Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Er nettverkskorta fra Clas Ohlson noe bra?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En viktig forskjell mellom et billig og et noe dyrere NIC, er at på de billigste blir en del emulert gjennom software/driver. Dette fører til høyere CPU bruk. Skal du derfor ha best mulig PC, legger du noen hundre kroner ekstra i NIC'et. De billigste kortene kommer vel heller ikke med WOL (?), noe som hvertfall er viktig for meg.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte 3 stykk Unex(realtek/WOL) til 75,- da de var på tilbud hos PSdata.no(dagens pris 95,-)

Knall kjøp og bra kort!!

Det er i dag nesten utelukkende selve chipsettet som avgør hvor bra nettverkskortet er. Dersom kortet fungerer når du setter det inn i maskinen, er det selve chipsettet som avgjør om det er bra eller ikke(primært hvor raskt data sendes/mottaes mellom softwarelaget og Hardwarelaget).

Lenke til kommentar

har et til 800 spenn, egen prosessor og det hele, (intel server pro+)

Kan ikke si jeg angrer, i forhold til det gamle kortet fra komplett.no til 140 spenn gjør detta mye av jobben slik at det avlaster prosessoren. Greit å ha på tunge LAN.

men smaken er som baken... heil røøøøv :woot:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Ja...er de det? Har hørt mange folk si at de suger ol. har to stk. må si meg fornyd jeg :), hva syntes dere?

Jeg er sen å svare tråden, men ville bare dele min egen erfaring.

Kjøpte et billig NIC av typen Realtek RTL8139D på clas ohlson for en billig penge i januar.

Endel "rare" ting skjedde underveis. I Linux funker det alltid perfekt og null problem ever liksom. Men i Windows derimot (2000 med /sp3) prøvde også i Me+98SE for sikkerhetsskyld. Men samme drittet hele veien. Tror det kan være ellendige drivere. Bad frame rate og hele pakka. Maskinen ble også endel mer ustabil. Største pisset jeg har vært borti. Men som sagt det funket fint i Linux da. Uansett hvor heavy programmer jeg kjørte der osv.. :o

Men jeg klarte ikke det rare greiene i lengden siden jeg også bruker windows til tider. Det ble til at jeg kjøpte meg et nytt 3Com kort (3c905c-tx) og jeg har aldri hatt det problemet med maskinen lenger(kjøpte kortet i går... :D). Kan være at det bare er jeg som har vært uheldig med ellendig kjøp på clas ohlson ? Men jeg må si at 3Com kortet gjorde maskinen til en helt annen maskin.

Maskin specs:

http://home.no.net/tuxman/pc/spec.html - for di som er interesert i å se vite dette i sammenheng med mitt svar på tråden. (NB! ikke oppdatert. 3Com NIC ikke lagt til...)

Lenke til kommentar
Kan være at det bare er jeg som har vært uheldig med ellendig kjøp på clas ohlson ? Men jeg må si at 3Com kortet gjorde maskinen til en helt annen maskin.

Du kunne jo ha prøvd den nyeste driveren til Realtek, har montert masse slike Realtek-baserte kort uten noe trøbbel så enten var driveren elendig eller så kan jo ditt kort være defekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...