SRD Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Hei, jeg trenger ett program for enkel redigering og sortering av bilder. Jeg har Mac og bruker nå Trailversjonen av Aperture 2.0 Link Det finnes ikke trailversjon av Elements til mac Det jeg lurer på er om jeg skal kjøpe dette eller Photo Shop elements, eller kanskje noe annet? Jeg har Nikon D40x og tar bare bilder i RAW. Hvilke fordeler har de to programme, og hvilke ulemper? Lenke til kommentar
JohnMerrick Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Heisan... Jeg har selv ikke noen erfaring med Photoshop Elements, men kan vel likevel si at Elements og Aperture henvender seg til to litt forskjellige målgrupper (og for andre igjen, utfyller hverandre). Aperture er et verktøy for oss som først og fremst er fotografer, og ønsker oss et program til å justere levels, farger, oppskarping osv, og det så raskt og effektivt som mulig. Photoshop er et mer tradisjonelt bildebehandlingsprogram, der du typisk vil bruke mer tid på hvert enkelt bilde, men der du til gjengjeld har mer avanserte features, som f.eks layers, bedre verktøy for retusjering eller å til og med klone bort saker og ting fra bildet. Adobe har forøvrig et annet produkt som er mer naturlig å sammenligne med Aperture, nemlig Lightroom. Adobe Lightroom har også en 30 dagers prøveversjon for Mac, så du kan jo ta en titt. Personlig synes jeg at Aperture er flere hakk bedre enn Lightroom, men det er jo ikke sikkert du er enig i det... Hvilken Mac har du forresten, og hvordan opplever du ytelsen til til Aperture? Selv har jeg en MacBook, og den eneste innsigelsen jeg har mot Aperture er at det blir temmelig treigt etter at jeg har gjort en del endringer på et bilde og så begynner å rote med f.eks Loupe view. Lightroom virker noe raskere her... Og om du ønsker deg PS Elements, smør deg med tålmodighet... Adobe har oversett Mac brukere en stund, og siste versjon av Elements på Mac er versjon 4 vs versjon 6 på PC. Men versjon 6 for Mac er rett rundt hjørnet, og det er jo ikke umulig at det kan dukke opp en trial versjon av denne også... Lenke til kommentar
SRD Skrevet 4. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2008 Takker JohnMerrick. Jeg har også Macbook (2 Ghz CoreDuo, 2 GB ram) og merker det samme som du sier, at det blir litt tregt etter jeg har gjort en del endringer av ett bilde – men jeg er egentlig fornøyd med hastigheten Skal ta en titt på Lightroom. Forresten, hvis jeg skal ta Backup av Aperture biblioteket, er det da bare å kopier den filen som heter "Aperture libary"? Hvis jeg flytter denne filen til en annen maskin og instalerer Aperture vil jeg da få identisk bibliotek som på denne jeg har nå? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå