Gå til innhold

En kjørte i meg bakfra, hvem har skylden?


Anbefalte innlegg

Det har seg slik at jeg og noen kamerater skulle leie en film i går. Vi kjørte i hver vår bil, og den ene kameraten min såkalt "tailgated" meg hele veien (han kjørte altså utrolig nærme meg). Når vi svinger inn på parkeringsplassen merker jeg at han kommer i en alt for stor fart inn på min høyre side, og jeg vurderte det slik at det var utrygt å svinge inn i for å parkere. Jeg bremser derfor ned, og prøver å kjøre til siden for å slippe han forbi. Dessverre kom jeg ikke særlig langt før han kjører rett inn i baken på bilen min, og lager en stor sprekk i støtfangeren.

 

Etterpå begynte han og han som satt på med han å le, mens jeg var mer fortvilet siden det ikke er min bil (min mors). Derimot ble ikke han som kjørte den andre bilen så veldig glad når vi måtte skrive skademelding (for hele bakre delen av bilen må byttes ut), og begynte å si at det var begges feil.

Han skylder på at jeg bråbremset (noe jeg ikke gjorde), og at det derfor er like mye min feil.

Jeg mener det er hans feil siden han kjørte alt for nærme, helt klart tøffet seg for han andre som satt på (for han gjør normalt ikke slik) og han ikke var oppmerksom på at jeg stoppet (Han sa etter at vi hadde krasjet: Jeg så ikke at du stoppet opp jeg).

 

Skademelding er skrevet fra begges side, og det er skrevet det som står her.

Allikevel har jeg fått en mail fra hans kompis som lyder slik:

 

Bare for info

 

LÆR DEG Å KJØRE BIL FØR DU SETTER DEG BAK RATTET

 

Jeg synes det er idiotisk å legge skylden på meg for dette, men hvem vet, jeg kan jo ta feil.

 

Hvem er skylden i denne ulykken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er helt og holdent hans skyld. 100% sikkert. Han har bare seg selv å skylde på. Selv om dere har det samme forsikringsselskapet har du rett til å få igjen den totale summen av skada, eller få fiksa det på hans regning. Spiller ingen rolle om du brukte blinklys eller ikke. Idioten skal faktisk få bot for dette etter loven.

Lenke til kommentar

Hvis du skulle svinge, å ikke brukte blinklys så kan du få skylden

 

Fikk selv skylden etter at jeg ble påkjørt bakfra ,selv om jeg brukte blinklys, men hun som kjørte på meg påsto at jeg ikke gjorde det og det var visst sånn at bevisbyrden lå på meg

 

Men for meg hørtes hendelsesforløpet litt merkelig ut dog

Lenke til kommentar
Hvis du skulle svinge, å ikke brukte blinklys så kan du få skylden

Man skal uansett holde god nok avstand til at man kan stoppe for eventuelle hindringer i veien. Kjører man inn baken på noen har man, uansett hvordan man vrir og vender på det, gjort en tabbe. Denne tabben kan straffes med førerkortbeslag.

 

Spiller ingen rolle om bilen foran bremset for å være jævel, eller om den bremset for å slippe noen over gata.

Lenke til kommentar

Javel?

 

Hvorfor i all verden fikk jeg skylden da jeg ble påkjørt da? Og ja jeg var også overbevist om at det ikke kunne bli min skyld(og er fortsatt overbevist om att det IKKE var det, men hva hjelper det når hu som kom bak påsto at jeg ikke brukte blinklys og det er JEG som må bevise at jeg faktisk brukte det?)

 

Når du skal skifte kjørefelt/retning skal du bruke blinklys, trådstarter har jo alt sagt her at han ikke gjorde dette så da spørs det om han ihvertfall har en del av skylden (men som nevnt før så greier jeg ikke helt å se for meg den situasjonen som trådstarter beskriver)

Lenke til kommentar

Jeg brukte blinklys når jeg kjørte inn på parkeringsplassen. Tingen var at jeg ikke kunne fortsette til selve plassen hvor jeg skulle parkere bilen, for inne på parkeringsplassen merket jeg at han kom bak meg i stor plass, og hvis jeg hadde svinget inn, ville han kjørt inn i siden på bilen. Jeg bremset derfor ned, og det var da han traff meg.

Blinklyset ble brukt når jeg svinget inn på selve parkeringsplassen!

Lenke til kommentar

Sånn som du sier det så høres det ut som om det er hans feil ja, men blir uansett vanskelig for oss som ikke har sett plassen osv å si

 

Og ang forsikringssaken min så har dessverre forsikringsselskapet rett. Jeg anka jo selvfølgelig opp til det klagekontoret for forsikringssaker, men fikk samme svaret der

 

 

Så om du skulle være så uheldig å kjøre i rævva på noen i ett kryss for eksempel, så si at de ikke brukte blinklys så kommer du sannsyneligvis unna med det om det ikke var noen vitner

Lenke til kommentar
Må man bruke blinklys når man bremser?

 

Nei ;) bare se for deg om du må bremse for hva som helst, men skal ikke svinge.

 

 

 

 

TS, er nok kompisen din sin skyld ja. Om du bråbremser så skal han ha så stor avstand at han klarer å stoppe. Han lå vel så nært da at han ikke så bremselysene dine hvis du ikke har ett høyt bremselyd i tillegg. Hihi

Lenke til kommentar
Allikevel har jeg fått en mail fra hans kompis som lyder slik:

 

Bare for info

 

LÆR DEG Å KJØRE BIL FØR DU SETTER DEG BAK RATTET

 

Jeg synes det er idiotisk å legge skylden på meg for dette, men hvem vet, jeg kan jo ta feil.

 

Hvem er skylden i denne ulykken?

 

 

Hvor gammel er den fyren? 18.1? Ville egentlig si 12, men jeg antar han har lappen.

 

Helt og holdent hans feil (ikke den kompisen som satt på da, men han som kjørte). Synd å si det men jeg er redd du mister en venn på dette (for jeg antar bare at forsikringsselskapene ordner opp slik de skal).

Lenke til kommentar

Han er da ikke mye til venn da...men det er vel ikke det diskusjonen handler om.

 

Jeg kan ikke forstå hvordan dette kan bli din skyld,som nevnt oppi tråden her er bremselysene der for en grunn og hvis han hadde fulgt med så hadde ingenting skjedd.

Det konkluderes hvertfall utifra beskrivelsen du har gitt da.

Lenke til kommentar
Og ang forsikringssaken min så har dessverre forsikringsselskapet rett. Jeg anka jo selvfølgelig opp til det klagekontoret for forsikringssaker, men fikk samme svaret der

 

Da har du blitt rundlurt av forsikringsselskapet og klagekontoret. Det er ikke din feil hvis du blir påkjørt bakfra, uansett, selv om du ikke blinker, eller blinker til feil side eller gjør noe annet uforutsett: den som ligger bak deg skal holde god nok avstand, og være oppmerksom nok til å kunne stoppe selv om du panikkbremser. Hvis du rygger, så blir saken annerledes da du ikke blir påkjørt bakfra, men rygger inn i noen.

Lenke til kommentar
Og ang forsikringssaken min så har dessverre forsikringsselskapet rett. Jeg anka jo selvfølgelig opp til det klagekontoret for forsikringssaker, men fikk samme svaret der

 

Da har du blitt rundlurt av forsikringsselskapet og klagekontoret. Det er ikke din feil hvis du blir påkjørt bakfra, uansett, selv om du ikke blinker, eller blinker til feil side eller gjør noe annet uforutsett: den som ligger bak deg skal holde god nok avstand, og være oppmerksom nok til å kunne stoppe selv om du panikkbremser. Hvis du rygger, så blir saken annerledes da du ikke blir påkjørt bakfra, men rygger inn i noen.

Det kan være din feil om du skal til venstre, og ikke blinker. For om bilen bak ser at du senker farten, så kan den andre bilen finne på å ta en forbikjøring.

 

Du kan også få skylden om du bråbremser helt uten grunn. Tror jeg da...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...