citronen Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Nå har det seg slik at min tid har kommet. Jeg skal med stor sansynlighet i forsvaret i slutten av sommeren. Nå trenger jeg hjelp til å sette opp et treningsprogram som gjør at jeg klarer mer enn minimumskravene, - og det skal legges til at jeg har hatt liten interesse for trening/treningsprogram/kroppshold tildligere. Natokravene er: Løping, 3km på 15 min 4 hang-ups 16 push-ups 9 sit-ups Av disse er det kun hang-upsa som byr på et direkte problem, selvom det begynner å bli en stund sida jeg tok 3 k sist. Så, hvis noen har peil på hvordan man setter opp et funksjonelt treningsprogram, samt kostholdsplan, ser jeg meg storfornøyd. Linker, forslag og råd taes i mot med stor takk. Lenke til kommentar
TehKris Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Hvilken del av forsvaret er det som krever disse kravene? Lenke til kommentar
Snusi Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 For at det skal være noe vits å hjelpe deg, må du legge ut mer info om deg selv. Hvor lenge har du trent? Hva? Hvor ofte? Hvor hardt? Hvor ofte skal du trene? Hva vil du fokusere på? Styrke? Utholdenhet? Forbrenning? osv osv Lenke til kommentar
erikb Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 NATO-krav? Hehe, vel.. Ingen krever disse kravene, det er ikke sånn at du blir kastet ut av forsvaret hvis du ikke klarer hang-ups akkurat. Du får karakter for resultatene, men de har ikke noe å si utenom tjenesteuttalelsen din. Men du sier at hang-ups kan bli et problem. En enkel måte å trene dette på er å ta så mange du klarer, og så få noen til å hjelpe deg opp når du sliter, og bremse ned igjen. Hvor i forsvaret skal du forresten? Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Hvis du ikke greier de kravene der så burde du be om siviltjenteste....lettere krav skal du lete lenge etter - og disse skal forsvare oss ved en evt krig... men til topic, hadde trent de øvelsene der, hvis jeg skulle blitt god i dem.... Lenke til kommentar
erikb Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Hvis du ikke greier de kravene der så burde du be om siviltjenteste....lettere krav skal du lete lenge etter - og disse skal forsvare oss ved en evt krig... Man skal ikke akkurat banke opp fienden heller da.. Førstegangstjeneste er en god måte å komme i form på etter min mening. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Tren mye relativt styrke, dvs styrketrening med egen kroppsvekt. Hvis du klarer 2-3 hangups, så tren hangups regelmessig - både med under- og overtak. Mest av sistnevnte. Det er for øvrig en veldig stor andel av vernepliktige som ikke klarer kravene til hangups og det har svært lite å si, egentlig, selv om jeg vil oppfordre alle til å trene før førstegangstjenesten. Pushups kan enkelt trenes opp ved å ta for eksempel fire sett med 20 repetisjoner i løpet av en dag. Når du har stått opp, før lunsj, før middag og før sengetid for eksempel. 45 er kravet for høyeste karakter. Situps bør trenes slik du testes i Forsvaret, altså med beina festet slik at hofteleddsbøyerne kobles inn. 70 er kravet for høyeste karakter. 3000 meteren er definitivt det tyngste og trene opp, hvis du har et dårlig utgangspunkt. Tren intervaller, for eksempel 4x4, men også spesifikt 3000 meter. Er du forholdsvis ok trent, så vil det ikke ta mange måneder med målrettet trening før du er i stand til å oppnå høyeste karakter på alle de fysiske testene. Lenke til kommentar
DeltaSniper Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 cinesque, jeg greier topkarakter på pushups og situps, men til tross for at jeg har drevet en del med kondisjonstrening (hovedsaklig langrenn og løping, sistnevnte som oftest rolige lange turer, men mer intervaller skal det bli nå), er jeg ikke i nærheten av toppkarakter på 3000m, som er 09:30. Og dette burde man kunne trene seg opp til på noen måneder? Har du noen tips til hvordan jeg burde trene? F.eks løpe to rolige langturer (10km) og et 4x4 (kanskje variere med 2x8 innimellom) intervall i uka, pluss 3000m-løp kanskje en gang per måned i stedet for intervallet? Hva med hangups, har tatt det i kanskje et halvt år nå (hovedsaklig 2-3 ganger i uka med 4-5 rep 3-4 ganger), greier ikke mer enn 8, er er jo kravet 14. Tips? Lenke til kommentar
LordArild Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Natokravene er: Løping, 3km på 15 min 4 hang-ups 16 push-ups 9 sit-ups *fixed Natokravene er: Løping, 3km på 15 min 4 hang-ups 16 push-ups 20 sit-ups Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 (endret) cinesque, jeg greier topkarakter på pushups og situps, men til tross for at jeg har drevet en del med kondisjonstrening (hovedsaklig langrenn og løping, sistnevnte som oftest rolige lange turer, men mer intervaller skal det bli nå), er jeg ikke i nærheten av toppkarakter på 3000m, som er 09:30. Og dette burde man kunne trene seg opp til på noen måneder? Har du noen tips til hvordan jeg burde trene? F.eks løpe to rolige langturer (10km) og et 4x4 (kanskje variere med 2x8 innimellom) intervall i uka, pluss 3000m-løp kanskje en gang per måned i stedet for intervallet?Hva med hangups, har tatt det i kanskje et halvt år nå (hovedsaklig 2-3 ganger i uka med 4-5 rep 3-4 ganger), greier ikke mer enn 8, er er jo kravet 14. Tips? Toppkarakteren på 3000 meter er under 11 minutter Slik fungerer det systemet, om jeg ikke husker helt feil (og det bør jeg ikke): Under 15 min: 2 Under 14 min: 3 Under 13 min: 4 Under 12 min: 5 Under 11 min: 6 Den eneste plassen man må løpe på 9:30 for toppkarakter er Idrettslinjen på BSS. Kanskje noen andre steder også, selv om jeg tviler. Endret 8. mars 2008 av Slettet+9817234daf Lenke til kommentar
erikb Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Nå blander dere. Det er forskjell på kravene til menige og kravene på befalsskolen, og karakterskalaen er helt annerledes. Jeg husker ikke i farten hva kravene på 3000m er. Men man løper ikke under 9:30 ved å trene i noen måneder for å si det sånn. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Nå blander også du litt. Så vidt meg bekjent er det bare få unntak på BS som har andre karakterskalaer enn den vanlige som vi snakker om her. Lenke til kommentar
erikb Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 (endret) Ikke der jeg gikk (UB på Værnes). Det er ikke tilfelle at befalselever og menige har samme karakterskala. Endret 11. mars 2008 av erikb Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå