FWD Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Hei, Jeg har reformatert pcen noen ganger, fordi jeg har hatt litt probleme med innstallasjonen av vista. Nå har jeg endelig fått innstallert det (problemene skyldtes defekte minnebrikker), men nå må jeg velge mellom "older version of windows", "windos vista" og "windows vista" hver gang jeg starter. Dette er selfølgelig ikke et stort problem, men må velge dette hver gang, eller bare la pcen stå 30 sekunder slik at den velger av seg selv. Jeg lurer derfor om det er en måte å endre dette på, slik at pcen automatisk velger et av valgene. Jeg har selvfølgelig formatert hardiskene jeg har hatt windows på mellom hver formatering, så derfor synes jeg det er rart at det fortsatt henger igjen "rester" av eldre OS. Den hardiskene jeg hadde xp på har jeg derimot ikke fått formatert. Har prøvd utallige ganger fra computer inne i vista, men får beskjeden: "windows was unable to complete the format". Noen som vet hva jeg kan gjøre? Å få fikset dette er en grei måte å korte ned oppstartstiden til pcen på.... Lenke til kommentar
galaxee Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 (endret) rediger boot.ini i notisblokk og sett 30 til 1 sekund. da merker du ingenting. Edit: husk fila er skjult..kontrolpanel --> "mappealternativer" --> vis og fjern "skjul beskyttede operativsystemfiler" og bytt til "vis skjulte filer og mapper" Nå skal boot.ini ligge på C: eller disken Endret 4. mars 2008 av galaxee Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Hei, Jeg har reformatert pcen noen ganger, fordi jeg har hatt litt probleme med innstallasjonen av vista. Nå har jeg endelig fått innstallert det (problemene skyldtes defekte minnebrikker), men nå må jeg velge mellom "older version of windows", "windos vista" og "windows vista" hver gang jeg starter. Dette er selfølgelig ikke et stort problem, men må velge dette hver gang, eller bare la pcen stå 30 sekunder slik at den velger av seg selv. Jeg lurer derfor om det er en måte å endre dette på, slik at pcen automatisk velger et av valgene. Jeg har selvfølgelig formatert hardiskene jeg har hatt windows på mellom hver formatering, så derfor synes jeg det er rart at det fortsatt henger igjen "rester" av eldre OS. Den hardiskene jeg hadde xp på har jeg derimot ikke fått formatert. Har prøvd utallige ganger fra computer inne i vista, men får beskjeden: "windows was unable to complete the format". Noen som vet hva jeg kan gjøre? Å få fikset dette er en grei måte å korte ned oppstartstiden til pcen på.... Starte med å kontrollere hvilken disk/partition er din system. System er ikke nødvendigvis boot partition. Se derfor i diskbehandlingen. Deretter kan du finne ut hva du kan formatere og ikke uten problemer. Når det gjelder valgene for OS. Laste ned det BCDedit white paper Bruk litt tid på det der. Men for at starte å se på det med en gang, samtidig som du leser: -starte cmd ...as admin... -skrive...bcdedit /enum all Da ser du bedre hva det dreier seg om. Deretter kan du bruke commando som deletevalue, osv. Men du starter selvfølgelig ikke med deletevalue. Starte med /set. Dvs lage nye enties og gi dem morsome navn, slik at du ser tydelig hva du har utført, neste gang du starter. Det er ikke farlig hvis du går sakte fram. Når det gjelder å forandre boot.ini file, fra Vistas stå sted, da er det bootcfg comando det gjelder. Men det har du ikke behov for, så det er greit. Skulle du forandre veldig mye, og få problemer, husk at du kan bruke Vistas DVD plate, repair my computer section, og Start up repair. Ellers vil du kunne bruke bcdedit fra recovery console og. Lenke til kommentar
FWD Skrevet 5. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2008 rediger boot.ini i notisblokk og sett 30 til 1 sekund. da merker du ingenting. Edit: husk fila er skjult..kontrolpanel --> "mappealternativer" --> vis og fjern "skjul beskyttede operativsystemfiler" og bytt til "vis skjulte filer og mapper" Nå skal boot.ini ligge på C: eller disken Jeg prøvde dette, og fikk endret de innstillingene i kontrolpanel. Men jeg fant aldri boot.ini filen. Sækte både manuelt og brukte søkefunksjonen. Er det annerledes i vista? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå