Skogslik Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Hallo. Noen som har noe tips til måte eg kan lære og spille gitar på? snakker om El-gitar. Fins det noen gode guider eler noe man kan finne på nett? drømmer om og kunne spille black metal sanger^^ Håper noen kan hjepe Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Hvis du ikke kan spille i det heletatt, begynner du med Lillebjørns gitarbok Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 4. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2008 og denne funker greit til el-gitar? og vill eg kunne lære ``black metal`` gitar spilling med denne? Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Du må lære grunnleggende gitarspilling før du kan gå videre. Det gjeller alle sjangre. Og ja, det tar mye tid og øving for å bli god. (Jeg er selv utrolig dårlig til å spille gitar). Lenke til kommentar
Whalecore Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Hva kan du fra før da? Litt vanskelig å begynne å spille black metal om du bare har lært de grunnleggende tingene. Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 5. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2008 vell, kan vell ikkje stort for og si det sonn, men har lyst til og bruke en del tid til og faktisk bli god. Så må vell begynne fra start. Lenke til kommentar
AtheusNor Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 vell, kan vell ikkje stort for og si det sonn, men har lyst til og bruke en del tid til og faktisk bli god.Så må vell begynne fra start. Gled deg! Jeg begynte for 1 1/2 år siden og får til en del soloer og lignende. Det er veldig givende og du lærer veldig mye om hvordan dine favoritt sanger er bygd opp. Lenke til kommentar
SideburnsKongen Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Lær deg det grunnleggende, så begynner morroa.. Er litt kjedelig i starten, men blir bare mer og mer morsomt.. Lenke til kommentar
victoryseieren Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Ta en titt på denne siden: Justin Guitar Lenke til kommentar
Innos Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 (endret) For å spille black metal trenger du så godt som ingen grunnleggende kunnskap. Power chords og tremolo så har du det du trenger, muligens også alt. picking, men det gjør det bare lettere, og er ikke nødvendig. Dette bør du klare innen to måneder, maks. Få deg Guitar Pro 5, og skaff deg tilhørende taben til Burzum - Lost Wisdom. Var den første sangen jeg lærte. Den er treig, og består stort sett i power chords. Når du har begynt å få teken på den ville jeg gått over til f.eks noe fra Mayhem. Bortsett fra at du må lære tremolo (som er et must for å spille black metal) så er sangene relativt lette. Jeg startet sånn som dette, og det var utrolig motiverende. Senere ble jeg mer interessert i selve gitarspillingen av meg selv, og i prosessen fikk jeg en langt "bredere" musikksmak. Jeg VET hva jeg snakker om. Jeg spiller black metal, og jeg spiller langt mer krevende musikk. Black metal handler ikke om teknikk i det hele tatt, alt du trenger for å spille det er tremolo og power chords, og resten kommer av seg selv. Det du tjener mest på er rett og slett å sitte for deg selv og finne de rette "tonene" og progresjonene osv. Du kan gjøre utrolig mye med power chords, tremolo, de tre tykkeste strengene og båndene før det tolvte. edit: Og nei, jeg gjør ikke "narr av" min egen sjanger. At musikk krever år og år med øving og teknikk kan begrense den, bare se på shredding osv. INGEN følelse. Jimi Hendrix var vel en av de få som klarte å kombinere det med følelse, da det rett og slett falt naturlig for han. Endret 8. mars 2008 av Innos Lenke til kommentar
Ṱormod Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Ulver - I troldskog faren vild er også ganske enkel. Litt seig samtidig utrolig kul. Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 10. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2008 (endret) ok, takker for mye bra info men vill eg lære så mye av og begynen rett på med og spilel sanger av diverse band? er vell en fordel og lære litt grunnlegende? tenker på og kjøpe den lillebjørns gitarbok, da bør det vell gå bra? og det med og spille så rasket, og gå fra grept til grep i stor fart er ikkje akuratt så lett, men dette er vell noe man bare må øve på? Endret 10. mars 2008 av Skogslik Lenke til kommentar
Innos Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 (endret) Ja, du lærer å spille gitar, som jo er akkurat det du vil? Det du ikke lærer er skalaer, improvisasjon, teknikker du ikke har bruk for osv. Hvis du i dag ikke har andre planer enn å spille black metalm, kan du med fordel velge dette bort. Om du finner ut at dette er noe du vil lære allikevel, er det mye lettere å gjøre det når du faktisk kan spille. Slike bøker har jeg aldri likt. Informasjonen du finner der kan plukkes opp på nettet gratis. edit: "og det med og spille så rasket, og gå fra grept til grep i stor fart er ikkje akuratt så lett, men dette er vell noe man bare må øve på?" Nå spørs det litt hva du mener, men om jeg forstår deg riktig tar ikke dette spesielt lang tid. Jeg klarte dette innen noen måneder. Ville riktignok ikke klart sanger som f.eks Master of Puppets, men der skifter man grep drøyt raskt. Jeg tenker mer på å "skifte grep" så raskt som Bathory f.eks. Når jeg tenker meg om har fremgangen vært ganske liten det siste halvåret. D; Endret 10. mars 2008 av Innos Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 10. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2008 (endret) hm, ok. så da trenger eg bare litt om hvordan eg spille tremolo, guitarpro 5 og tabs. men er det lettest og spille med plekter elle fingrene? og en annen ting eg sliter med er mye bråk fra strengene, dem dirrer så mye at alt blir en mølje xD Endret 10. mars 2008 av Skogslik Lenke til kommentar
ThKarlsen Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 om det er lettest å spille med plekter eller fingrene er vel opp til hver enkelt person.. men selv bruker jeg plekter når jeg skal spiller det meste, men hvis det kommer ett lite "stille" parti i sangen så bruker jeg fingrene for en litt mer "clean" lyd : ) Men du bestemmer selv Lenke til kommentar
Innos Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Klarer ikke spille fort nok med fingrene, og det gir litt feil lyd. Bruk plekter, da forsvinner nok problemet med at strengene "dirrer også". Om ikke så er det kun et problem om det er hørbart gjennom forsterkeren. Guitar Pro er ganske selvforklarende, men tremolo ville jeg ikke begynt på før jeg hadde spilt litt. Lær deg Burzum - Lost Wisdom, er en utrolig god sang å begynne med. Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 10. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2008 (endret) ok, skal satse for fult med og lære meg Lost Wisdom hvor lang tid brukte du på og lære den? og hvor mye spilte du hvær dag da? Endret 10. mars 2008 av Skogslik Lenke til kommentar
Innos Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Jeg brukte vel en dag på å lære alle grepene, og så satt jeg rett og slett og spilte en time eller mer hver dag i en uke eller to før jeg kunne spille dem sammenhengende. Den første tiden går det SEEEEEEEINT, men så lenge du sitter med en sang du liker (om du ikke liker Burzum kan du jo finne noe annet, men alle som liker black metal liker vel Burzum?) er det ganske kjekt. Det verste med hele greia er å faktisk klare å strekke fingrene nok. Sleit lenge med å ta grepet som krever at det er to bånd mellom pekefingeren og lillefingeren, spesielt mtp. at det er blant "de største båndene". Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 10. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2008 (endret) ah ok, ja liker selvfølgeli Burzum men takk for tips og hjelp. nå skal det øves fremover ja Edit: har ett lite problem med forsterkeren, har ikkje så greie på hvordan den skal stilles Endret 10. mars 2008 av Skogslik Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå