fa74b4a4-8b2c Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 (endret) Hei, jeg har per i dag veldig lite peiling på digitale speilrefleks kameraer. Har utrolig lyst til å skaffe meg et skikkelig kamera. (har til nå bare brukt små kompakt-kameraer.) Er veldig i tvil om jeg skal velge Canon eller Nikon (evt. annet merke). Kan noen fortelle meg hovedforskjellen mellom disse merkene, og hva som er å anbefale? Tusen takk for all hjelp Endret 4. mars 2008 av J0nny Lenke til kommentar
fox Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Begge er like bra, ta deg en tur til fotobutikk og finn det som passer best for deg, ergonomi er et nøkkelord her. Mvh gutt med nikon d80 Lenke til kommentar
fa74b4a4-8b2c Skrevet 4. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2008 Takk for raskt svar. Er det store forskjeller på hvordan kameramenyen ol. er bygget opp. Tenker da på om begge er like brukervennlige? Lenke til kommentar
JohnMerrick Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Huff... Her tråkker du i et ormebol, og noen kommer helt sikkert til å bli alvorlig såret i løpet av diskusjonen. Eneste råd jeg kan gi deg, dra til en fotobutikk, be om å få tafse på litt forskjellige kameraer og velg det du liker best innenfor din økonomiske ramme. Om enn det står Nikon, Canon, Pentax, Olympus eller Samsung på kameraet, så har du ikke valgt feil så lenge du får et kløende behov for å ta bilder når du har det i hånden... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Hva med andre alternativer som Olympus, Pentax og Sony. Hvor mange penger har du lyst å bruke, og hvor oppslukt regner du med å bli av hobbyen? Tom Lenke til kommentar
fa74b4a4-8b2c Skrevet 4. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2008 Hadde tenkt å 3-5 tusen på et kamera. Har alltid likt å ta bilder, har derfor lyst til å satse litt. Lenke til kommentar
kris33 Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Det går ikke an å si at enten Canon eller Nikon er best. I noen prisgrupper er Canon best, i noen andre er Nikon best og i noen andre igjen er Pentax (eller andre) best. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Hvorfor ikke slå til på knalltilbudet til Clas Ohlson. De selger en Pentax K100D til ca 3 lapper ? Alle de digitale speilrefleksene som du får kjøpt i dag er greie å komme igang med; og alle systemene har også et bredt utvalg av objektiver når du føler at du trenger noe mer. Når du blir mer avansert og begynner å bruke de manuelle funksjonene en del, så kan du oppleve at de billigste kameraene vil være noe mer omstedig i bruk enn de som koster rundt 10.000,- da det meste skjer via menyer istedet for mer dedikerte funksjons-knapper. Men de vil uansett være mye lettere å bruke enn kompakt-kameraer. Tom Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Denne tråden var feilpostet og er blitt flyttet til riktig kategori. Lenke til kommentar
fa74b4a4-8b2c Skrevet 4. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2008 Tusen takk for mange gode svar. Jeg får nesten ta meg en tur til fotobutikken og finne et kamera som passer for meg. Lenke til kommentar
Mync Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Som alle andre sier, så vil jeg også si det. Prøv i butikk, tenke på det i noen dager, test en gang til, og stikk til en ny butikk å test. (Det som er skrevet nedenfor er i følge min mening..) Omtrent alle produsenten har konkurenter i hver sin prisklasse, det er ikke mye som skiller de, og dermed bør du også tenke litt på hva slags optikk du har tenkt til å velge senere.. Canon har mye å velge i mellom, gode priser og god optikk. Nikon har litt mindre å velge i mellom enn Canon, men er dyrere og etter manges mening, bedre optikk. Olympus har enda litt mindre utvalg, men det dekker bruksområdene. Greie brennvidder pga. 2x crop sensor. Og en optikk som overlever krigen. Andre produsenter, som Pentax og Sony kjenner jeg ikke godt nok til.. Lenke til kommentar
Flums Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Kan jeg spørre hvorfor tråder som dette får lov til å bli postet igjen og igjen og igjen? Ingen leser kjøpsguider ivertfall, noen vil ha ting i fanget! Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Kan jeg spørre hvorfor tråder som dette får lov til å bli postet igjen og igjen og igjen? Ingen leser kjøpsguider ivertfall, noen vil ha ting i fanget! Kan godt skjønne at folk gjør dette (tipper jeg har gjort det selv flere ganger også). Selvom noen andre stiller det samme spørsmålet som jeg stiller så er det ikke mitt spørsmål. Når noen besvarer mitt spørsmål så blir det et personlig svar til meg. Og dermed føler jeg at svaret gir større mening. Noe sånt føler ihvertfall jeg det. Lenke til kommentar
presjes Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Hva med en sticky som sier nøyaktig dette? Jeg laget selv akkurat en slik tråd, men hadde ikke gjort det om det fantes en sticky på det. Samt kan det oppdateres i samme tråd om diverse tilbud som butikkene kommer opp med. Det kan være veldig avgjørende og var det for meg. Heia JP 30D! Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Jeg slenger opp en tråd der jeg tar for meg hovedforskjellene på merkene nå. Link kommer snart. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Hvorfor ikke slå til på knalltilbudet til Clas Ohlson. De selger en Pentax K100D til ca 3 lapper ? Apropos gode tilbud i prisklassen 3000-5000 kr så vil jeg tipse om Samsung GX-1L m/18-55 + 50-200. Kameraene i denne prisklassen er omtrent like gode med hver sine styrker og svakheter. Optikken er ofte avgjørende for bildekvaliteten. Dette tilbudet gir etter min mening mye optikk for pengene og er dermed et bra sett å starte med. Hvis fotointeressen tar av og du ønsker å oppgradere om noen år så vil du mest sannsynlig ønske å oppgradere både kamera og optikk, uansett hvilket kamera i prisklassen 3000-5000 kr du velger. Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=920858 Ta en titt Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Jeg slenger opp en tråd der jeg tar for meg hovedforskjellene på merkene nå. Link kommer snart. Kjøpeguiden for digitale speilrefleks har ligget som sticky i lange tider nå... Hva med en sticky som sier nøyaktig dette? Jeg laget selv akkurat en slik tråd, men hadde ikke gjort det om det fantes en sticky på det. Kjøpeguiden for digital speilrefleks Ligger som sticky i speilrefleksforumet! Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Jeg så det, derfor endret jeg posten en del. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Av de absolutt billigste dSLR'ene mener jeg Canon og Samsung har de beste tilbudene (nikons D40x er strippet på et par ting som gjør det litt kronglete for mange å vokse med). Oppover i prisklassene er det veldig individuelt og subjektivt hva som er best. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå