vi er vel et godt stykke utenfor tema for tråden her, men jeg tillater meg å komme med en kommentar angående den Wikipedia artikkelen om Bokeh. I mine øyne er den mildt sagt ganske misvisende. Spesielt så reagerer jeg på billedeksemplet som er brukt. Det samme bildet med og uten bokeh? Kva? Begge bildene har bokeh. Praktisk talt alle bilder har bokeh. Forskjellen på disse bildene er bare graden av uskarphet i bakgrunnen. At det ene bildet har svært uskarp bakgrunn gjør bare at bokeh egenskapene blir mer framtredende. Unnskyld meg men, blææææh!!! Sånn, jeg måtte bare få det ut Jeg mener forresten å huske at det finnes en mye bedre artikkel på engelsk Wikipedia. MaritimTim Endret 25. mars 2008 av fototim Lenke til kommentar
fototim Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 HIHI. Nå er den bestilt. Håper å få leveringsdato seinere i dag I første omgang bare hus. Så får jeg bruke 18-250 inn til jeg får erstatta kvalitetsoptikken min. Det har jeg rett og slett ikke råd til før forsikringsoppgjøret kommer. Klær og sånt koster og penger og erstatte... MaritimTim Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 I første omgang bare hus. Så får jeg bruke 18-250 inn til jeg får erstatta kvalitetsoptikken min. Det har jeg rett og slett ikke råd til før forsikringsoppgjøret kommer. Klær og sånt koster og penger og erstatte...Hva var det du mistet av optikk? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Vi er vel et godt stykke utenfor tema for tråden her, men jeg tillater meg å komme med en kommentar angående den Wikipedia artikkelen om Bokeh. I mine øyne er den mildt sagt ganske misvisende. Spesielt så reagerer jeg på billedeksemplet som er brukt. Det samme bildet med og uten bokeh? Kva? Begge bildene har bokeh. Praktisk talt alle bilder har bokeh. De bilde-eksemplene finner man et annet sted også. Det med liten dybdeskarphet er et eksempel på falsk "bokeh", mens det andre er naturell. Dvs at den uskarpe bakgrunnen er skapt i redigeringen, og hører egentlig ikke med i artikkelen i det hele tatt. Bokeh skrives faktisk boke i Japan. H'en er tilført for å hjelpe engelskspråklige til å uttale det riktig. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 (endret) De bilde-eksemplene finner man et annet sted også. Det med liten dybdeskarphet er et eksempel på falsk "bokeh", mens det andre er naturell. Dvs at den uskarpe bakgrunnen er skapt i redigeringen, og hører egentlig ikke med i artikkelen i det hele tatt.... Rett og slett ganske morsomt det her. At billedeksempler som er ment å illustrere en ting, bir gjenbrukt i en annen sammenheng, og der illustrerer noe helt annet. Vi tenker vel alle vårt her nå. Ting som kan være mest hensynsfult å la være å si i klartekst. MaritimTim Endret 25. mars 2008 av fototim Lenke til kommentar
fototim Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 (endret) I første omgang bare hus. Så får jeg bruke 18-250 inn til jeg får erstatta kvalitetsoptikken min. Det har jeg rett og slett ikke råd til før forsikringsoppgjøret kommer. Klær og sånt koster og penger og erstatte...Hva var det du mistet av optikk? Sigma 18-50/2,8 som etter mitt syn egentlig ikke fortjener karakteristikken kvalitetsoptikk, i hvert fall ikke mitt eksemplar. Pentax/Tamronen altså 18-250, er faktisk like god (eller dårlig, alt etter ståsted). Men nå har eg altså den perfekte unnskyldning for å oppgradere til DA* 16-50/2,8 Det andre objektivet var en DA* 50-135/2,8 Den var jeg virkelig fornøyd med. Den gikk faktisk utenpå alt annet jeg har, med unntak av FA* 85/1,4 MaritimTim Endret 25. mars 2008 av fototim Lenke til kommentar
fototim Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 (endret) Oppdatering: HOHO, HIHI. I morgen klokken femtenhundre, ligger 1 stk. K20D og venter på meg hos den lokale pusheren. Kaffilars: Hvor lang er ladetida MaritimTim Endret 25. mars 2008 av fototim Lenke til kommentar
Kaffilars Skrevet 25. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2008 Oppdatering: HOHO, HIHI. I morgen klokken femtenhundre, ligger 1 stk. K20D og venter på meg hos den lokale pusheren. Kaffilars: Hvor lang er ladetida MaritimTim Då må eg berre gratulere, hadde eg fått greie på dette litt før så skulle du ha fått lånt et fullada batteri med meg, er nettopp komt igjen frå eit møte som var hos naboen din 5 meter lengre opp i gata..(Hadde dessverre ikkje tid å stikke innom) Lenke til kommentar
fototim Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Då må eg berre gratulere, hadde eg fått greie på dette litt før så skulle du ha fått lånt et fullada batteri med meg, er nettopp komt igjen frå eit møte som var hos naboen din 5 meter lengre opp i gata..(Hadde dessverre ikkje tid å stikke innom)Takk for omtanken Kaffi. Nå ser jeg av manualen du ga meg at ladetida er maks 3 timer. Skal vel greie å holde ut så lenge Ellers så ble jeg nå veldig nysgjerrig på hvem du har vært på møte hos. MaritimTim Lenke til kommentar
Kaffilars Skrevet 25. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2008 (endret) Litt meir brukarerfaring i henhold til tråden.. Nærmar meg no 3000 bilder, og kan ikkje seia anna enn at eg forsatt er storfornøgd. Det som eg har funne av ting å sette fingeren på så langt er. AF finjusteringsområdet burde ha vore større ( +-10 til minst +-20) : Har forsatt litt frontfokus på Tamron 28-75 objektivet. Fokusjusteringa innafor justeringsområdet tilsvarer ca 5 cm på 1,2-1,5 meter.(frå -10 til +10) En annen ting eg har lagt merke til er at AF er litt ømfintleg for forskjellige typer lys, om det er kamera eller optikken veit eg ikkje, men den nye DA optikken er i alle fall mindre kritisk enn den eldre FA optikken, så eg reknar med at kanskje coatinga på nyare optikk gir betre kontraster å fokusere etter. Veit ikkje om andre har tilsvarande erfaring, uansett merke. Det er i alle fall greit å kunne finjustere etter gjeldane lysforhold, og det gjelder stort sett på blender under 2.8.. (kanskje det er eg som har blitt litt for kritisk ) Då må eg berre gratulere, hadde eg fått greie på dette litt før så skulle du ha fått lånt et fullada batteri med meg, er nettopp komt igjen frå eit møte som var hos naboen din 5 meter lengre opp i gata..(Hadde dessverre ikkje tid å stikke innom)Takk for omtanken Kaffi. Nå ser jeg av manualen du ga meg at ladetida er maks 3 timer. Skal vel greie å holde ut så lenge Ellers så ble jeg nå veldig nysgjerrig på hvem du har vært på møte hos. MaritimTim Det var nok telefonselgaren. (Årsmøte til helga, og han er kasserar) Endret 31. mars 2008 av Kaffilars Lenke til kommentar
Snirfle Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Batteriet er da ikke helt tomt for strøm, det er rimelig dumt å lagre Li-Ionbatterier uten strøm på seg. Jeg brukte K10D det øyeblikket batteri, minnekort og objektiv var på plass. Batteriet holdt til noen hundre bilder. Hilsen dronningen av utålmodighet. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 Sigma 18-50/2,8 som etter mitt syn egentlig ikke fortjener karakteristikken kvalitetsoptikk, i hvert fall ikke mitt eksemplar. Pentax/Tamronen altså 18-250, er faktisk like god (eller dårlig, alt etter ståsted). Men nå har eg altså den perfekte unnskyldning for åDen kan jeg i hvert fall skrive under på at er god! Har vært så heldig å disponere en i påsken, og den er herrrrlig :-) Eneste ulempen jeg har sett, er at fokussnekken har svært kort vandring, kortere enn 18-55 også. 50-135 er mye, mye bedre i så måte. Når det er sagt, Sigmaen har vel blitt oppgradert (hvis ikke du hadde Macro-utgaven) siden du kjøpte den, de nye har blitt en del bedre. Det andre objektivet var en DA* 50-135/2,8 Den var jeg virkelig fornøyd med. Den gikk faktisk utenpå alt annet jeg har, med unntak av FA* 85/1,4Den har jeg også disponert - etter min mening er den ganske lik 16-50 bildekvalitetsmessig - for din del betyr vel det mest at du kan glede deg til 16-50 ;-) Har ikke finstudert bildene ennå, så skal ikke si noe bastant, men førsteinntrykket er at de er praktisk talt like når alt kommer til alt, og de ekstra mm fra 18 til 16 er virkelig merkbare! Kvalitetsinntrykket på begge to er meget bra, selv om jeg må innrømme at Nikons 17-55 og 70-200VR er et hakk eller to over... Lenke til kommentar
fototim Skrevet 26. mars 2008 Del Skrevet 26. mars 2008 Da var den i hus Jeg har nettopp kommet tilbake etter en liten prøvetur med DA 18-250 montert på vidunderet. Det var mye lys, så høy-ISO egenskapene har jeg ikke prøvd ut. Jeg har heller ikke hatt tid til noe pixel peeping, men førsteinntrykket er at det virker som om dynamikkområdet er forbedret. Enten det, eller så sitter eksponeringene bedre. Uansett årsak, så fikk jeg mindre problemer med å ta vare på høylysene enn det jeg forventa under de rådende lysforholdene. Jeg er og positivt overraska over AF. Virker en god del raskere enn det jeg husker fra K10D. Dette lover med andre ord svært godt. Kommer tilbake når jeg har fått vurdert bildene nærmere. Bla er jeg spent på om fokus sitter like godt som LCD skjermen gir inntrykk av. For de som er interesert i fugleliv, kan jeg fortelle at både kvinendene og vipa er kommet til Nordfjordeid. Hvor lenge de har vært her vet jeg ikke. dessverre kan det se ut som om bestanden for begge har gått tilbake. Tjelden derimot virker som den holder bra stand. MaritimTim Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå