DeviantFractal Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 (endret) ^ Topic Hadde tenkt til å søke på universitet til høsten, men er det noe poeng i å gjøre det hvis jeg vet at jeg skal inn i militæret det aktuelle skoleåret? Jeg vet at jeg kan be om at plassen min skal reserveres, men lønner det seg å gjøre det.. eller kan jeg like gjerne søke på et universitet når jeg er ferdig med førstegangstjenesten? Endret 4. mars 2008 av Scarymovies Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Søk nå, bedre å ha det unnagjort slik at man har reservert en plass. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Søk nå, bedre å ha det unnagjort slik at man har reservert en plass. Second that. Hvis du søker nå og kommer inn, er du garantert den plassen til neste år hvis du vil ha den. Hvis kravene endrer seg, og du ikke har søkt eller det kommer flere søkere og det blir mer kniving om plassene, kan du plutselig sitte fint i det. Lenke til kommentar
DeviantFractal Skrevet 5. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2008 Søk nå, bedre å ha det unnagjort slik at man har reservert en plass. Second that. Hvis du søker nå og kommer inn, er du garantert den plassen til neste år hvis du vil ha den. Hvis kravene endrer seg, og du ikke har søkt eller det kommer flere søkere og det blir mer kniving om plassene, kan du plutselig sitte fint i det. Ok, da kommer jeg nok til å søke alikevel. Hørte også at de som ikke søker på skole til høsten, mister fordypningspoeng pga den nye skolereformen Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Ok, da kommer jeg nok til å søke alikevel. Hørte også at de som ikke søker på skole til høsten, mister fordypningspoeng pga den nye skolereformen Det er mulig det, skal ikke uttale meg om akkurat den saken da det er en stund siden jeg selv var oppdatert på det der. Men uansett så er det bra å ha en plass, du kan faktisk få beskjed fra forsvaret at de ikke trenger deg alikevell selv om du er innkalt. Skjedde med meg, dog siden jeg ikke hadde noe annet å ta meg til fikk jeg ordnet det slik at jeg fikk komme inn uansett. Lenke til kommentar
DeviantFractal Skrevet 5. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2008 Ok, da kommer jeg nok til å søke alikevel. Hørte også at de som ikke søker på skole til høsten, mister fordypningspoeng pga den nye skolereformen Det er mulig det, skal ikke uttale meg om akkurat den saken da det er en stund siden jeg selv var oppdatert på det der. Men uansett så er det bra å ha en plass, du kan faktisk få beskjed fra forsvaret at de ikke trenger deg alikevell selv om du er innkalt. Skjedde med meg, dog siden jeg ikke hadde noe annet å ta meg til fikk jeg ordnet det slik at jeg fikk komme inn uansett. Ok, ja når jeg snakket med VPV før i dag så fikk jeg beskjed om at de hadde innkalt flere enn det de egentlig trengte! Håper for guds skyld jeg kommer inn hehe, har sett framtil førstegangstjenesten siden barneskolen omtrent Lenke til kommentar
Dark Archon Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 (endret) Ok, ja når jeg snakket med VPV før i dag så fikk jeg beskjed om at de hadde innkalt flere enn det de egentlig trengte! Kanskje ikke så rart i og med at såpass mange dimmer tidlig? Jeg lurer på en liten ting. Hvis jeg søker nå og kommer inn på det jeg vil, kan jeg holde av plassen til august 2010? Jeg skal ikke inn i militæret før januar 2009.. Hm, skal inn på samme tid og lurer på nøyaktig det samme, moren min sier riktignok at man kan utdanne seg i forsvaret men jeg tviler på at de har noen som passer godt nok for meg. Endret 5. mars 2008 av Dark Archon Lenke til kommentar
mats A. Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Jeg lurer på en liten ting. Hvis jeg søker nå og kommer inn på det jeg vil, kan jeg holde av plassen til august 2010? Jeg skal ikke inn i militæret før januar 2009.. Lenke til kommentar
DeviantFractal Skrevet 5. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2008 Jeg lurer på en liten ting. Hvis jeg søker nå og kommer inn på det jeg vil, kan jeg holde av plassen til august 2010? Jeg skal ikke inn i militæret før januar 2009.. Det vet jeg ikke, skal selv inn i januar 09.. Jeg vet at de kan holde av i ett år i hvertfall, og det blir i såfall skoleåret 08/09. Jeg skal snakke med rådgiver på skolen om dette i morgen, så hvis ingen andre har svart før da, og jeg får et konkret svar av rådgiver - så skal jeg poste det her. Lenke til kommentar
DeviantFractal Skrevet 5. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2008 Ok, ja når jeg snakket med VPV før i dag så fikk jeg beskjed om at de hadde innkalt flere enn det de egentlig trengte! Kanskje ikke så rart i og med at såpass mange dimmer tidlig? Nei er vel ikke det.. Hvorfor er det så mange som dimmer tidlig? Må man gjøre noe spes for å bli dimmet tidlig, eller kan en bare bli valgt ut og bli dimmitert fordi en er overflødig? (Jeg vil helst ikke bli dimma tidlig) Lenke til kommentar
Dark Archon Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Nei er vel ikke det..Hvorfor er det så mange som dimmer tidlig? Må man gjøre noe spes for å bli dimmet tidlig, eller kan en bare bli valgt ut og bli dimmitert fordi en er overflødig? (Jeg vil helst ikke bli dimma tidlig) Vel, lyve på seg eller faktisk ha fysiske eller psykiske problemer, nekte og følge ordre, bli tatt med noe ulovlig på seg fks dop. Lenke til kommentar
Elyas Machera Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Altså, er det noen mulighet for at man får militæret utsatt til etter studier er ferdig hvis man kommer inn i militæret før man har søkt på skole, og egentlig ikke har noe ordentlig grunn? Lenke til kommentar
mats A. Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Jeg lurer på en liten ting. Hvis jeg søker nå og kommer inn på det jeg vil, kan jeg holde av plassen til august 2010? Jeg skal ikke inn i militæret før januar 2009.. Det vet jeg ikke, skal selv inn i januar 09.. Jeg vet at de kan holde av i ett år i hvertfall, og det blir i såfall skoleåret 08/09. Jeg skal snakke med rådgiver på skolen om dette i morgen, så hvis ingen andre har svart før da, og jeg får et konkret svar av rådgiver - så skal jeg poste det her. Fant du ut av dette eller?!? Lenke til kommentar
DeviantFractal Skrevet 7. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2008 Jeg lurer på en liten ting. Hvis jeg søker nå og kommer inn på det jeg vil, kan jeg holde av plassen til august 2010? Jeg skal ikke inn i militæret før januar 2009.. Det vet jeg ikke, skal selv inn i januar 09.. Jeg vet at de kan holde av i ett år i hvertfall, og det blir i såfall skoleåret 08/09. Jeg skal snakke med rådgiver på skolen om dette i morgen, så hvis ingen andre har svart før da, og jeg får et konkret svar av rådgiver - så skal jeg poste det her. Fant du ut av dette eller?!? Nope, fikk ikke snakket med rådgiver, men skal prøve igjen på mandag Lenke til kommentar
arnbju Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Altså, er det noen mulighet for at man får militæret utsatt til etter studier er ferdig hvis man kommer inn i militæret før man har søkt på skole, og egentlig ikke har noe ordentlig grunn? Så lenge du har gått på skole i mer enn 3 mnd før oppmøtedatoen skal det gå å få det utsatt. Lenke til kommentar
DeviantFractal Skrevet 11. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2008 (endret) Jeg lurer på en liten ting. Hvis jeg søker nå og kommer inn på det jeg vil, kan jeg holde av plassen til august 2010? Jeg skal ikke inn i militæret før januar 2009.. Det vet jeg ikke, skal selv inn i januar 09.. Jeg vet at de kan holde av i ett år i hvertfall, og det blir i såfall skoleåret 08/09. Jeg skal snakke med rådgiver på skolen om dette i morgen, så hvis ingen andre har svart før da, og jeg får et konkret svar av rådgiver - så skal jeg poste det her. Fant du ut av dette eller?!? Snakket litt med rådgiver i dag. Hun tvilte på at skoleplassen kunne fryses i to år, men at den definitivt kunne fryses i et år (som vi vet fra før av). Hun anbefalte heller å begynne på skolen og utsette førstegangstjenesten, i så fall. Jeg skal ikke utsette min førstegangstjeneste, jeg er motivert og har kjempe lyst til å ta førstegangstjenesten nå. Fikk også forklart hvordan det var med fordypningspoengne: - Søker man ikke skole i år mister man de.. - Men, på grunn av den nye reformen, får ingen av de som er yngre enn oss fordypningspoeng i det hele tatt, fordypningspoeng faller rett og slett bort. Dette betyr at hvis man ikke søker skole i år, så mister man fordypningspoengene, men de som søker skole om to år, får heller ikke noe "overtak", fordi de heller ikke har fordypningspoeng. Vi kan også få flere studiepoeng i militæret, så jeg ser ikke på det som et stor ulempe å utsette skolegangen med to år. I mellomtiden kan man jo både ta Ex phil og skaffe seg jobb.. Hvis man ikke har lyst til å utsette skolegangen, er det bare å begynne til høsten så lenge du går på skole i 3 måneder før du skal inn til førstegangstjeneste, og sender søknad (eller ringer VPV?) og ber om utsettelse. Endret 11. mars 2008 av Scarymovies Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Jeg lurer på en liten ting. Hvis jeg søker nå og kommer inn på det jeg vil, kan jeg holde av plassen til august 2010? Jeg skal ikke inn i militæret før januar 2009.. Det vet jeg ikke, skal selv inn i januar 09.. Jeg vet at de kan holde av i ett år i hvertfall, og det blir i såfall skoleåret 08/09. Jeg skal snakke med rådgiver på skolen om dette i morgen, så hvis ingen andre har svart før da, og jeg får et konkret svar av rådgiver - så skal jeg poste det her. Fant du ut av dette eller?!? Snakket litt med rådgiver i dag. Hun tvilte på at skoleplassen kunne fryses i to år, men at den definitivt kunne fryses i et år (som vi vet fra før av). Hun anbefalte heller å begynne på skolen og utsette førstegangstjenesten, i så fall. Jeg skal ikke utsette min førstegangstjeneste, jeg er motivert og har kjempe lyst til å ta førstegangstjenesten nå. Fikk også forklart hvordan det var med fordypningspoengne: - Søker man ikke skole i år mister man de.. - Men, på grunn av den nye reformen, får ingen av de som er yngre enn oss fordypningspoeng i det hele tatt, fordypningspoeng faller rett og slett bort. Dette betyr at hvis man ikke søker skole i år, så mister man fordypningspoengene, men de som søker skole om to år, får heller ikke noe "overtak", fordi de heller ikke har fordypningspoeng. Vi kan også få flere studiepoeng i militæret, så jeg ser ikke på det som et stor ulempe å utsette skolegangen med to år. I mellomtiden kan man jo både ta Ex phil og skaffe seg jobb.. Hvis man ikke har lyst til å utsette skolegangen, er det bare å begynne til høsten så lenge du går på skole i 3 måneder før du skal inn til førstegangstjeneste, og sender søknad (eller ringer VPV?) og ber om utsettelse. Kan du ikke søke skoleplass nå, gå 1 semester. Så er du et år i forsvaret og kommer tilbake og fortsetter på 2 semester. Har en jeg går med nå som gjorde det på den måten. Lenke til kommentar
kterjesen Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Ok, ja når jeg snakket med VPV før i dag så fikk jeg beskjed om at de hadde innkalt flere enn det de egentlig trengte! Kanskje ikke så rart i og med at såpass mange dimmer tidlig? Jeg lurer på en liten ting. Hvis jeg søker nå og kommer inn på det jeg vil, kan jeg holde av plassen til august 2010? Jeg skal ikke inn i militæret før januar 2009.. Hm, skal inn på samme tid og lurer på nøyaktig det samme, moren min sier riktignok at man kan utdanne seg i forsvaret men jeg tviler på at de har noen som passer godt nok for meg. Jeg er inne til førstegangs tjeneste nå... Jeg har jobb allerede så jeg trenger ikker bekymre meg ang utdanning. det jeg derimot vet, er at flere jeg er inne med nå har tatt utdannelse i forsvaret. noen har tatt befalskurs ol som kan værer en fordel om du senere skal søke "leder stillinger" i bedrifter. det er også en del folk som har tatt bla minibusslappen, truck fører kurs lastebil lappen personløfterkurs, kranførerkusr ol. Dette har hjulpet dem å få jabb i ettertid..... Men alikevel vil jeg anbefale at en søjer skole uansett da det er veldig mange som dimmiteter etter alt fra 1 time til de første 7 ukene av tjenseten...... uansett hva du dere som skal inn gjør så ønsker jeg lykke til.... mvh UM Terjesen (utskrevet menig) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå