Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Svetting og Hjertet dunker hardt..?

Tehjoran

Anbefalte innlegg

Hei, vet ikke hvordan jeg skal begynne men.. Det har seg sånn at vis faren min roper au, eller det skjer et eller annet uventet eller noen lyder vis jeg er alene hjemme og ligger i senga, så begynner jeg å svatte og hjertet dunker hardt..

Er dette vanlig eller Uvanlig?

På forhånd Takk.. =D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje du lider av en form for angst, eller har andre lidelser. Har det alltid vært sånn? Er det i spesielle stunder du har det sånn? Skjer det hvis du sitter helt avslappet å ser på en film, eller skjer det bare når du allerede gjør noe som stresser deg, f.eks forbereding til en eller annen prøve/test i skole sammenheng, eller andre steder du må prestere?

Vanlig eller ikke, tja - I forhold til det som er "optimalt" er det jo ikke det, du skal jo selvsagt helst slippe å slite med sånne ting. På den annen side er det ikke uvanlig heller, i den forstand at utrolig mange sliter med diverse psykiske greier, me included.

Endret av Stian89
Lenke til kommentar

Det kan skje når jeg sitter i stua og spiller og er helt alene hjemme så pluttselig hører jeg en underlig lyd.. så begynner jeg å svette og hjertet dunker hardt og når jeg ligger i senga og ser på tv så pluttselig hører jeg en lyd eks. Pappa som roper Au for et eller annet.. Da skjer det samme.

Lenke til kommentar

Vel, jeg kan lite om psykologi, så jeg kan ikke gi deg noen diagnose av noe slag. Men det kan være "alt mulig egentlig". Kanskje du er "redd" for at noen skal ha det "vondt/skade seg" på en måte du ikke kan forklare, og blir redd hver gang du hører noe "unormalt", noe som ikke er slik det "burde være". Kanskje det er noe så enkelt som at du har en veldig lav terskel for irritasjonsmomenter, og at dette er måten du takler det på. Ikke vet jeg. Kanskje er det en bivirkning av noe helt annet, som du ikke klar over at du "lider" av en gang.

Meget vanskelig å si. Hvis det er et stort problem, og du ikke føler at du klarer og jobbe med det selv/eller at det tar opp mye krefter, kan det være en ide å snakke med noen om det. Gjerne profesjonelle, men husk på at psykolog-kreftene der ute er meget variable. Du må finne en som "passer deg". Kanskje fastlegen din har noe lurt å si, kanskje er han en "idiot"?

Endret av Stian89
Lenke til kommentar

Vel, jeg kan lite om psykologi, så jeg kan ikke gi deg noen diagnose av noe slag. Men det kan være "alt mulig egentlig". Kanskje du er "redd" for at noen skal ha det "vondt/skade seg" på en måte du ikke kan forklare, og blir redd hver gang du hører noe "unormalt", noe som ikke er slik det "burde være". Kanskje det er noe så enkelt som at du har en veldig lav terskel for irritasjonsmomenter, og at dette er måten du takler det på. Ikke vet jeg. Kanskje er det en bivirkning av noe helt annet, som du ikke klar over at du "lider" av en gang.

Jeg tror det er dette.. Mest sannsynelig.. ;) Takk for svar så fort.. =D

Lenke til kommentar

Høres ut som du er generelt skvetten og bekymret. Årsaken kan være så mangt. Til en viss grad er dette også normalt, da det er naturlig å reagere når man hører en brå og uventet lyd. Plager det deg veldig kan du høre med en psykolog om råd angående hva du kan gjøre for å moderere disse følelsene (eventuelt søke på nettet om det samme). :)

Lenke til kommentar

Det er nok en type angst. Du er redd for noe men du vet ikke helt hvorfor du er det, og derfor kommer symptomer som svetting og hjertebank. Bare la angsten gjøre det den gjør. Ikke sloss mot den. Prøv å ikke være redd for den. Er mulig at det en en panikkangst som holder på å bygge seg opp her. Prøv å finn ut hva du er redd for.

Lenke til kommentar

Kondolerer på etterskudd. Trist å høre.

Det er meget mulig at sammenstøt mellom din bror og far kan ha noe med saken å gjøre, ja. Vil fremdeles anbefale å snakke med noen om det. Når det gjelder med psykologer osv, får man så godt som alt dekket så vidt jeg vet, i og med at det faktisk kan bli ganske dyre greier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...