phax Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Noen som vet hvordan man går frem hvis man skal slutte betale tv-lisensen? Hvis man f.eks har solgt tv'n, eller den er ødelagt o.l. Må man dokumentere dette på noe vis for nrk eller er det bare og sende de en mail der man informerer om forholdene, også fjernes man fra lisens lista? Lenke til kommentar
enl Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 (endret) Husk at så lenge man eier et produkt som inneholder en tuner, f.eks. parabol, VHS eller TV-kort til PC-en må man betale lisens. Du kan jo alltids la være å betale, og vente på kontrolløren istedet Endret 4. mars 2008 av enl Lenke til kommentar
aron Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Finles kringastingsloven og forskrift om fjernsynsmottakere. Dette finner du på: http://www.nrk.no/informasjon/lisens/1.2843183 Send skriftlig melding til NRK om at du har avhendet din fjernsynsmottaker iht. forskrift om fjernsynsmottakere (tv og videospiller). Jeg siterer § 1. i forskriften: "§ 1. Betalingsplikt Den som har (bl.a. også den som låner eller leier) fjernsynsmottaker plikter å betale den kringkastingsavgift som til enhver tid er fastsatt av Stortinget. For videospiller kombinert med tuner (mottakerdel) skal det betales kringkastingsavgift som for fjernsynsmottaker med farge. Kvittering for betalt avgift gis ved kringkastingskort." Får du kontroll kan ikke kontrolløren tilegne seg informasjon fra ditt hjem, hverken visuelt lydmessig eller elektronisk (jfr. menneskerettsloven). NRK er en del av staten og dette blir da overvåkning. Skulle du mot formodning bli avkrevd lisens. Bestrid kravet og la være å betale. Saken går til inkasso ved Statens innkrevingsentral. Send brev dit om at du bestrider kravet. Normalt skal nå saken enten returneres til NRK eller bli fremmet for Rana Tingrett. Blir den fremmet for Rana Tingrett, må du betale rettsgebyret og komme med ditt syn på saken. Saken behandles av en dommer som går igjennom dokumentene. Du får således ikke anledning til å uttale deg muntlig. NRK vil garantert trekke saken før den går opp for domstaolen. Muligens gir de deg en ny mulighet for å bli lisensbetaler og krediterer tidligere krav. Kjør isåfall en ny runde om nevnt over. Da ga de seg overfor meg.... Under veis prøver de seg med å lage sine egne forskrifter, om at bl.a. WEB-tv er lisenspliktig. De gjør allt som kan gjøres for å skremme deg til å betale. NRK er livredde for at folk skal bli oppmreksomme på at de står meget svakt mht. lsenskontroller. Slike "stalinmetoder" som benyttes hører hjemme i en annen tidsalser... Så bare stå på! Jeg vant! Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 For å svare på det som var spørsmålet, så trur eg ein e-post til lisenskontoret skal halde. Ein må sjølvsagt også gje opp grunnen til at lisensen ikkje skal betalast. Lenke til kommentar
phax Skrevet 5. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2008 Ok, runden aron snakker om hørtes tungvint ut. Lurte mest på om NRK trengte noen form for dokumentasjon på at man har kvittet seg med fjernsynsmottakeren. Men en mail med oppgitt grunn nok? Lenke til kommentar
aron Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Ok, runden aron snakker om hørtes tungvint ut. Lurte mest på om NRK trengte noen form for dokumentasjon på at man har kvittet seg med fjernsynsmottakeren. Men en mail med oppgitt grunn nok? Det du skal gjøre står i den 2. linjen: Send skriftlig melding til NRK om at du har avhendet din fjernsynsmottaker iht. forskrift om fjernsynsmottakere Det er ikke dermed sikkert at NRK godtar dette..... Noe jeg opplevde. dermed hele forklaringen. Lykke til. Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Eg sendte e-post ein gong om at tven var seld osv., og fekk svar tilbake om at det var ok. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 (endret) Eg sendte e-post ein gong om at tven var seld osv., og fekk svar tilbake om at det var ok. Det går ikke i dag ihvertfall. Men de sender deg et skjema som må fylles ut og returneres. Endret 6. mars 2008 av snillekim Lenke til kommentar
phax Skrevet 6. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2008 Ok, hva må man fylle ut på dette skjemaet? Og må man dokumentere noe videre at man ikke har tuner i huset lenger? Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Ok, hva må man fylle ut på dette skjemaet? Og må man dokumentere noe videre at man ikke har tuner i huset lenger? Du må fylle ut navn, adresse, lisensnr og årsak til å oppheve lisens. Den må også signeres. Men har du alt fått nytt lisenskrav, så bortfaller ikke den. Dette måtte jeg gjøre ihvertfall. De godtok ikke e-post som oppsigelse. Men det kan mulig være enkelte der som ikke er så firkantet. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Ok, hva må man fylle ut på dette skjemaet? Og må man dokumentere noe videre at man ikke har tuner i huset lenger? Jeg mener jeg ble bedt om å være med å fylle ut mitt navn, adresse, lisensnummer på dette skjemaet for ca. fem år siden da jeg kjøpte brukt TV av noen som ikke gadd å kjøpe ny. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå