Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny Th!ink familiebil - hva synes dere?


Anbefalte innlegg

I tillegg virker de elektroniske finessene fristende. Solcellepanel på taket kan sikkert lade batteriet gratis dersom det er rikelig med sol og man bare tar korte turer og lar bilen stå lenge mellom hver tur.

Jeg tipper at solcellepanelet på taket er en nødvendighet for å vedlikeholdslade batteriet når den står pga. de elektroniske finessene. Arealet av solceller er i størrelseorden av hva man har på ei typisk norsk fjellhytte, og der kniper det med å holde en TV, radio og litt lys med strøm midtvinters. Om solcellene kunne levere nok energi til å kjøre bilen, ville det selvsagt være perfekt, men det er neppe realistisk.

På hytter lader man batterier som igjen kan tappes ned med den ønskede takten man vil. Det samme kan sikkert gjøres her. Altså at man lader batteriene selv om det sikkert vil ta sin tid å lade de fra tom tilstand til full. (En uke?) Likevel tror jeg det kan være nyttig når man bare småkjører en mil frem og tilbake til jobben hver dag. Dager med mer kjøring vil kreve desto mer ladetid med solcellene, eller at man plugger i strømkabelen de dagene. Har man nok batterier på hytta og tolmodighet nok så kan man fylle alle batteriene og få nok effekt til å drive en komfyr i timesvis. I mørketida er det også selvsagt hva som fungerer og ikke fungerer.

 

Å kjøre på kun solcelledrift uten støtte fra batteriet er fullstendig urealistisk. Se heller på solcelletaket som en finesse som bidrar en litt lading av batteriet når man har parkert på steder uten stikkontakt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvor mye strøm gir egentlig ett solcellepanel på den størrelsen?

Rundt 100W ved gode forhold (steikene sol).

 

Et Li-Ion-batteri har en energikapasitet på rundt 160 Wh/kg. Siden batteriet i bilen veier 350 kg så har Li-Ion-varianten om lag 56 000 Wh kapasitet. Det vil si at 100W vil bruke 560 timer på å lade batteriet fullstendig, eller om lag 70 dager med 8 timer solskinn hver dag. Hmm.. Det var litt dårligere enn jeg hadde regnet med.

 

Med motoren på full effekt (100 kW) hele tiden vil batteriet lates ut på 0,56 time. Men så er jo ikke full effekt hele tiden særlig realistisk for normal kjøring. Jeg tipper normal kjøring bruker ca 20% av maksimal kapasitet og da vil det vare i ca 2,8 timer. Noe som samsvarer greit med oppgitt kjørelengde per lading på 200 km. (200 km/ 2,8 timer = 71 km/t i gjennomsnitt)

 

0-100 km/t er etter min mening imponerende til å være en Elbil og helt godkjent sammenlignet med bensin og diesel-biler i samme størrelseklasse rettet mot den samme kjøpergruppen: enslige, par og små familier i tettsteder og byer.

Lenke til kommentar
Hvor mye strøm gir egentlig ett solcellepanel på den størrelsen?

Den bilen ser ut til å ha 42 (3 rader av 14) standard solceller som gir 0,48V per stykk, det gir ca 20 V dersom cellene er seriekoblet, og celler av noenlunde samme fasong koblet 36 sammen for å gi litt mer enn nok til å lade 12V-batterier kan ha maksytelse på alt fra 55W til 125W avhengig av størrrelsen på cellene. Og et døgnutbytte sommerstid i Tyskland på 220-500Wh, i følge http://www.sparelys.no/filer/solara-s-serie.pdf

 

La oss si at taket på bilen yter 1000Wh eller en kilowattime per døgn, for å runde opp til en størrelseorden. Motoren har en nominell effekt på 60kW. Da må man lade i to måneder for å kjøre en time...

 

Vennligst korriger meg hvis jeg tar feil. :)

Lenke til kommentar
Think Ox er designet av Porsche, faktisk. :)

 

Linker til dette? Etter hva jeg har lest meg til er den designet av Kathinka Von Der Lippe:

 

http://www.prosjekt-osloinnovationweek.osl...3943-21956.html

 

BilNorge.no - Norges beste bilnettside. :)

 

Må si jeg stiller meg litt skeptisk til dette. Porsche AG har meg bekjent aldri designet noe annet enn porsche-biler. Dessuten så har flere sider nevnt overnevnte Kathinka som designeren bak verket. Det nevnes heller ikke noen form for kilde/-r, ingen "tags" eller noe som kan bekrefte påstandene. Inntil videre stiller jeg meg svært skeptisk til påstandene, men jeg skal for all del ikke være for bastant. Jeg har blitt bevist feil før.

 

På en annen side så er vel ikke "porsche ag"-design akkurat noe kvalitetsstempel.

 

Og forresten, Carburetti var norges beste bilside og bilblad, selv om det ikke akkurat var en tilsvarende side som Bilnorge.no - likevel fortsatt best.:p

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke om Porche har deltatt med design, men de er i hvert fall involvert med Think for å effektivisere og kvalitetssikre produksjonen. Starten på samarbeidet ble omtalt i media i høst.

 

Think + Porsche = sant

 

Uansett hvem som står bak designet mener jeg resultatet er meget bra og det er jo resultatet som teller ;)

 

Da må jeg vel kryte til korset å innrømme at det faktisk ser ut til at de har hjulpet Think.

Resultatet kan imidlertid diskuteres.

 

;)

Lenke til kommentar

Så vidt jeg har skjønt så har godeste von der Lippe stått som prosjektleder mer enn ren designer.

 

Og ja, resultatet har blitt knallbra.

 

Forresten; BilNorge er den eneste bilnettsiden, med unntak av forumet her naturlig nok, jeg leser daglig, strengt tatt.

Lenke til kommentar

Nå orker jeg ikke å diskutere om reslutatet ble knallbra eller ikke, i og med at smaken er som baken. Jeg kan derimot konstantere at jeg ikke liker designet. Nå skal det sies at mener svært mange nye biler ser ut som karikaturer, og jeg gremmes over hvor "tacky" store deler av bilindustrien har blitt. Det var ikke for sånt jeg en gang i tiden ønsket å bli bildesigner (Nå kom jeg meg aldri hele veien uansett).

 

Skal man ha tak i gode bilsider så er min favoritt www.jalopnik.com, www.autoblog.com er greit for å få oversikt over ting og www.carburetti.no er tidenes kosligste bilside.

 

:fun:

Lenke til kommentar

jeg vil aldri akseptere elbiler , de er følelsesløse kjedlige å har bare en lyd bzzzz , bensin biler der imot (ihvertfall sports biler å ikke helt nye biler) har man kontrollen helt, man girer , man kan få en sinnsyk lyd og fartsopplevelse!

 

hva velger dere? for meg er det ikke et valg en gang!, jeg vil mye heller ha ferrarien som har sjel ,som har rå føleser, rå lyd osv.

 

V53055.jpgthink3door.jpg

Lenke til kommentar
Rekkevidden er sikkert grei til bruk i byen, men ellers er bilen ubrukelig (ihvertfall for en familie).

Og nå snakker du selvsagt om Ferrari? ;)

 

Bilen tråden startet med, Th!ink Ox, har 20 mil rekkevidde og fem sitteplasser. Mer praktisk bil enn begge de i meldingen over din. :)

Endret av Svinks
Lenke til kommentar
når ble en ferrari laget for å være praktisk?

Aner ikke, men dette er en tråd om en 5-seters elbil med nytt og myyye sprekere design enn før.

 

Å dra inn Ferrari her er like irrelevant som om en sier Joint Strike Fighter er både raskere, tøffere og penere enn en hver Ferrari du måtte komme med. Så kunne sikkert en annen sagt at romferger er ennå kulere og en tredje som sier at romfergene ikke er like kule som det de har i Star Wars-filmene. Med andre ord en gigantisk avsporing. Dersom du ikke ikke har lest artikkelen, har noe å si om artikkelen eller noe som er relevant til Think Ox så mener jeg du bør holde deg unna tråden.

Lenke til kommentar

Ferrari er en avsporing, men det må være lov å trekke den inn som et eksempel på hva Th!ink Ox mangler, hvis det var det som var poenget. Greit nok. Fanboy liker ikke elbiler, verken denne eller noen andre. Det er en ærlig sak. Og jeg liker ikke Ferrari, eller ville ikke like meg sjøl om jeg brukte masse penger på en supersportsbil, og ville hate meg om jeg hadde skaffa meg en sånn på en uærlig vis, og ville heller hatt en Th!nk. Men dette er også på kanten av topic.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...