Olis68 Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Hei! Jeg har fått en oppgave på skolen der vi skal skrive om vår drømmejobb. Min drømmejobb er jagerpilot. Og jeg lurer på: Hvilke ferdigheter man må ha? Hvor mange år etter grunnskolen utdanningen tar? Om det finnes muligheter for avansement i yrket? Og tilslutt, hvilke krakterer må man ha på grunnskolen for å komme inn på en jagerpilotskole? Tusen takk for svar! Lenke til kommentar
serrghi Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Dette finnes det en rask løsning på, enten se på forsvaret sine sider, eller ring de! Ferdighetene er nok standard fysiske krav i militæret, 300m på > 12min(for karakter 6) osv(dette finner du på forsvaret sine sider) Utdanningen vet jeg foregår i USA og du forplikter deg til forsvaret i 16år tror jeg det var. Man kan stige i gradene der og, som medfølger at man da stiger i lønn. Men som sagt, søk på sidene dems, eventuelt ring inn og hør. Du finner nok et tlf nr der en plass. Lenke til kommentar
nistemann Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 For å bli vurdert som søker må du være mellom 18 og 22 år (24 år for personer med fullført befalsskole). God helse betyr at du må få en flymedisinsk godkjennelse. Det innebærer prosent normalt, ukorrigert syn. Briller, linser og laseroperasjoner vil være diskvalifiserende. Opptak og utdanning For å bli flyger i Luftforsvaret må du blant annet gå gjennom intervjuer og praktiske og medisinske tester. Dette gjennomføres på Luftforsvarets seleksjonssenter. Opptaksprøvene gjennomføres før skolestart, tentativt februar og august. Kostnader som du får som følge av opptaket, blir dekket av Forsvaret. Som tidligere nevnt, et lite besøk på hjemmesidene til Luftforsvaret kan hjelpe deg langt... Lenke til kommentar
trulsant Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Ferdighetene som trengs står beskrevet i tidligere poster, en må tilfredstille de fysiske kravene for Krigsskole, som er litt strengere enn befalsskole. Det er fordi en ved opptak blir tatt opp til en gjennomgående utdannelse. Disse kravene finnes i utdanningskatalogen til Forsvaret, som du finner på http://www.mil.no/multimedia/archive/00102...gen_102770a.pdf. Ferdighetene som kreves utover dette blir testes av Forsvaret på opptak, og er vanskelig å si noe om før en har vært på opptak. Men det som er sikkert, er at det er ikke sikkert det er den som virker smartest som har akkurat de egenskapene som kreves. Det snakkes om at det er så vanskelig å komme inn. Jo, vanskelig er det, i uttaksflyvningen før en blir tatt opp som flyelev, er det veldig store mengder stoff som skal læres. At en har en viss evne til å tilegne seg stoff raskt er derfor en fordel, og dette gjenspeiles gjerne i skolekarakterer. Dette betyr at det er ikke bare de med høyest karakter som kommer inn, men hva som er laveste karakter for inntak varierer nok litt fra år til år. Men de må være brukbare, og en bør gjørs å godt en kan på skolen. Men er ikke karakterer tilsvarende lege en trenger. Men vanskelig....har en akkurat de egenskapene som kreves, er det ikke det. Så enkelt - og så vanskelig. Tid det tar etter videregående skole/generell studiekompetanse: - 0,5 år befalsskole - 0,5 år uttaksflyvning - 1 år Krigsskole - ca 18 mnd Flyvining i USA (varierer med type fly/Heli) - Arbeid i Forsvaret, ca 12 år fremover Så en begynner å fly etter 2 år, og er tilbake i Norge etter ca 3,5 år som pilot. Fra år 1 og utover har en full lønn. Karriære etterpå er alt en ønsker. En kan fly, en kan ta mer skole og gå oppover i systemet. Sjefen i Luftforsvaret er pilot. Så her er det helt opp til hva en ønsker selv ønsker og personlige egenskaper hvilken karriære en får. Lenke til kommentar
Olis68 Skrevet 5. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2008 Takk for alle svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå