Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Blir nektet å gå med russeklær

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi i Vestfold blir nektet av vår fylkesmann å gå med russeklær før 1 mai. Går vi med russeklærne før da vil vi bli fratatt russelappen og få nedsatt orden og oppførsel.

Kan noen svare meg på om de faktisk har lov til å si dette?

Trodde egentlig ikke de kunne begrense hva vi har på oss så lenge vi har på oss noe.

Mvh Joakim Gjerde

PR-sjef, Hortensrussen 2008

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er lov ja. Det er for å begrense tidsromme rundt russeferingen.

Hvordan i svarte kan det være en lov som bestemmer hva jeg skal ha på meg?

Hvis jeg vil gå i russedressen min midt på sommeren/vinteren, så må jeg jo få lov til det, uten at jeg skal bli straffet.

Lenke til kommentar
Hei!

Vi i Vestfold blir nektet av vår fylkesmann å gå med russeklær før 1 mai. Går vi med russeklærne før da vil vi bli fratatt russelappen og få nedsatt orden og oppførsel.

Trodde egentlig ikke de kunne begrense hva vi har på oss så lenge vi har på oss noe.

Mvh Joakim Gjerde

Har dere fått noe begrunnelse for dette?

En ting er hva de kan gjøre med dere på skolen og eventuelle regler der, men på fritiden er det meg bekjent ikke noe som regulerer hva dere kan gå med, og desto mindre noe som regulerer fritid og så straff fra skolen sin side for noe gjort på fritiden.

Lenke til kommentar
Hei!

Mvh Joakim Gjerde

Myndighetene kan ikke gripe inn i den enkeltes frihet uten tilstrekkelig hjemmel derfor. Fylkesmannen må ha et adekvat rettslig grunnlag for å nekte dere å gå med russeklær.

Jeg tviler sterkt på at det finnes noe slikt grunnlag hva gjelder fritiden. Rett nok finnes visse begrensninger: Det er f.eks. "forbudt å bære uniform, uniformsdeler, armbind eller annet dermed likestillet, iøinefallende tegn som utpeker bæreren som tilhenger av en politisk organisasjon eller meningsretning," jf. lov om uniformforbud § 1. Men russedrakt faller utenfor her. Og øvrige begrensninger kan jeg ikke se at eksisterer.

På skolen har imidlertid myndighetene større makt til å nedsette slike forbud. Se her opplæringsloven § 3-7:

"Fylkeskommunen skal gi forskrifter om ordensreglement for den enkelte vidaregåande skolen. Reglementet skal gi reglar om rettane og pliktene til elevane så langt dei ikkje er fastsette i lov eller på ein annan måte. Reglementet skal innehalde reglar om åtferd, reglar om kva for tiltak som skal kunne brukast mot elevar som bryt reglementet, og reglar om framgangsmåten når slike saker skal behandlast."

Hva de konkrete reglene kan gå ut på, er ikke så godt å si - trolig har myndighetene her et visst skjønn.

Lenke til kommentar

Jeg får fnatt av russ som går i russeklærne sine fra april og til 17. Mai.

Hva i alle dager er vitsen?

Vi tok på oss russeklærne 30.April før vi skulle på natt-til-1.Mai-fest.

Lo meg skakk da jeg bodde i stavanger og det var folk i russeklær fra begynnelsen av april.

Lenke til kommentar
Jeg får fnatt av russ som går i russeklærne sine fra april og til 17. Mai.

Hva i alle dager er vitsen?

Vi tok på oss russeklærne 30.April før vi skulle på natt-til-1.Mai-fest.

Lo meg skakk da jeg bodde i stavanger og det var folk i russeklær fra begynnelsen av april.

Men det er ingen grunn til å bli straffet av skolen for å gå med det før 1. mai.

Lenke til kommentar

Det var det samme på vår skole. Jeg tror grunnen er at historien viser at når russen får på seg russeklærne sine har de lettere for å gli inn i "russemodus", hvor de plager yngre elever, begynner med å ta knuter som forstyrrer undervisningen etc.

Lenke til kommentar

La russebuksa ligge til natt til 1. mai, så vanskelig kan det da umulig være?

Synes det er fint at dere får regler på dette med russeklær, siden det alltid vil være småbarn som ikke klarer å vente ... slik er det med de yngste på julaften også, som bare MÅ HA en gave om morgenen

Lenke til kommentar

Det blir ikkje heilt det same. I lag med russeklær kjem ein oppførsel som høver seg dårleg i eit klasserom. Forstår godt at dei forbyr russeklær før 1. mai, ser ikkje kvifor enkelte absolutt skal ta dei på seg før den tid, det er jo for å feire slutten på 2/3 skuleår, er ikkje naudsynt å byrje den halvvegs i siste semesteret og risikere at avgangskarakterene samt eksamenskarakterene lir av det.

Dei fleste er sikkert i stand til å oppføre seg, sjølv med russeklær, men det er betre å være føre var.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Det blir ikkje heilt det same. I lag med russeklær kjem ein oppførsel som høver seg dårleg i eit klasserom. Forstår godt at dei forbyr russeklær før 1. mai, ser ikkje kvifor enkelte absolutt skal ta dei på seg før den tid, det er jo for å feire slutten på 2/3 skuleår, er ikkje naudsynt å byrje den halvvegs i siste semesteret og risikere at avgangskarakterene samt eksamenskarakterene lir av det.

Dei fleste er sikkert i stand til å oppføre seg, sjølv med russeklær, men det er betre å være føre var.

som jeg tidligere har sagt så er skolen en ting, men slik det presenteres så virker det som at det gjelder hele tiden, og det er der jeg reagerer.

Lenke til kommentar

Eg forsto det sånn at det kun var i skuletida, dei har vel ingenting med kva folk kler seg i utanfor den. Hadde vore fint om trådstarter spesifiserte litt her. I så fall er det urimeleg, i skuletida er det greit, men på fritida skal folk få kunne gjere som dei vil.

Lenke til kommentar
Hei!

Mvh Joakim Gjerde

Skolen regulerer selvsagt ikke hva vi har på oss utenfor skoletiden, men den regulerer altså dette i skoletiden. Grunnen til at vi stusser på dette er delvis fordi:

a) det er forskjell på skolene rundt om i hele vestfold om hvilke regler som gjelder for når vi kan begynne å bruke russebukse (russeklær). Dette er basert på hva jeg har hørt, så er ikke sikker på om dette stemmer.

b) Dette har ikke blitt opplyst om i skolereglement, revidert eller sendt ut skriv til elevene.

Og til dere som mener at russetiden skal starte 1.mai:

Dette er ikke et spørsmål som dreier seg om at vi nødvendigvis MÅ starte å feire russetiden tidligere enn dette, men et spørsmål om hvorvidt skolen har lov til å nekte oss enkelte plagg.

Vi har inndrikking av russebukse 25. april, og tviler sterkt på at noen kommer til å ha behov for å starte russetiden særlig tidligere enn natt til 1.mai. Men for de få som absolutt ønsker dette, er det altså lov fra skolen sin side å nekte de det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...