Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til valg av bil 60-120tusen kr

Anbefalte innlegg

Hei, nå som fagbrevet er bestått som elektriker. Så skal jeg kvitte meg med Olga, kjærringbilen min, og kjøpe noe orntelig.

Har kjiket litt på saab9-5 og audi a4. Men er åpen for alt av merker.

Fordeler:

- Har litt lyst på bil med komfort, og litt motor. Så veldig stor motor er ikke et must.

- Bilen må ikke være stygg

- Bil heldst uten problemer, hvis det ikke er småsaker med bilen jeg lett kan fikse selv.

- Heldst en bil som ikke er kjent for å bryte fort sammen

- Lave driftskosnadder er en fordel. (forsikring, bensin, holdbar, etc)

- Må ikke overstige 10 år, på grunn at jeg ikke kan få lån på biler mer enn 10år.

- Behøver ikke å være tyske premiumsmerker.

- Jeg vil ha mest mulig for pengene, guttebil som ungdommer flest liker.

Jeg er ikke den som er mest bilsakkyndig, har ikke veldig mye peiling.

Hadde blitt glad for en begrunnelse på hvorfor div biler anbefales..

Takker og bukker for hjelpen!

EDIT: redigert fordelslist

Endret av Navitas87
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå ligger jo denne bilen hele 15.000 over makspris til trådstarter. Dessuten, hvis du ser litt godt etter, kan du se at det står skrevet "rævkjørt" over hele bilen.

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...mp;WT.svl=Bilde

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...mp;WT.svl=Bilde

Disse bilene er svært gode. Jeg har selv eid en 97-modell, nå deler dama/sønnen på den. Bilen er svært driftsikker, jeg har ikke opplevd noe uregelmessig annet enn rust i hjulbuen bak (vær ops på dette, svært mange har det). Den har temmelig dårlig hovedlys, dessuten opplever jeg at den har noe høyt forbruk (må vel innrømme at jeg kjører bilen hardt). Bilen har heller ikke like god opplevd kvalitet som diverse tyskere og sliter også noe med hjulstøy.

Foruten dette for du en bil som har svært gode kjøreegenskaper, er morsom å kjøre både på motorvei og svingete veier. Jeg vil også mene at bilen ser bra ut både i interiør og eksteriør.

I senere tid har også mange undersøkelser konkludert med at denne årsmodellen er noe av det sikrere der ute (uten at jeg har noen linker for øyeblikket).

Alt i alt vil jeg nok tørre å påstå at disse bilene generelt er gode kjøp.

Har du spørsmål er det bare å spørre.

(Har alltid så lyst til å nevne Jaguar xjs i slike tråder, men så dekker jo den absolutt ingen av behovene dine heller. :p )

Endret av warpig
Lenke til kommentar

Ta deg en prøvetur med en BMW 5-serie. Kan forresten føye til at en bil til 60-120K er en "håpløs" oppgave. Du må nesten bestemme deg for om du vil kjøpe noe til 60K eller til det dobbelte - det er såpass stor forskjell i hva du får av bil fra 60-120 at det ikke kan sammenlignes.

Endret av Sluquet
Lenke til kommentar

Føste nevnte bil, syns ikke jeg så spesielt pen ut på utsiden.

Andre bilen hadde jo gått utrolig langt! Hva menes med sensor i styreenheten?

Og hvor mye rust i hjulbuen er farlig mye? Hørt om div biler som ikke består eu-kontroll pga det.

Skal absulutt bynne og se mer etter Galant.

Endret av Navitas87
Lenke til kommentar
Ta deg en prøvetur med en BMW 5-serie. Kan forresten føye til at en bil til 60-120K er en "håpløs" oppgave. Du må nesten bestemme deg for om du vil kjøpe noe til 60K eller til det dobbelte - det er såpass stor forskjell i hva du får av bil fra 60-120 at det ikke kan sammenlignes.

Skal se litt på BMW 5serien..

Grunnen for at jeg har valgt 60 - 100tusen, er at hvis jeg finner mye bil for pengene til 60-80 tusen. Så kjøper jeg heller det enn en bil til 120tusen. Er jo litt skumelt med lån og sånt. Tror jeg blir og holde meg på en 80-100 tusen, hviss jeg ikke finner noe jeg liker VELDIG godt.

Lenke til kommentar

Føste nevnte bil, syns ikke jeg så spesielt pen ut på utsiden.

Andre bilen hadde jo gått utrolig langt! Hva menes med sensor i styreenheten?

Og hvor mye rust i hjulbuen er farlig mye? Hørt om div biler som ikke består eu-kontroll pga det.

Skal absulutt bynne og se mer etter Galant.

Hva som er farlig mye rust kommer an på bilmodellen og også rusten. Mitsubishi har for det meste et problem med overflaterust, og dette er ikke farlig. Det ser stygt ut, det er det hele. Galanten min har selv gått igjennom Eu-godkjenning med rust i hjulbuer uten å få anmerkninger på dette. Det kommer selvsagt også an på hvem som sjeker og hva personen anser som farlig, men i utgangspunktet så vil ikke normal rust på disse være direkte farlige.

Når det gjelder fronten til den andre bilen er dette kun en løs fanger, skjørt os.v. som ble lansert til galanten et stykke ut i modelløpet som en forfriskning. Galanten ble ikke oppdatert vesentlig utover dette, og dette er bare å feste enkelt på (plug & play). Faktisk vil jeg anbefale å kjøpe en uten denne stylingpakken da dette er med på å heve prisen på bilen betraktelig, og man kan som sagt feste på dette i ettertid.

Galanten her i huset har snart rullet 450.000 km og den holder seg fortsatt bra. Jeg vil likevel ikke anbefale å kjøpe en bil som har så høy kilometerstand som det siste eksemplet jeg linket til, noe du selv er innpå. Dette fordi biler uansett kvalitet, vil føles slitne etter så mange kilometer. Dette kommer man ikke utenom.

Linkene jeg la ut var egentlig ment som eksempler, og det finnes nok flere tilsvarende eller bedre tilbud på denne bilen.

Du har forresten ikke nevnt om du er ute etter en praktisk bil, om bilen skal ha fem, fire, tre, to eller én dør/-er. Jeg har egentlig gått ut ifra at du har noen pratiske hensyn, har du derimot ikke dette så kan man jo anbefale mye morsomt. :D

Endret av warpig
Lenke til kommentar
Du har forresten ikke nevnt om du er ute etter en praktisk bil, om bilen skal ha fem, fire, tre, to eller én dør/-er. Jeg har egentlig gått ut ifra at du har noen pratiske hensyn, har du derimot ikke dette så kan man jo anbefale mye morsomt. :D

Takk for tipsene! :)

Så lenge bilen har 4-5seter så tar jeg i mot alt av tips :)

Lenke til kommentar

Du får det du er villig å betale for.

Med det mener jeg at hvis du vil ha tyske premiummerker så betaler du desto mer for gammel glitter og slitte deler. Sånn er det nok bare.

Hvis du satser på japanske biler så er det mye bra å velge mellom. Dessverre er nok de fleste av disse modellene ikke mer "hotte" å kjøre enn å teste en ny brødrister fra COOP. Sånn er det bare.

I denne sammenheng så tror jeg det er lurt å være edruelig å ikke drømme om mye motor, utstyr og plass for lite penger. Da risikerer du bare å ende med et vrak enten det er Mitsu eller BMW.

Jeg anbefaler deg å prioritere hva du vil ha mest og bruke hue istedenfor å velge på impuls og følelser i denne prisklassen.

Lenke til kommentar
hvilken merker er japser?

Toyota, Mitsubishi, Subaru, Suzuki, Mazda og Nissan er de største innen japansk bilindustrie. Nå har du sagt at du i utgangspunktet ikke skal ha en bil som er eldre enn 10 år, men det er likevel verdt å merke seg Nissan het Datsun frem til langt utpå 80-tallet.

;)

Lenke til kommentar

er 6-10 år gamlebiler som saab95, og audi a4 til ca100tusen, biler man burde ungå å kjøpe med lån over 5år? Med tanke på at bilen kanskje ikke holder i de 5årene?

Mamma er av den oppfatning at man tar ikke opp lån på 10 år gamle biler.

Håper det er forståelig det jeg sier

Endret av Navitas87
Lenke til kommentar
er 6-10 år gamlebiler som saab95, og audi a4 til ca100tusen, biler man burde ungå å kjøpe med lån over 5år? Med tanke på at bilen ikke holder i de 5årene?

Mamma er av den oppfatning at man tar ikke opp lån på 10 år gamle biler.

Håper det er forståelig det jeg sier

Nåja, dette er temmelig individuelt. I utgangspunktet er det ingenting i veien for at bilene både kan fordoble og tredoble alderen sin. Audi er kjent for å ha noe høyere dritskostnader og ha et større antall feil enn mange andre biler, men dette er noe du stort sett skal være klar over med tyskere.

Det er også smart å se det litt an på bilen.

Det var kanskle litt for generelt til at det ga noe særlig til svar, men det er i grunn vanskelig å si.

;)

Lenke til kommentar

saab 95, er de kjent for feil, og dyre deler? Er det bil som er dyr og forsikre? Hadde vert kjekt med noen positve og negative inlegg om bilen.

Hvilken japser er verd og ta en titt på?, med tanke på de fordelene som jeg har redigert i første innlegg?

Endret av Navitas87
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...