Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Uregelmessig turtall og tilfeldig stopp

Anbefalte innlegg

Hei.

Bilen min har i en lenger periode hatt litt ustabilt turtall på tomgang. Dvs at den står på litt under 1000 rpm, så går den ned til 600 rpm og "hoster" seg opp til 1500, før den stabiliserer seg igjen.

Så idag tidlig når jeg skulle på jobb, så kjører jeg ivei. Bilen begynner plutselig og gå opp til 2100 rpm når jeg står i et kryss med clutchen inne. Jeg gir på mer gass, så "roer" den seg igjen. Ca. 5 minutter senere i rett før en rundkjøring, begynner jeg nedbremsingen, idet jeg trykker inn clutchen dør turtallet og motoren stopper. Jeg prøver og starte igjen, men ikke liv. Den bare står og "tenner" uten og få liv. Prøver igjen, nå holder jeg nøkkelen inne og gasser i ca 20 sek så startet den igjen. Så ca 10m lenger skjer det samme igjen, bilen stoppper. Jeg får liv i den igjen på samme måten.

Jeg kjører så et sted hvor jeg kan stoppe, og ser om det samme skjer igjen. Nå har den stabilisert seg på rundt 1000 rpm igjen. Jeg kjører videre til jobb.

Er usikker på hva dette kan være, hvis noen har noen forslag er jeg veldig takknemlig. Greit og vite hva som kan være feil før man setter inn bilen på verksted.

Mvh

Jørgen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg beklager at jeg har glemt noe så vesentlig. (Huffameg)

Bilen er en Citroen Xsara 00' mod 1,6SX. Bilen har gått 141 000 KM. Har forhørt meg med noen venner som kan mer om bil, og de tror feilen kan ligge en eller fler av følgende deler: Bensinpumpa, tennplugg eller at batteriet kan ha noen ødelagt celle.

Batteriet kan ha vært utsatt for skade da spenningsregulatoren i dynamoen røyk sent ifjor høst.

Lenke til kommentar

Først og fremst ville jeg ha nullstillt tomgangsminnet jeg.

Vet ikke om det går på den, i og med at den er rimelig ny.

Men et forsøk er det verdt.

1.Ta av batteri polen(-) Vent 5 min

2. Sett på Batteri polen. Vent 5 min

3.Sett tenning på hakk 2(rett før du vrir om for å starte) vent 5 min

4Start bilen, sett på alle forbrukere du har- men ikke intervall forbrukere som vindusviskere etc. a bilen stå slik uten å røre gassen en eneste gang under hele denne prossesen.

La den stå til kjølevifta begynner å gå.

Done!

Prøv det i alle fall da.

Lenke til kommentar

Tviler på at det er batteriet siden du kan stå og kjinne så lenge på starteren. Hvis batteriet hadde vært grilla hadde du spesielt merket det når du kjinner på starteren.. Virker ikke som om det er noe problem.

Men uansett. Så posten til shark nå så prøv det han sier først. Fullt mulig det er løsningen... Typisk fransk!

Lenke til kommentar
Tviler på at det er batteriet siden du kan stå og kjinne så lenge på starteren. Hvis batteriet hadde vært grilla hadde du spesielt merket det når du kjinner på starteren.. Virker ikke som om det er noe problem.

Men uansett. Så posten til shark nå så prøv det han sier først. Fullt mulig det er løsningen... Typisk fransk!

Ja, flere biler dette hjelper på. Jobber med peugeot, og eldre peugeoter fungerer det bra og nullstille tomgangsminnet. Gjorde det senest tidligere idag- og med hell :yes:

Lenke til kommentar

Større bensinmotorer fra PSA fra den omgangen har noe svenskene kaller for "tomgangsmotoren", dvs en regulator som sitter i nærheten av innspruten og holder liv i saker og ting når motoren er kald eller liknende. Denne blir gjerne litt treg med årene. Av og til hjelper det å rengjøre og smøre denne, andre ganger er den så sliten at den må byttes. Regner med at det sitter noe sånt på 1.6-motoren også.

Det stemmer med det du beskriver; at bilen går dårlig på tomgang når den er kald, men bedre når den blir varm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...