Gå til innhold

Strømforbruk på S-ata disker

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Harddisker bruker mest strøm på 12V. Produsentene pleier å oppgi effektforbruk både på 5- og 12V. Min server, med en 500W Mist PSU, har ikke noe problemer med å dra rundt 9 SATA- og én IDE-disk.

PSU'en din har 4x 12V rails som du kan trekke 99A ut av. Med mindre du har et ekstremoppsett, burde det holde.

Lenke til kommentar

8-10watt i gjennomsnitt pr disk, gitt at det er av nyere modell og tradisjonell type magnetplate-harddisk.

De bruker dog noe mer akkurat når maskinen starter, men det er skjeldent noe problem, da de felste PSUer kan levere langt høyere strøm enn spesifisert så lenge det bare er snakk om et par sekunder uansett.

Hvis du spør hvor mange disker du kan sette på en 1200watts PSU, så er svaret: Flere enn du klarer å skvise inn i et maxitower =P Og ikke minst, flere enn du fysisk vil kunne koble på et hovedkort - selv om du fyller opp alle PCI slottene med flere kontrollerkort.

-Stigma

Lenke til kommentar

OK. det som er casen så langt, har for øyeblikket 2stk 1200w powers, men... det står en seperat pc på hver av dem

Så hvis jeg skrur av pc1, blir diskene til pc2 også skrudd av, og pcen krasjer, logisk nok

disker som skal kjøres på det ene poweret er følgende

20 stk s-ata

2 stk sas , 15k rpm

Men i teorien kan jeg ha en 10 disker pr rail?

og kontroller messig. sitter 1 stk LSI MegaRAID 8308ELP, 16p sas =) + 7 sata på hovedkortet, og ja, kabinettet er stort nok :p kan jeg dra disse diskene på ett power, eller må jeg ha noen av dem på det andre?

Endret av grevaeg
Lenke til kommentar

Vel, din PSU som du linket til har 2 stk 12volt rails med 20amp maks belastning, og 2 stk med 36amp maks belastning.

Så hvis vi regner det aller aller værst tenkelige tilfellet med:

- 20watt pr disk i gjennomsnitt (betydelig mer enn realiteten)

- koblet på de svakeste 20amp railene

så blir da regnestykket 12*20 = 240watt. 240/20 = 12disker maksimum på 20amp railen.

så 12 disker på 20amp railen, og 21 på 36amp railen. I realiteten er det ikke særlig vanskelig å få dette til å fungere med en 1200watter :)

Dette var regnet utitfra at diskene bare trakk 12volt, hvilket ikek er helt nøyaktig. De trekker mest 12volt, og noe 5 og 3,3volt, men om noe så skal denne unøyaktigheten bare gi deg enda større margin.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...