Gå til innhold

Juss: Feilfakturering fra fraktselskap, og de vil ikke rette feilen.


Anbefalte innlegg

Jeg sliter med et større internasjonalt fraktselskap og fakturering for to store pakker fra tyskland. Bakgrunnen for at jeg mener de gjør feil er følgende: Jeg har bestilt to høyttalere fra tyskland (et par), og dette ble sendt som to kolli. Verdien på paret (med frakt til norges grenser) var på ~2700, og dette sto da på en seddel utenpå hvert av kolliene. Jeg mottok en faktura for hver kolli, og på hver av fakturaene var det en post som het import-MVA. Dette var på hver faktura tilsvarende momsen på paret (dobbelt opp av hva jeg egentlig skal betale). Fraktselskapet vil ikke forstå hva jeg prøver og forklare, og sender bare ballen videre til andre jeg ikke tror har noe med dette å gjøre. Har jeg noen rettigheter her? Det er de som gjør feil her, er det ikke?

 

Her er mailutvekslingen:

svart er fra meg, blått fra selskapet.

-----

 

Hei

 

Jeg har mottatt noen høyttalere fra Tyskland, og de var pakket slik at det ble to kolli. Jeg betalte samlet 336€ (2703nok) for begge kolliene (inkl. frakt fra Tyskland). Problemet er det at jeg har mottatt to fakturaer på denne forsendelsen (en per kolli), og hver av disse er oppført med en "innførsel mva" på 667nok. (samlet 1354nok). Det betyr at jeg har fått faktura for 667nok mer enn jeg skulle fått. Hvordan fikser vi dette?

 

Dette gjelder fakturanr.: xxx og xxx

 

Mvh,

Jonas Lindstad.

 

 

Kjære Jonas Lindstad,

 

Har nå snakket med en kollega som sier følgende

 

Her er det snakk om 2 sendinger som er sendt med separate fakturaer.

Det vil da bli produsert 2 fakturaer fra oss.

1 for hver sending.

------------------------------

Vi får ikke gjort noe med de fakturaene,det er uansett 1pr høyttaler,det blir dermed beregnet rigtig mva.Om du mener noe er feil må du ta opp det med avsender.

 

Vennlig hilsen

xxx

 

 

Hei xxx.

 

Hvorfor skal jeg ta det opp med avsender når det er dere som fakturerer meg?

 

Ihvertfall, jeg kan maile/faxe/sende dere en kontoutskrift fra den kontoen dette ble betalt ifra, for å vise overført beløp, slik at dere kan verifisere at det jeg skriver er fakta.

 

Ellers så vil man på faktura #3439933 og #3439935 se at vekten på per kolli ligger på ~15kg, mens annonsen (http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=150191846287&ssPageName=ADME:B:EOIBSA:US:1123) viser at vekten på paret samlet er 24kg. Dette viser at det faktisk er et par høyttalere som hver for seg ble sendt som et kolli.

 

Videre står det i annonsen nevnt ovenfor at vinnerbudet var på 350$ (for paret). I dette tilfellet ble summen for paret (inkludert frakt fra tyskland til norges grenser) €336. (dette kan igjen verifiseres ved at jeg sender dere en kontoutskrift)

 

€336 er det beløpet som momsen har blitt kalkulert ut ifra (som ble 667nok), og jeg har blitt fakturert dobbelt for. Jeg håper at du nå ser at dette er feil, og at jeg kun skulle blitt fakturert for dette beløpet en gang.

 

Ha en god kveld videre.

 

Mvh,

Jonas Lindstad

 

 

Kjære Jonas Lindstad,

 

Det er avsender som har sendt det som 2 forsendelser,det er derfor behandlet som 2sendinger ,derfor har du motatt 2faktura fra oss.

 

Vennlig hilsen

xxx

 

 

Hei igjen, xxx.

 

jeg vil selvfølgelig betale begge fakturaene, siden det ble sendt som to kolli. Det jeg ikke vil betale er import-MVA på begge fakturaene, da det jeg egentlig skal betale er import-MVA på en av de. Om du går over den informasjonen jeg sendte i forrige mail nøye vil du se det jeg forklarer. Om det er noen uklarheter ved dette kan jeg kontaktes på 400 13 575 på dagtid.

 

Jeg håper du ser hva jeg mener, da jeg nødig vil gå til det skrittet å ta kontakt med forbrukerrådet.

 

Jeg ønsker videre at du sender en ny faktura til min adresse, med det riktige import-MVA-beløpet.

 

Med vennlig hilsen,

Jonas Lindstad

 

 

Kjære Jonas Lindstad,

 

Mva beløpet får ikke vi justere,ettersom tollvesenet har satt det beløpet.Du kan søke refusjon hos tollvesenet ved å legge frem den informasjon du har.Jeg kan ikke love noe,men du kan kontakte tollvenesenet.

 

Vennlig hilsen

xxx

 

 

Hei igjen.

 

Så videre nå må jeg først betale hele beløpet på begge fakturaene, og

så videre søke refundering hos tollvesenet?

 

Mvh,

Jonas Lindstad

 

 

Kjære Jonas Lindstad,

 

Det stemmer,kontakt tollvesenet og legg frem de dokumentene du har, deretter spør hva med de krever eventuelt.

 

Vennlig hilsen

xxx

 

Setter veldig pris på hjelp her, da dette er et felt jeg har veldig lite peiling på. Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmålet er vel hvem som har skrevet verdien på pakkene.

 

Hvis avsender har laget 2 pakker og skrevet full verdi på begge er det han som har gjort feil. Fraktselskapet kan egentlig ikke gjøre annet enn å forholde seg til de tallene de har fått oppgitt. Ettersom varene er fortollet vil jeg ikke tro de kan reversere noe. Da må du enten prøve å forklare problemet ditt til tollmyndighetene, eller gå til avsender og be om å få dekket de ekstra utgiftene han har påført deg.

Lenke til kommentar

Var i en lignende situasjon selv en gang -betalte først mva på hele ordren i henhold til faktura, og deretter kom det et kolli til som var sendt separat, som ble fortollet i henhold til verdien oppgitt på pakken. Enden på visa var at jeg måtte sende kopier av de to "pakkelappene" med oppgitt verdi samt faktura, og vise til at de to delsummene for de to pakkene ble akkurat samme sum som på fakturaen, da fikk jeg etterhvert refundert det som var betalt for mye. Dette var som sagt Posten, og de var ganske greie å forholde seg til, uten at jeg måtte kontakte Tollvesenet selv. I mine øyne bør det være speditørens oppgave å ta denne klagen opp med tollvesenet -de fleste speditørene tar seg tross alt godt betalt i gebyrer for å tollbehandle pakker, og da må man nesten kunne kreve at de retter opp i slike feil også...

 

Men det er godt mulig du må sende inn en kopi av ordrebekreftelse/faktura fra nettbutikken, slik at du på en eller annen måte får dokumentert at det faktisk er et par høyttalere som koster 2700, og ikke hvert kolli, slik sender har oppgitt. Det er jo egentlig avsender som har gjort den store feilen her, ved å oppgi den samlede verdien for hele forsendelsen som delverdi på hvert kolli... Kanskje må du også gi tillatelse til å åpne pakkene slik at de faktisk kan sjekke at det ikke er et par høyttalere i hver pakke... ;)

Lenke til kommentar

Ekko: Det er antagelig avsenderen som har gjort feilen. Det vil nok bli uaktuelt å kreve penger tilbake fra avsenderen. Kan det være en mulighet å få avsender til å skrive en ny kvitering på at han har sendt det som to kolli, og samlet verdi på de to kolliene er 2700,-. Og videre sende disse papirene til Tollmyndighetene? Men hvor kan jeg ta det etter det? Det er jo ikke tollmyndighetene jeg blir fakturert av, det er fraktselskapet.

 

Inge Rognmo: Jeg mener også at fraktselskapet burde ta dette videre, men det ser det ikke ut som om de vil. Et problem er at kviteringen jeg fikk på epost ikke nevnte noe om at det var et par. Under quantity står det 1, noe som kan bli problematisk. Jeg burde kanskje be avsender om å sende meg en ny kvitering der de skriver at det er et par, for å stå sterkere om jeg må sende inn kvitering, (Det skal nevnes at disse høyttalerene kun selges som par, så at jeg har bestilt en høyttaler er egentlig en umulighet.)

 

Høyttalerene ble forøvrig levert hjem til meg for et par uker siden. Men det med at de skal kunne verifisere at det er to høyttalere burde de også kunne gjøre utifra vekta på pakkene, og hva et par veier samlet.

 

Tusen takk for at dere tok dere tid til å svare :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...