Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny Th!ink familiebil - hva synes dere?


Anbefalte innlegg

1204627654511_851.jpg

 

Denne bilen er omtalt i VG og på BilNorge og er en elektrisk femseters konseptbil med 20 mils rekkevidde som vises på bilutstillinga i Geneve i disse dager. 20 mil holder så vidt fram til hytta. Størrelsen bør holde for gjennomsnittsfamilien eller folk med mer enn en venn, og bilen er egnet som drosje i bystrøk, dersom man rekker å lade den i spisepauser eller mellom skiftene.

 

Uansett om man har tro på eller er skeptisk til elektriske biler som bilens framtid, må vel dette være den største bilnyheten fra Norge siden Troll, og jeg håper de får den i produksjon rimelig snart til en vettug pris. Jeg sier helt klart jatakk til en Th!ink Ox, både sett ut fra teknikk, anvendelighet og design. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg for så vidt enig i at elektriske biler har noe for seg i fremtiden. Dessverre mener nå jeg, men det for så være.

En ting som jeg likevel mener det rettes for lite fokus på er det med bytte av batterier. Kan vi forvente at disse batteriene fungerer om tyve år? Batteriene i Prius mener Toyota of America skal holde i rundt tre til fem år, nå skjer det en stadig utvikling på denne fronten og - men kan vi følgelig anta at disse batteriene vil vare noe vesentlig lengre enn nåværende batterier? Biler forurenser svært mye under produksjon, og det er derfor gunstig å ha biler som lever lenge. Det er ikke uten grunn at flere organisasjoner (dog bilvennlige, men likevel) peker på at europas mest miljøvennlige biler er gamle Mercedes 230 i forskjellige utviklingsland (se blant annet Car des).

 

Designmessig så må jeg vel innrømme at Think har overgått seg selv, men det skulle vel egentlig ikke så mye til. Jeg er stort sett snillere overfor elektrise biler, jeg har blant annet beskrevet Tesla som sexy på et annet forum. Skal jeg derimot sammenligne designet med besin- og diesel-drevne biler kommer den ikke høyt opp på listen. Nå har jeg utdannet meg som teknisk designer og jeg vil vel derfor også legge en større betydning i design en mannen i gata (håper jeg).

 

Om elbilene endelig vil slå igjennom etter over hundre år med kamp, gjenstår vel fortsatt å se.

 

;)

Endret av warpig
Lenke til kommentar
Designmessig så må jeg vel innrømme at Think har overgått seg selv, men det skulle vel egentlig ikke så mye til.

Det kan kanskje diskuteres enkelte detaljer i linjeføringa, men det ser virkelig ut som om de har designet den innenfra og ut, med maksimal plassutnyttelse, og det kan se ut til at den overgår Mercedes A og B på ha hjulene langt ut i hjørnene og godt forhold mellom innvendig volum og ytre mål, uten å få noe varebil- eller buss-preg.

 

Bildene kan også tyde på at karosseriet fortsatt er i Pioner-båt-plast, med en bøyle i aluminium? Dersom aluminiumen ikek bare er staffasje, men også en funksjonell del av bilens bærende elemneter samt velte/kollisjonsbur, synes jeg designen er ganske genial, form følger funksjon.

Lenke til kommentar
En ting som jeg likevel mener det rettes for lite fokus på er det med bytte av batterier. Kan vi forvente at disse batteriene fungerer om tyve år?

Skal man ha en slik bil i tjue år, må man nok bytte batterier noen ganger underveis. Dels vet vi at Th!ink har prakstisert leasing av batteriene, slik at det er enkelt å bytte dem ut oftere enne man bytter bilen, og dels sies det i forbindelse med lansering av denne bilen at de ikke har bundet seg til noen bestemt batteriteknologi, da de venter stor utvikling på det området.

 

Men at bilen går på batterier, er uansett svakheten til el-biler, inntil det blir like enkelt/raskt å lade dem som å fylle diesel. Det funker ikke for en drosje om den plutselig må inn til lading før skiftet er over, kanskje tilogmed på en tur midt mellom Oslo og Gardermoen med en passasjer som har det travelt. Og det er ikke akkurat bilen å dra på ferietur med, dersom man ikke akkurat kommer fram til dagens mål før batteriene er tomme. Dermed blir det en mindre fleksibel bil sammenliknet med hybridbiler, og fortsatt en nummer-to-bil for bybruk. Kommer derimot denne bilen med hybridløsning med en diesel- eller rapsolje-drevet generator, kan det bli bilen som dekker alle behov for de fleste.

Lenke til kommentar
Designmessig så må jeg vel innrømme at Think har overgått seg selv, men det skulle vel egentlig ikke så mye til.

Det kan kanskje diskuteres enkelte detaljer i linjeføringa, men det ser virkelig ut som om de har designet den innenfra og ut, med maksimal plassutnyttelse, og det kan se ut til at den overgår Mercedes A og B på ha hjulene langt ut i hjørnene og godt forhold mellom innvendig volum og ytre mål, uten å få noe varebil- eller buss-preg.

 

Bildene kan også tyde på at karosseriet fortsatt er i Pioner-båt-plast, med en bøyle i aluminium? Dersom aluminiumen ikek bare er staffasje, men også en funksjonell del av bilens bærende elemneter samt velte/kollisjonsbur, synes jeg designen er ganske genial, form følger funksjon.

 

Fra et rent bruksmessig perpsektiv så må selv jeg innnrømme at bilen er godt nok designet. Man har også valgt å ikke lakere aluminiumsramme (går da selvsagt ut ifra at det er det, og ikke etterligning vi snakker om her) noe som gjør at bilen føles kortere enn den egentlig er, noe som blant annet Audi vet å benytte seg av. Det er likevel utført på en sånn måte at jeg sammenligner det med "graph"-trenden på tidlig åttitall - vel, egentlig teit. Jeg synes Audi har vært flinkere her, selv om jeg forstår at Think benytter seg av aluminiumen i ramma og at man har visse begrensinger slik sett. Jeg tipper bilen benytter seg av et moderne "spaceframe"-ramme,

 

Nå vil jeg for øvrig heller ikke påstå at A- og B-klasse har vært noen høydepunkter designmessig. Skal man se på pene og orginale småbiler mener jeg nye Civic (selv om den ikke akkurat er liten lengre - en trend som beklageligvis gjenspeiles i hele bilindustrien i dag),Mitsubishi Colt Cz1 og Toyota Aygo er gode eksempler på dette.

 

Dessuten, hvem er som sitter å finner på navn hos Think? Th!nk? Makan. :ermm:

 

 

 

 

 

 

 

En ting som jeg likevel mener det rettes for lite fokus på er det med bytte av batterier. Kan vi forvente at disse batteriene fungerer om tyve år?

Skal man ha en slik bil i tjue år, må man nok bytte batterier noen ganger underveis.

 

Noe som bringer oss til følgende problemstilling: Hva skjer så med de utbrukte batteriene? Så vidt jeg vet er Nicd-batterier som benyttes i Think (gjorde i hvert fall før) lite miljøvennlige.

Dermed blir det en mindre fleksibel bil sammenliknet med hybridbiler, og fortsatt en nummer-to-bil for bybruk.

 

Her er du innpå et problem til som jeg også ser med dagens biler fra blant annet think. Bilene koster såpass mye at vi her i huset i hvert fall ikke har råd til å bruke slike summer på en bil som måtte vært en bil nummer tre.

 

 

;)

Endret av warpig
Lenke til kommentar

Think sin mikroskopiske buss, Think Public...:

 

Bilen har en toppfart på 50 km/t og en kjørelengde på 100 km. Det er 4 seter og bilen har kunn en inngangsdør. Den sitter på venstre side når du ser den forfra. Dette er en skyvedør... Bilen er beregnet til noe mellom buss og TAXI...

 

Jeg syntes at den er råkul! skal spørre fattern om han kan kjøpe en! :D

 

Hva syntes dere?

post-130293-1204653126_thumb.jpg

post-130293-1204653142.jpg

post-130293-1204653148.jpg

Endret av Carman
Lenke til kommentar
20 mil holder så vidt fram til hytta.

 

Haha, ja. Faktisk så er det 21 mil hjemmenfra til hytta vår, så det skal holde hardt. Kanskje vi rekker å lade et kvarter på ferga, slik at vi kommer oss akkurat frem. ;)

 

Men jeg har troa på Think nå, og denne virker veldig spennende. Er ikke fremmed for å skaffe meg en elbil som bruksbil litt frem i tid, men da må batteri-problematikken være løst på en skikkelig måte.

 

Edit: Forresten, er det et solcellepanel jeg ser på taket på det ene bildet hos BilNorge? Det hadde jo vært suverent!

Endret av OML
Lenke til kommentar

El-biler har gjennom tidene fått mye kritikk for kjipe design. Denne snur etter min mening opp ned på det inntrykket. Den er direkte stilig.

 

I tillegg virker de elektroniske finessene fristende. Solcellepanel på taket kan sikkert lade batteriet gratis dersom det er rikelig med sol og man bare tar korte turer og lar bilen stå lenge mellom hver tur. At de har mulighet for flere batterityper gjør valgmulighetene bedre for kundene. Li-Ion-typen vil sikkert koste flesk men være desto sprekere og gi lengre kjørelengde. Bly-typen vil sikkert bli billig, særlig med norske avgifter på El-biler.

 

Redigert: Det står i spesifikasjonene at man kan velge natrium-batteri. Det stiller jeg meg skeptisk til:

A sodium-sulfur battery is a type of battery constructed from sodium (Na) and sulfur (S). This type of battery exhibits a high energy density, high efficiency of charge/discharge (89—92%), long cycle life, and is made from inexpensive, non-toxic materials. However, the operating temperature of 300 to 350 °C and the highly corrosive nature of sodium make it suitable only for large-scale non-mobile applications.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sodium-sulfur_battery

 

Her er Think Ox i rød farge:

Think-Ox-2_imagelarge.gif

Lenke til kommentar
Redigert: Det står i spesifikasjonene at man kan velge natrium-batteri. Det stiller jeg meg skeptisk til:
A sodium-sulfur battery is a type of battery constructed from sodium (Na) and sulfur (S). This type of battery exhibits a high energy density, high efficiency of charge/discharge (89—92%), long cycle life, and is made from inexpensive, non-toxic materials. However, the operating temperature of 300 to 350 °C and the highly corrosive nature of sodium make it suitable only for large-scale non-mobile applications.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sodium-sulfur_battery

 

ox/think-ox-2/2722-1-eng-GB/Think-Ox-2_imagelarge.gif[/img]

 

Nåer sånn informasjon kun ment som hypping rundt konseptet. Jeg venter blant annet på to superbiler med mulighet for å bryte ny hastighetsrekord (hispano suiza, jeg ser på deg), flere lette sportsbiler med høy morrofkator, et par aerodynamiske ekoøkonomiske biler, noen lastebiler som atter en gang skal revolusjonere transportvirksomheten (senest med Chamelen fra Yanko Design) og Chevrolet Volt for å nevne noe. Poenget mitt er at informasjonen som "lekker" ut mens bilen er på konseptstadiet sjeldent er noe å bygge videre på, først må bilen se dagens lys. Det er mange lovende konsepter som deler denne skjebnen.

Endret av warpig
Lenke til kommentar
fin bil, men veldig mye er av designet stjålet fra Smart ForFour.

 

 

Syns den ligner mer på en Mitsubishi Colt:

 

Den har likheter med begge, men begge de to har en aldri så liten knekk mellom panser og frontrute. Think Ox har en kompromissløs kileform fra fronten til toppen av fordøra. Og det tror jeg er framtida i bildesign. Kanskje det også bidrar til at det blir lettere å parkere uten å ha "ryggesensor" framme?

Lenke til kommentar
I tillegg virker de elektroniske finessene fristende. Solcellepanel på taket kan sikkert lade batteriet gratis dersom det er rikelig med sol og man bare tar korte turer og lar bilen stå lenge mellom hver tur.

 

Jeg tipper at solcellepanelet på taket er en nødvendighet for å vedlikeholdslade batteriet når den står pga. de elektroniske finessene. Arealet av solceller er i størrelseorden av hva man har på ei typisk norsk fjellhytte, og der kniper det med å holde en TV, radio og litt lys med strøm midtvinters. Om solcellene kunne levere nok energi til å kjøre bilen, ville det selvsagt være perfekt, men det er neppe realistisk.

Lenke til kommentar
I tillegg virker de elektroniske finessene fristende. Solcellepanel på taket kan sikkert lade batteriet gratis dersom det er rikelig med sol og man bare tar korte turer og lar bilen stå lenge mellom hver tur.

 

Jeg tipper at solcellepanelet på taket er en nødvendighet for å vedlikeholdslade batteriet når den står pga. de elektroniske finessene. Arealet av solceller er i størrelseorden av hva man har på ei typisk norsk fjellhytte, og der kniper det med å holde en TV, radio og litt lys med strøm midtvinters. Om solcellene kunne levere nok energi til å kjøre bilen, ville det selvsagt være perfekt, men det er neppe realistisk.

 

Kanskje man har tenkt på noe à la Fisker Karma?

 

http://www.fiskerautomotive.com/noflash/

 

Dette er av de få el-/hybridbilene jeg synes ser greie ut, selv om den sikkert aldri kommer lengre enn konseptstadiet.

 

;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...