Gå til innhold

UV filter inne = dårligere farge?


Anbefalte innlegg

Joa, da ble det seende slik ut:
Det skal bli ekstremt mye bedre enn det med SB-400. Mulig at automatikken ble lurt av den lyse veggen, eller at noen instillinger var feil.

 

Uansett kan du berge bildet ved å justere nivåene og gjøre en kraftig crop.

 

Det bildet var med blitzen pekende ca 45 grader.

Men her er et bilde tatt med blitzen rett på, som du ser fortsatt mørkt. Det kan være de vite flatende på veggende osv, som tar bort lyset??

 

Image1.jpg

 

her er link til orginalen:

http://mitt-fotoalbum.com/gallery/Familie%..._0818-orig.html

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Jeg tror mye av problemet ditt ligger i måten blitsene/lysmålingene fungerer på.

 

De fleste blitsene med i-TTL, E-TTL, P-TTL osv osv osv (Propretiære through the lens metering) bruker å kjøre en 'preflash' for å måle lyset reflektert fra motivet FØR 'hovedblitsen' går av.

 

Lyse vegger, skjorter osv vil lure kameraet til å tro at det trengs mindre blits enn hva det i realiteten gjør, dette pga. måten lysmålingen fungerer på. Tilsvarende vil mørke vegger lure kameraet til å bruke mer blits enn hva det må av samme grunn.

 

Trikset er å være klar over dette og bruke flash-compensation(/exposure compensation) for å få bildet riktig eksponert.

 

Dette er akkurat som når man tar bilder ute når det er snø og man kommer hjem og ser at alle bildene ble undereksponert.

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
andreash: Når det gjelder bruk av UV filter kontra solblender så hjelper det lite mot små klåfingra barn og masse fingermerker på objektivet.

Dette er jo (sjø)sprøyt! Hvilken magisk egenskap ved UV-filter er det som gjør eventuelle fingermerker uproblematiske på dem? Er det noe ved filtre som gjør dem lettere å rense? Jeg har forøvrig 3 barn i alderen 0-6 år, og jeg har overhode ingen problemer med fingermerker.

 

Om filter kan være en grei beskyttelse mot sjøsprøyt gidder jeg ikke å diskutere - jeg vurderer ikke en gang å bruke det, andre får gjøre som de vil.

 

Men her er et bilde tatt med blitzen rett på, som du ser fortsatt mørkt. Det kan være de vite flatende på veggende osv, som tar bort lyset??

Har du lest innlegget jeg ga deg en lenke til? Du er i TTL-BL. Automatikken prøver da å balansere forgrunn og bakgrunn - derfor undereksponeres forgrunnen. Bruk TTL med spotmåling.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Anew: Takker for tips og skal teste dette ut ved senere anledning.

Ang filter: Skjønner at du ikke er helt for bruk av filter....og skal ikke diskutere noe rundt det.

 

Men du er kanskje den rette å spørre da; vil et UV filter gi meg dårligere bildekvalitet?

Nå har jeg allerede kjøpt filter til alle objektivene mine, men om det ødelegger bildekvaliteten, så er det jo ikke noe vits i å bruke dem innendørs.

 

Har som nevnt kun Hoya HMC Super Multi-Coated filtere om det har noen betydning.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Uanz er det vel billigere å bytte et ødelagt uv-filter enn å bytte en ødelagt linse i objektivet... Jeg synes ikke uv-filter inne gir noe veldig dårligere farger innendørs, eller er på et nivå hvor jeg MÅ ha sinnsykt bra farger innendørs. Så jeg har på uv-filter for å beskytte linsa på objektivet mot skader uanz om jeg tar bilder inne eller ute...

Lenke til kommentar

http://www.pbase.com/jpeper/filter_compare

 

Konsentrer dere om de to første bildene siden det er polariserings filteret som gjør "positivt" utslag på de to siste, ikke uv. For min del må jo folk bare løpe rundt med ett ekstra glass med tint på objektivene sine, men prøver noen seg med halleluja talen om billig forsikring ol. til meg så svarer jeg med å peke å le for så å spenne dem i leggen.

Lenke til kommentar

Jeg bruker også UV-filter. Ikke fordi jeg er redd for å knuse frontelementet, men fordi jeg liker bedre å gni skitt av filtret fremfor selve frontlinsen. Linseelementet skal tåle ganske mye, så det er vel litt sykologisk...

Jeg har ikke klart å se at bildene blir noe dårligere med UV-filter. Men skal man først bruke filter må det være av skikkelig kvalitet, ellers er det bedre å la være.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...