Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Startproblemer Opel Vectra


Anbefalte innlegg

Hei

Min Opel Vectra 97 model 1,8 sliter for tiden med at den ikke starter eller at den bare stopper når jeg kjører.

 

Har sjekket litt og funnet at den ikke gnistrer på pluggene når dette problemet er aktivt og det ser heller ikek ut til at innsprøytningsdysene åpner. Den gule motorlampa lyser.

Lurer defor på om det kan være veivsensoren som ikke fungerer. Dette problemet er periodisk men jeg tør selvsagt ikke legge ut på tur med bilene da den plutselig kan stoppe.

 

Er det vanskelig å bytte veivsensoren..? Kan denne eventuelt plugges fra og måles med ett oscilloscop for å se om den gir signal til ECU..?

 

Finner ikke ut hvor den sitter men igjen er det en vansleig operasjon å bytte denne selv,,er det masse skruing osv..?

 

Opelen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dra innom verkstedet å få lest av feilkoden. Bedre det, enn å gjette seg frem.

 

Problemet er bare det at bilen nå ikke starter i det hele tatt. Så mye styr å taue den til et Opel verksted.

Endret av Opelen
Lenke til kommentar
Klikker det i bensinpumpereelet når du skrur om tenninga? Sitter ved venstre støtdempertårn.

 

Er det mye rust på denne Opel Vectraen?

 

Hei

Ja. Bensinpumpen går da bensin spruter ut av slangen inn på innsprøytningsmanifoilen hvis jeg slakker litt på koblingen. Byttet forøvrig bensinfilter tidligere da jeg trodde dette kunne være noe av problemet.

 

Bilen har svært lite rust(ble tectylert i 2003) og var i følge bilkyndige på siste EU kontroll god for mange mange år på veien. Men så var det dette fordømte startproblemet da. Det skal sies at den i lengre tid har vært vond å starte når den har vært kald i morgenen men den har alltid startet etter litt kinning. Da lyser den gule motorlampen. Når motoreren er varm slår jeg av tenningen og på igjen og så forsvinner det gule lystet etter noen sekunder og alt er bra. I det siste før alt gikk galt så lyste motorlampa hele tiden men bilen gikk alikevel greit etter at den ble varm.

Men nå er det stort sett full stopp og starter den så er det bare for sekunder og deretter er den helt død og det er bare og gi opp å kinne. Men her i forrige uke så startet den plutselig lett som bare det og jeg tok sjansen på å kjøre en liten tur som gikk bra. Startet igjen neste da men da var det ikke så mye som antydning til at motoren ville i gang.. Blir sprø av dette her.

Endret av Opelen
Lenke til kommentar
Hva er motorkoden din? du kan måle veivføleren manuelt med et vanlig voltmeter. Hvis du finner motorkoden kan jeg si deg hvor ting sitter.

 

Takker for svar.

Er ute i havet akkurat nå så jeg kan ikke skaffe motorkoden før i neste uke. Men det dreier seg altså om en Opel Vectra 97 1,8 CD. Vet ikke om dette kan hjelpe..?

 

Vedrørende måling av veivsensor, plugger jeg denne fra og måler med ohm meter eller er det pulsmåling..? Regner med jeg må kinne motoren mens jeg måler for å få signal,,riktig eller..?

 

Opelen

Endret av Opelen
Lenke til kommentar

Riktig..

 

Det kan være litt av hvert, men hvis du verken får bensin eller gnist så er det ikke dumt og sjekke veivføleren eller kam føleren. Opel pleier uansett og legge feilkode på kam føleren selvom det er veiv føleren som er død. Ikke spør meg hvorfor.

 

Det går 3 ledninger inn på føleren. 2 av dem er til føleren og den siste er skjerming.

 

Du skal ha rundt 1000ohm +/- over føleren. Du kan også måle overslaget til skjermingen og til gods. Bør være et par Megaohm.

 

Skal du måle om den induserer noe spenning altså gir signal må du gjøre dette over de 2 følerledningen mens du kjinner på starteren. Mulitimetert ditt skal da stå på vekselstrøm og du bør få en spenning over 0,2 volt.

 

Gjør det samme på kam føleren, men her har jeg sett noen rare ohm verdier på en OK føler. Mål om den induserer spenning. Denne kommer du til finne under Opel lista på toppdekselet eller så er det en ledning som stikker ut av registerdekselet innover mot dynamoen. Mulig det er ombyggingssats på denne. Kan høres sånn ut utifra problemet ditt.

 

Veivføleren kan sitte et par steder.. Se om du finner den selv først.

 

Eller så kan du sette den på verksted og lese ut koder...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...