Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Avensis vs. Passat


Anbefalte innlegg

Jeg vil heller ha et lite problem og ha en fantastisk bil, enn å heller ha en bil man egentlig ikke gleder seg så veldig til å kjøre eller trives i... selv om den er "feilfri".

 

Du vil altså heller velge VW fordi den ser pen ut mens den står parkert langs en vei med motorstopp ?

 

Verden vil bedras..

Endret av Spartan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg vil heller ha et lite problem og ha en fantastisk bil, enn å heller ha en bil man egentlig ikke gleder seg så veldig til å kjøre eller trives i... selv om den er "feilfri".

 

Du vil altså heller velge VW fordi den ser pen ut mens den står parkert langs en vei med motorstopp ?

 

Verden vil bedras..

 

Kan ikke se at jeg sier noe om utseende? Det jeg sier er at jeg vil ha en god bil å KJØRE og at jeg TRIVES i den.

Lenke til kommentar

Det er utrolig at det gang på gang refereres til tester der det ikke opplyses om rangeringen er sett i lys av kjørelengde på aktuelle bilmodeller. Jeg gir blanke f i om et bilmerke kommer bra ut på lista, dersom den er kjørt bedtydelig kortere enn et annet merke som er rangert dårligere. Dersom bestemor med sin Toyata er med i tallunderlaget til lista, skjønner jeg godt at den kommer høyt opp - bilen blir jo knapt brukt og står mest i garasjen. Det samme gjelder om bestefar kjører VW.

 

Det jeg vil ha er er en liste som viser hvor problemfri en bil er vurdert etter kjørelengde. Kun da er lista interessant - andre lister kan du hive på søpla eller bruke til å fyre opp i peisen.

 

My 20 dollars.

Lenke til kommentar
Jeg vil heller ha et lite problem og ha en fantastisk bil, enn å heller ha en bil man egentlig ikke gleder seg så veldig til å kjøre eller trives i... selv om den er "feilfri".

 

Du vil altså heller velge VW fordi den ser pen ut mens den står parkert langs en vei med motorstopp ?

 

Verden vil bedras..

Mystisk. Jeg har hatt en 10 år gammel Passat i 3 år, og har ikke stått parkert langs veien en eneste gang med motorstopp (eller andre stopp). Har faktisk ikke hatt noen feil på bilen enda.

 

De jeg kjenner som har nyere VW har heller ikke hatt spesielt mye feil på bilene sine.

Lenke til kommentar
Jeg vil heller ha et lite problem og ha en fantastisk bil, enn å heller ha en bil man egentlig ikke gleder seg så veldig til å kjøre eller trives i... selv om den er "feilfri".

 

Du vil altså heller velge VW fordi den ser pen ut mens den står parkert langs en vei med motorstopp ?

 

Verden vil bedras..

Mystisk. Jeg har hatt en 10 år gammel Passat i 3 år, og har ikke stått parkert langs veien en eneste gang med motorstopp (eller andre stopp). Har faktisk ikke hatt noen feil på bilen enda.

 

De jeg kjenner som har nyere VW har heller ikke hatt spesielt mye feil på bilene sine.

Jeg har en 14 år gammel Golf TDI.

Har ikke sviktet meg en eneste gang den tiden jeg har hatt den (snart 2 år).

Alltid startet og har aldri vært trøblete.

Minimalt vedlikehold har den fått også, så kan ikke akkurat si den har blitt bortskjemt.

Lenke til kommentar

Jeg har en Avensis å er strålende fornøyd.. Valget av Avensis var egentlig soleklart.. Har venner med både Mercedes, Opel, VW og BMW og jeg synes stadig de er innom verksted... Ene byttet vekk en passat etter at han var inne på verksted 13 ganger på vel 2 år.. ikke de store feilene, men mange små irriterende feil.. Trenger vel ikke si at han kjører japse nå.. :) Men bevares.. Jeg synes fortsatt at VW har litt bedre kjørekomfort enn Avensisen, men det mener jeg at driftssikkerheten veier opp for..

Lenke til kommentar
Jeg vil heller ha et lite problem og ha en fantastisk bil, enn å heller ha en bil man egentlig ikke gleder seg så veldig til å kjøre eller trives i... selv om den er "feilfri".

 

Du vil altså heller velge VW fordi den ser pen ut mens den står parkert langs en vei med motorstopp ?

 

Verden vil bedras..

Mystisk. Jeg har hatt en 10 år gammel Passat i 3 år, og har ikke stått parkert langs veien en eneste gang med motorstopp (eller andre stopp). Har faktisk ikke hatt noen feil på bilen enda.

 

De jeg kjenner som har nyere VW har heller ikke hatt spesielt mye feil på bilene sine.

Jeg har en 14 år gammel Golf TDI.

Har ikke sviktet meg en eneste gang den tiden jeg har hatt den (snart 2 år).

Alltid startet og har aldri vært trøblete.

Minimalt vedlikehold har den fått også, så kan ikke akkurat si den har blitt bortskjemt.

 

Samme her. Greit at det er endel feil på VAG, men det er sjeldent store feil, som fører til driftstans. Så lenge man greier å ta seg til verkstedet for egen maskin er det greit. På familiens VAG har vi aldri byttet noe annet enn slitedeler. Og vi har alle hatt de bilene "som faller sammen bare man ser på dem"

Men VAG blir bedre på kvalitet. Selgerne forteller at de ser mindre og mindre reklamasjoner.

Dessuten ligger VW laangt forran Toyota når det gjelder følt kvalitet, kjørekomfort, kjøreegenskaper, teknologi og design. Og det har mye å si.

Endret av Rs125
Lenke til kommentar
Dessuten ligger VW laangt forran Toyota når det gjelder følt kvalitet, kjørekomfort, kjøreegenskaper, teknologi og design. Og det har mye å si.

Det der veit jeg ikke akkurat at jeg ville turt å påstå.. Toyota har i det minste hatt større forandringer på designet enn det VW har hatt, som knapt nok har endret formen på lyktene mellom hver bilmodell. VW har DSG-kassa, men ellers så kan jeg ikke helt se hva som skal være så mye bedre enn Toyota. Og Toyota har jo Prius som har vært ute på veien en del år nå, så hvis VW er så langt foran på teknologifronten, hvorfor ser man da ikke daglig hybridbiler og lignende fra VW? Det finnes dessuten flere biler i Passat-prisklassen som har bedre kjøreegenskaper, blant annet Ford.

 

Forresten Rs125, angående den fantistiske teknologien VW lå så langt foran med kontra Toyota:

Mer mystisk er altså ikke BlueMotion. Litt senking her, noen plater der, noen småendringer på motorstyring og girutveksling, en girskiftindikator, moderat dekkbredde og et par emblemer - og vips, så har en ordinær Passat 1.9 TDI blitt til en Passat BlueMotion.

 

Sammenlignet med Toyota Prius, som er et teknologisk underverk, fremstår dermed BlueMotion-teknologien som middelaldersk. Enkelte aktører har faktisk gått så langt at de velger å kalle BlueMotion-konseptet en stor bløff.

Oijsann! :whistle:

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
Jeg hadde uten tvil valgt Vw Passat! Det er faktisk en ganske sporty bil! Skal ikke si noe dritt om Avensisen da jeg ikke har prøvd den, men man kan ikke sammenligne den enten interiørt eller utseende.

 

Du kan ta en titt på min mors bil: (Står dessverre ikke på 18" Individual felgene :ermm: )

 

Vw Passat Highline DSG 2.0TDI 140hk

 

Den er dååårlig redigert, så bare spol over når jeg viser musikkanlegget :p

 

Ser fin ut den! :)

Endret av Carman
Lenke til kommentar
Dessuten ligger VW laangt forran Toyota når det gjelder følt kvalitet, kjørekomfort, kjøreegenskaper, teknologi og design. Og det har mye å si.

 

La oss ikke ta munnen for full ;) faktisk er de langt bak på noen av områdene du nevner. Som teknologieksempel kan jeg ta Toyota Prius, i 8 år har Toyota levert hybridbiler og VW har ikke en eneste bil pr dags dato med hybrid teknologi som er å få kjøpt, et annet eksempel er TEMS som Toyota har hatt i mange år på Supra og Landcruiser, det er først i senere år at noe lignede er dukket opp på VW Touareg. Jeg kunne nevnt mange flere eksempler men tror jeg har fått frem poenget.

Ordet "følt kvalitet" blir nok ikke riktig å bruke men eksklusivitet derimot er noe VW har over toyota da du deriblandt får kombinasjonen automatkasse 4wd og TDI på personbilene og et bredt utvalg av motorer og utstyr. Lexus skal jeg ikke nevne for da kan du like godt ha strøket alle ordene. ;)

 

Bare for å ha det sagt, folk som kjøper Toyota vektlegger helt andre ting en det VW kjøpere gjør.

Lenke til kommentar
Sammenlignet med Toyota Prius, som er et teknologisk underverk, fremstår dermed BlueMotion-teknologien som middelaldersk. Enkelte aktører har faktisk gått så langt at de velger å kalle BlueMotion-konseptet en stor bløff.

Oijsann! :whistle:

 

Så Bluemotion er bare en bløff? Jeg vet ikke helt hva du forventer, men for å få ned forbruk, må man lage mer konstandseffektive motorer med optimert forbrenning. Lengre gir, mindre luftmotstand, lavere vekt.

Det er ting som faktisk har blitt gjort, og fungerer i praksis. Da kan det vel ikke være en bløff?

Ingeniørkunst er da ikke noe mystisk. Det er utnytting av fysikken.

 

Når Prius plutselig kom inn i denne diskusjonen, kan jeg jo også trekke frem Polo BlueMotion, som er mindre, men uten elmotor. Denne forbruker mindre og slipper ut mindre enn Prius. Passat ligger en desiliter pr.mil over Prius igjen, men er større og mangler det høyteknologske space-age underverket av en el-motor.

Lenke til kommentar
Dessuten ligger VW laangt forran Toyota når det gjelder følt kvalitet, kjørekomfort, kjøreegenskaper, teknologi og design. Og det har mye å si.

 

La oss ikke ta munnen for full ;) faktisk er de langt bak på noen av områdene du nevner. Som teknologieksempel kan jeg ta Toyota Prius, i 8 år har Toyota levert hybridbiler og VW har ikke en eneste bil pr dags dato med hybrid teknologi som er å få kjøpt, et annet eksempel er TEMS som Toyota har hatt i mange år på Supra og Landcruiser, det er først i senere år at noe lignede er dukket opp på VW Touareg. Jeg kunne nevnt mange flere eksempler men tror jeg har fått frem poenget.

Ordet "følt kvalitet" blir nok ikke riktig å bruke men eksklusivitet derimot er noe VW har over toyota da du deriblandt får kombinasjonen automatkasse 4wd og TDI på personbilene og et bredt utvalg av motorer og utstyr. Lexus skal jeg ikke nevne for da kan du like godt ha strøket alle ordene. ;)

 

Bare for å ha det sagt, folk som kjøper Toyota vektlegger helt andre ting en det VW kjøpere gjør.

 

Vil ikke akkurat si at Prius er noe underverk.... De fleste biler idag er resirkulerbare, og den "hybrid" greia er ikke akkurat noe å skryte av. Så vidt man kan trø inn pedalen før bensinmotoren kommer inn. Men jeg er enig med en lenger oppe at "Bluemotion" er noe oppskrytt greier. Bare fjernet en hattehylle og litt slikt.

 

Sier du at de ikke er kommet langt i teknologien? Se på Veyron... er ikke det et mesterverk så vet ikke jeg....

Endret av HighlineDSG
Lenke til kommentar
Ordet "følt kvalitet" blir nok ikke riktig å bruke men eksklusivitet derimot er noe VW har over toyota da du deriblandt får kombinasjonen automatkasse 4wd og TDI på personbilene og et bredt utvalg av motorer og utstyr. Lexus skal jeg ikke nevne for da kan du like godt ha strøket alle ordene. ;)

 

Bare for å ha det sagt, folk som kjøper Toyota vektlegger helt andre ting en det VW kjøpere gjør.

 

Når jeg mener følt kvalitet, mener jeg hvordan dørene lukkes igjen, hvordan håndtak sitter fast, hvordan knapper føles, dybde i lakk, støydemping, hvordan det føles å holde i rattet, hvor tight giringen er, hvor harde pedalene er og generell komfort.

 

Lexus har virkelig kommet seg i kvalitetsfølelse nå på de siste modellene, men det er fortsatt veldig japansk. Jeg syns fortsatt av Lexus ligger langt bak premiumbilene.

Lenke til kommentar
Sammenlignet med Toyota Prius, som er et teknologisk underverk, fremstår dermed BlueMotion-teknologien som middelaldersk. Enkelte aktører har faktisk gått så langt at de velger å kalle BlueMotion-konseptet en stor bløff.

Oijsann! :whistle:

 

Så Bluemotion er bare en bløff? Jeg vet ikke helt hva du forventer, men for å få ned forbruk, må man lage mer konstandseffektive motorer med optimert forbrenning. Lengre gir, mindre luftmotstand, lavere vekt.

Det er ting som faktisk har blitt gjort, og fungerer i praksis. Da kan det vel ikke være en bløff?

Ingeniørkunst er da ikke noe mystisk. Det er utnytting av fysikken.

 

Når Prius plutselig kom inn i denne diskusjonen, kan jeg jo også trekke frem Polo BlueMotion, som er mindre, men uten elmotor. Denne forbruker mindre og slipper ut mindre enn Prius. Passat ligger en desiliter pr.mil over Prius igjen, men er større og mangler det høyteknologske space-age underverket av en el-motor.

Nå tulla du med sitatet mitt da, som jeg bare hentet fra artikkelen på DinSide. Bortsett fra å endre på utveskling og motorstyring, skal det ikke så mye til for at hvermansen kan lage seg sin egen "BlueMotion" bil. Derfor blir det ltt feil å kalle det er teknologisk forsprang. Ikke spesielt imponerende ingeniørkunst heller vil jeg si. Men at dette er noe flere bilmerker burde gjøre, er det liten tvil om.

Lenke til kommentar
Ordet "følt kvalitet" blir nok ikke riktig å bruke men eksklusivitet derimot er noe VW har over toyota da du deriblandt får kombinasjonen automatkasse 4wd og TDI på personbilene og et bredt utvalg av motorer og utstyr. Lexus skal jeg ikke nevne for da kan du like godt ha strøket alle ordene. ;)

 

Bare for å ha det sagt, folk som kjøper Toyota vektlegger helt andre ting en det VW kjøpere gjør.

 

Når jeg mener følt kvalitet, mener jeg hvordan dørene lukkes igjen, hvordan håndtak sitter fast, hvordan knapper føles, dybde i lakk, støydemping, hvordan det føles å holde i rattet, hvor tight giringen er, hvor harde pedalene er og generell komfort.

 

Lexus har virkelig kommet seg i kvalitetsfølelse nå på de siste modellene, men det er fortsatt veldig japansk. Jeg syns fortsatt av Lexus ligger langt bak premiumbilene.

Mutters hadde enn ny i da 2002 a6 og den var knirket og fæl å kjøre, hadde etter det (2 år etter en ny a4 og den var bedre)

Men jeg på hånden på hjerte syntes min 10 år galant 4wd er MYE bedre å kjøre samt litt mindre knirket interiør dog litt mer hjulstøy men det kan fikses men ikke mye forskjell.(og den har over 300000km på telleren)

Fatters syntes det samme også etter han prøvde bilen min.

 

Ville gått i den prisklassen som jeg nevnte ovenfor en legacy, jeg skjønner bare ikke hva folk ser i vag det må ligge i blodet og muligens noen blir litt opphisset av blått\rødt interiør lys.

 

Og når det gjelder hjuloppheng og 4wd er vag langt bak.

den nye rs6 har samme hjuloppheng foran som jeg har både foran og bak på min galant (utenom at det er alu på audi men ellers identisk dog jeg har bedre bak).

Lenke til kommentar
Sammenlignet med Toyota Prius, som er et teknologisk underverk, fremstår dermed BlueMotion-teknologien som middelaldersk. Enkelte aktører har faktisk gått så langt at de velger å kalle BlueMotion-konseptet en stor bløff.

Oijsann! :whistle:

 

Så Bluemotion er bare en bløff? Jeg vet ikke helt hva du forventer, men for å få ned forbruk, må man lage mer konstandseffektive motorer med optimert forbrenning. Lengre gir, mindre luftmotstand, lavere vekt.

Det er ting som faktisk har blitt gjort, og fungerer i praksis. Da kan det vel ikke være en bløff?

Ingeniørkunst er da ikke noe mystisk. Det er utnytting av fysikken.

 

Når Prius plutselig kom inn i denne diskusjonen, kan jeg jo også trekke frem Polo BlueMotion, som er mindre, men uten elmotor. Denne forbruker mindre og slipper ut mindre enn Prius. Passat ligger en desiliter pr.mil over Prius igjen, men er større og mangler det høyteknologske space-age underverket av en el-motor.

Nå tulla du med sitatet mitt da, som jeg bare hentet fra artikkelen på DinSide. Bortsett fra å endre på utveskling og motorstyring, skal det ikke så mye til for at hvermansen kan lage seg sin egen "BlueMotion" bil. Derfor blir det ltt feil å kalle det er teknologisk forsprang. Ikke spesielt imponerende ingeniørkunst heller vil jeg si. Men at dette er noe flere bilmerker burde gjøre, er det liten tvil om.

 

Jeg regner med at du ikke trekker inn sitater i en diskusjon som du ikke står 100% bak?

Hvermansen lager BlueMotion bil? Hvor mange prosent av det norske folk tror du senker bilen og støper om deler i andre materialer for å spare vekt? Eller ettermonterer varsel som girskifte? Største del av Norge bryr seg ikke, og beholder bilen slik den var da den rullet ut av forhandleren.

 

Men dette er soooo off topic:P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...