Bjørnli Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Første gang jeg går for å prøve noe portrett, så regner med det blir slakt i massevis her, men please hold det til KONSTRUKTIV kritikk da link til .cr2 fil for de som er intr. i å prøve selv på noe/whatever : http://foto.zaftsuse.net/IMG_4296.CR2 Brukte Canon EOS 400D og 50mm 1.8 II objektiv i 11-12 tiden i noenlunde "hardt" sol-lys. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Hm. Jeg har aldri vært så glad i portretter tatt rett forfra... de blir veldig flate og intetsigende. Jeg ville heller prøvd litt i halvprofil for å få frem mer av ansiktskarakteren, og kanskje gått litt nærmere inn og gjort det til et rent ansiktsportrett. Ellers... synes bakgrunnen blir litt distraherende. Ser du har tatt det på blenderåpning f/5,6. Kan være verdt å blende opp noen hakk for å få mindre skarphetsdybde og gjøre bakgrunnen litt mer uklar. Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Ett lite tips ifht fotografering av jenter er at du snur litt på de, og viser de ifra sin smaleste side (de liker som oftest det..), div. ikke forfra, der folk er breiest. Ellers så mangler du litt lys i øynene, og en catch light der hadde nok gjort seg; litt fill flash, kanskje? pop up blitzen funker greit til dette. Bare still den ned ett par hakk. Lenke til kommentar
erlingba Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Som de andre har skrevet er bakgrunnen forstyrrende, og du har fått endel uskarphet siden du har brukt så lang lukkertid. Mitt forslag vil være å prøve igjen ut på ettermiddagen, da er lyset mye mer behagelig, og se til at bakgrunnen ikke kommer alt for tydelig frem. Til et portrettbilde vil man at bakgrunnen skal fremheve modellen, ikke stjele oppmerksomhet. Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 4. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2008 står 1-2 meter unna ho, hvilke instillinger anbefales da? ved ca samme lys? ^^ Lenke til kommentar
erlingba Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Sett kameraet på blenderprioritet, og velg en blender der du synes du får nok dybdeskarphet. Du kan godt skru opp iso'en et par hakk for å få raskere lukkertid også, ville hatt minst 1/100 sekund. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 står 1-2 meter unna ho, hvilke instillinger anbefales da? ved ca samme lys? ^^ Tja. Jeg ville som sagt prøvd å gå noe nærmere sånn at hodet/ansiktet fylte mesteparten av bildeutsnittet. Jeg synes også hetten på jakken blir et forstyrrende element. Jeg vet ikke helt hva "Exposure Program: 2" betyr på Canon, men jeg ville i hvert fall brukt blenderprioritet og åpnet blenderen opp en del. Kanskje hele veien opp til f/1,8. Og gjerne prøv å fokusere på øynene (øyet hvis du tar i halvprofil/profil). Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 (endret) Ørlite froskeperspektiv fra siden da? Liek: Skrått på. Et lite tips er å ikke stille hovedpoenget i bildet i midten, da blir det ofte kjedelig. Så var jo bakgrunnen et virvar da, men det kan du fikse med lavere blender, eller bare ta en annen bakgrunn. Endret 4. mars 2008 av J@cob Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 (endret) Hva synes du om denne varianten basert på RAW-filen? Det er beskåret til et litt mer interessant utsnitt. Har desaturert. Og skarpet opp litt. Gidder ikke klone og herje i photoshop, bare justert litt i capture one Og ja, dette bildet er tatt på 50mm, så f/5.6 er det beste som går på dette objektivet. Men om du står nærmere når du tar bildet, så får du grunnere dybdeskarphet. Endret 4. mars 2008 av jpsalvesen Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 (endret) Og ja, dette bildet er tatt på 50mm, så f/5.6 er det beste som går på dette objektivet. Men om du står nærmere når du tar bildet, så får du grunnere dybdeskarphet.I følge første post er det tatt med 50/1,8 fastobjektiv Endret 4. mars 2008 av Sutekh Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Åja. Jeg tror jeg skal slutte å ha sterke meninger når jeg er for trøtt/travel til å ha sterke meninger.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå