las^se Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Hei, Har et dilemma. Mine alternativer som jeg har sett på til nå er: 1. Kjøpe brukt Canon 10D m/batterigrep til 2500,- + Ny linse + Blitz. 2. Kjøpe et rimelig kit + blitz (Nikon D40 eller Olympus 410)+ Blitz 3. Kjøpe Canon G9 + blitz 4. Kjøpe brukt Canon 300D nesten gratis + blitz + linse Det som jeg tenker på er ikke først å fremst å havne billigst mulig ut av det. Vil helst ikke overstige 5000,- om dette er mulig, og det er det jo. Det som jeg tenker mest på er om størrelsen på kameraet vil føre til at jeg ikke vil bruke det så my. Det skal på mange måter være det eneste kameraet som skal brukes. Mye babybilder og innebilder. Er ikke den typiske hobby-fotografen, men ser for meg at det kan bli litt av det også. Håper dere kan gi meg råd som kan hjelpe meg i riktig retning. (Ikke si jeg må bruke 6-10000, for det kan jeg ikke. mvh las^se Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Clas Ohlson selger Pentax K100D Super til 3300 kroner. Det er råbillig. Da har du 1700 kroner igjen til å kjøpe blitz for - og det går helt fint. Nå er jeg ingen blitz-ekspert, men denne koster 1500 kroner og den skal holde til å lyse opp de fleste rom. Noen Pentaxianere som har gode forslag til blitz opptil 1700 spenn? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Noen Pentaxianere som har gode forslag til blitz opptil 1700 spenn?Scandinavian Photo har også AF-360FGZ til 1700, et utmerket valg... Sigmaen er ikke dårlig den heller, litt kraftigere, men også en del større, så det blir ikke like kompakt. Du kan dog rotere hodet oppover også når kameraet holdes vertikalt, det kan ikke Pentaxen. Lenke til kommentar
las^se Skrevet 4. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2008 Hva kan dere si om dette kameraet i sammeligning til et EOS 10D? Takk for bra tips ang. den Pentaxen. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 EOS10D er en ganske gammel modell, selv om den i sin tid var en bra modell så er den gammel. Og kameraet er brukt. Her er en side-ved-side-sammenligning. Når du altså får 5 års garanti på K100D Super'en og den er sånn ca i samme klasse ytelsesmessig, så synes jeg det er ganske åpenbart at den er et bedre kjøp. (Med mindre den EOS10D'en er gørrbillig og lite brukt) Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Helt klart alternativ 4! Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Eos 10D er nok et kamera fra den tiden da det var slik at man så digitalt som underlegent analogt, og ikke uten grunn. 10D hadde en slem tendens til å få hudtoner til å se ut som noe fra vokskabinettet til fru Tussauts. Sats derfor ikke på noe som er stort eldre enn Nikon D70 eller Canon Eos 20D. En annen sak er selvfølgelig det med slitasje. At en 300D går for lommerusk er naturlig, de aller fleste synger jo på det siste verset nå. Lenke til kommentar
diax Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Det står ikke som et alternativ men hva med et Canon 400D? Får vel det _nytt_ med kitobjektiv til 5000? Du får jo ikke en ekstern blitz med men dette kan jo spares opp til. Event et brukt 400D med kitobjektivet? Må jo være mulig å få dette til 3500-4000,- uten at jeg har sjekket bruktmarkedene. Da har du jo til en ekstern blitz også. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Helt klart alternativ 4! ooops, syns det stod 30D, ikke 300D. Trekker rådet mitt tilbake Ville nok heller valgt alternativ 2 da, ja. Men hold deg unna Nikon D40, kan bli vanskelig å vokse som fotograf med dette. 350D, 400D, D50, D80, 30D er gode bruktalternativer fra Canon og Nikon. De andre merkene kan jeg ikke så mye om. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 He he, det var godt jeg ikke merket meg det. Da hadde jeg nok mobbet deg for mer enn en som gjør crazy steg, man. Siden det er G9 som nevnes så kan det jo hende at trådstarter ønsker seg noe skikkelig kompakt, og da er det jo Olympus E410 det beste alternativet. Selv ville jeg ventet til E420 kommer om en måned. Har store forhåpninger til det kameraet. Lenke til kommentar
las^se Skrevet 9. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2008 Et kompakt speilrefleks er å foretrekke, da dette i størst mulig grad skal kunne erstatte et kompaktkamera. Liker å ha litt kontroll på bildene jeg skal ta, og ta gode innebilder. Da er det, etter det jeg forstår, speilrefleks som blir beste og eneste alternativ. Det er jo interessant med olympus 410, som kit, da etter det jeg har fått med meg, kitobjektivet er bra. Har sett litt på pentax K100D super... Hvordan er dette i forhold til olympus? BTW: Viste 10D til kona, og fikk kommentaren "altfor stort"... Så det og tilsvarende kamera i størrelse er uaktuelt.. Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 (endret) Enig med mange andre her at det finnes mange bra tlbud på nye speilreflekser for tiden, og Pentax K100D Super er kanskje det beste. Men for meg er det ikke opplagt at speilrefleks er det riktige valget for alle. Du vil helt klart få bedre bildekvalitet i noen situasjoner med et speilrefleks. Både i dårlig lys og med motiv som beveger seg hurtig er speilreflekser overlegne kompaktkameraer. På den annen side tar de mye mer plass, og zoomområdet med standardzoom er gjerne rundt 3x selv om for eksempel Sony har nærmere 4x zoom. Speilrefleks gir heller ikke mulighet for å ta video, noe som kan være viktig for noen. Endret 9. mars 2008 av seriksen Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 E-410 er et veldig godt valg. Men som PM sier, vent på E-420. Dessuten tror jeg du vil ha mye glede av en blits. En Olympus FL-36 vil være ideelt. Optikken er god, og kjøper du dobbeltkit dekker du et område mellom 28-300mm. Det er ikke så veldig mange år siden det var veldig dyrt å dekke et sånt brennviddeområde. Til E-420 ville jeg uansett også lagt til en 25mm f/2.8 'pancake'. Da har du et ekstremt kompakt reisekamera. Lenke til kommentar
las^se Skrevet 9. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2008 Enig med mange andre her at det finnes mange bra tlbud på nye speilreflekser for tiden, og Pentax K100D Super er kanskje det beste. Men for meg er det ikke opplagt at speilrefleks er det riktige valget for alle. Du vil helt klart få bedre bildekvalitet i noen situasjoner med et speilrefleks. Både i dårlig lys og med motiv som beveger seg hurtig er speilreflekser overlegne kompaktkameraer. På den annen side tar de mye mer plass, og zoomområdet med standardzoom er gjerne rundt 3x selv om for eksempel Sony har nærmere 4x zoom. Speilrefleks gir heller ikke mulighet for å ta video, noe som kan være viktig for noen. Det som er problemet mitt er at bilder tatt inne, ofte blir veldig dårlige. Et eksempel er bilder tatt i bryllup og andre sammenhenger i store lokaler. Blitzen til et kompaktkamera er helt på tryne, og ødelegger mer en hjelper i mange tilfeller. Hjelper ikke om zoomen er fortreffelig, når ikke blitzen rekker langt nok. Uten blitz blir lukkertiden så lang at det er vanskelig å få til et bra bilde. Sånn er i alle fall situasjonen med mitt kompaktkamera idag. Om G9 fra canon er bedre, kan så være. Må jo ha en blitz på toppen der også, og da blir dette også et relativt stort kamera.. E-410 er et veldig godt valg. Men som PM sier, vent på E-420. Dessuten tror jeg du vil ha mye glede av en blits. En Olympus FL-36 vil være ideelt. Optikken er god, og kjøper du dobbeltkit dekker du et område mellom 28-300mm. Det er ikke så veldig mange år siden det var veldig dyrt å dekke et sånt brennviddeområde. Til E-420 ville jeg uansett også lagt til en 25mm f/2.8 'pancake'. Da har du et ekstremt kompakt reisekamera. Høres fortreffelig ut, men høres også skrekkelig dyrt ut Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 E-410 er et veldig godt valg. Men som PM sier, vent på E-420. Dessuten tror jeg du vil ha mye glede av en blits. En Olympus FL-36 vil være ideelt. Optikken er god, og kjøper du dobbeltkit dekker du et område mellom 28-300mm. Det er ikke så veldig mange år siden det var veldig dyrt å dekke et sånt brennviddeområde. Til E-420 ville jeg uansett også lagt til en 25mm f/2.8 'pancake'. Da har du et ekstremt kompakt reisekamera. Høres fortreffelig ut, men høres også skrekkelig dyrt ut Nja. Et Olympus E410 hus, 14-42, 40-150 (dobbeltkit tilsv. 28-300) og FL-36 havner på en ca. 6000-6500 kroner totalt. Da følger det også gjerne med en bag. Da har du alt du trenger, bortsett fra minnekort. Et E420 kan bli litt dyrere, og om du trenger forbedringene er også noe usikkert. Men hvis du sliter med å ta bilder i dårlig lys, vil nok ikke en G9 hjelpe mye. Da bør du gå for et speilrefleks pga. større bildesensor og derav mye bedre ytelse på høy iso/lysfølsomhet. Derfor vil også jeg anbefale et Olympus E410/E420. Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Eneste fordel G9 har i forhold til de fleste andre kompaktkameraer inne i dårlig lys er mulighet for ekstern blits. G9 har dessuten kun 35mm vidvinkel og det er en fordel med 28mm eller bedre innendørs. I slike situasjoner som du beskriver er et speilrefleks bedre, ikke minst fordi blitsen ikke alltid er løsningen. Da må du skru opp ISO og G9 er ikke noe bedre enn andre kompaktkameraer ved høy ISO. Jeg ville imidlertid prøvd å finne en speilrefleksløsning med bildestabilisering og da faller E-4?0 bort. Det finnes rikignok noen Panasonicobjektiv med stabilisering som sikkert vil være fine på en E-420, men da er du oppe i ganske høye prisklasser. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 (endret) Jeg ville imidlertid prøvd å finne en speilrefleksløsning med bildestabilisering og da faller E-4?0 bort.Olympus E510 til tusenlappen mer (fås også med tilsvarende dobbel-zoomkit og blits) har bildestabilisering i huset og er kanskje et av de mest naturlige valgene i så måte. Pentax K100D (og nye K200D) har også bildestabilisering i huset. Endret 9. mars 2008 av Super8 Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 BTW: Viste 10D til kona, og fikk kommentaren "altfor stort"... Så det og tilsvarende kamera i størrelse er uaktuelt.. Kjerringa mi kommer fra Afrika, og for henne er "big is beautyful" filosofien for det meste, he he he. Det meste sett bort fra hennes egen kropp, heldigvis. Ikke at jeg ikke liker jenter som er gode å ta i, men rett skal være rett. Hvis størrelse er en viktig faktor så er E4x0-serien selve definisjonen på høy WAF. Da er jo valget ganske enkelt, selv om Nikon D40 også er verdt å vurdere. Det siste skriver jeg fordi det slår meg at dere ikke kommer til å være av typen som støvsuger ebay for brukt optikk, eller har sære interesser som krever lyssterk fastoptikk. De fleste vil jo stort sett bare ta skarpe og fine bilder. Jeg tipper at du og fruen ikke er så engasjerte at dere vil tenne på det å kun ha en brennvidde tilgjengelig (vi som digger fastoptikk er jo litt spesielle), så et standard eller dobbeltkit vil være helt topp for dere. Uansett vil jeg vente en måneds tid. Da kommer nok E410 synke ytterligere for å tømme lageret. Det vil neppe bli så veldig stor forskjell i pris i forhold til billigste nettpris i dag, men hadde jeg hatt tid så hadde jeg ventet. Hvis det er kamera til påsken som skal handles inn, så synes jeg at dere skal slå til på et av de to billigste kit'ene som finnes pt: E410 kit eller D40 kit. Begge koster 3500 og det finnes ingen kit som tar bedre bilder under 7000 kr. Etterhvert viser erfaringen oss at for de fleste dagligfotografer så er et stort og tungt slr noe som blir liggende hjemme når man har behov for det. Mange angrer også på å ha investert for mye i for avansert/proft utstyr for tidlig. En viktig faktor er også at det må inspirere den minst interessante halvdelen til å bruke det, og da er den enkle layouten til de to modellene en fordel. Jeg tror derfor helt ærlig at du gjør klokest i å velge en av de to modellene fra Olympus eller Nikon. De er små og lette å bruke, samt de leverer en forrykende gode jpg-filer rett ut fra kamera, uten behov for noen videre etterbehandling. Du kan la konen få avgjøre hvilken av de to dere skal velge, så blir alle fornøyd, og hun kommer garantert ikke til å ha hodepine i kveld. Annerkjennelse og respekt for en kvinnes meninger er mer effektivt enn Pinex Forte. Lenke til kommentar
las^se Skrevet 9. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2008 Må takke for mange gode svar! Jeg heller mot olympus, og vil nok sterkt vurdere E420 eventuelt gå for E510 om lommeboka strekker til. Om det blir me to objektiv eller bare det ene, er jeg mer usikker på. PMnormal: Jeg har kone, som også er rett, men har aldri hodepine.. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Må takke for mange gode svar! Jeg heller mot olympus, og vil nok sterkt vurdere E420 eventuelt gå for E510 om lommeboka strekker til. Om det blir me to objektiv eller bare det ene, er jeg mer usikker på. PMnormal: Jeg har kone, som også er rett, men har aldri hodepine.. Kone, men ikke barn enda? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå