myhken Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Når det gjelder filtere så er jeg ganske grønn og har derfor et spørsmål ang dette. Har kjøpt filtere til alle objektivene mine nå og til Nikon 18-200mm har jeg i tillegg til Polariserings filter kjøpt meg et Hoya 72mm HMC Super Multi-Coated UV(0) Pro1 Filter. Jeg vet at filteret normalt sett tar bort refleksjoner etc ute, men lot det stå på da jeg tok bilder for en stund tilbake inne. I ettertid fikk jeg tilbake melding fra de jeg hadde tatt bilder av, at de mente at fargene i ansiktene til de som var tatt bilde av ikke ble bra. Vil et UV filter brukt innendørs kunne ødelegge farger? Og er det derfor dumt å bruke UV filter inne? Og hvilket annet filter kunne jeg ha brukt for å "beskytte" selve glasset på objektivet uten at det går utover bildekvaliteten (det var mange barn der, og fingermerker på objektivet er ikke en favoritt...) Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 I ditt tilfelle vil jeg tro syndebukken er den interne blitsen - det forutsetter selvfølgelig at du har brukt den. Tom Lenke til kommentar
myhken Skrevet 4. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2008 I ditt tilfelle vil jeg tro syndebukken er den interne blitsen - det forutsetter selvfølgelig at du har brukt den. Tom Brukte SB-400 blitzen, men den er jo ikke allverdens da, men fortsatt bedre enn den interne blitzen vel??? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 I ditt tilfelle vil jeg tro syndebukken er den interne blitsen - det forutsetter selvfølgelig at du har brukt den. Tom Brukte SB-400 blitzen, men den er jo ikke allverdens da, men fortsatt bedre enn den interne blitzen vel??? Det bør den være, sendte du blitsen opp i taket eller rett mot folkene ? Tom Lenke til kommentar
myhken Skrevet 4. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2008 Det bør den være, sendte du blitsen opp i taket eller rett mot folkene ? Tom Rett mot folkene, da jeg syntes bildene ble litt for mørke når jeg tok den rett i taket.... "Kritikken" jeg fikk gikk på at de som var lyse i huden ble alt for lyse, mens de med litt mørkere hud ble nokså bra. Fargene ellers, klær, omgivelser osv var det ikke noe å utsette på. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Det bør den være, sendte du blitsen opp i taket eller rett mot folkene ? Tom Rett mot folkene, da jeg syntes bildene ble litt for mørke når jeg tok den rett i taket.... "Kritikken" jeg fikk gikk på at de som var lyse i huden ble alt for lyse, mens de med litt mørkere hud ble nokså bra. Fargene ellers, klær, omgivelser osv var det ikke noe å utsette på. Klassisk direkte-blits problematikk dette. Jeg vet ikke om det finnes noen brukbare diffusere til SB-400, for det ville kunne hjelpe noe. Vet ikke om du også prøvde blisen vridd til 30, 45 og 60 grader? Neste trinn på løssnings-skalaen vil være å skaffe seg en SB-600 eller SB-800. Tom Lenke til kommentar
myhken Skrevet 4. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2008 Joa, da ble det seende slik ut: Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Nettopp. Ikke mye å rope hurra for, lysmessig altså. Hvilke innstillinger har du brukt på kamera ? Tom Lenke til kommentar
myhken Skrevet 4. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2008 Nettopp. Ikke mye å rope hurra for, lysmessig altså. Hvilke innstillinger har du brukt på kamera ? Tom Kjørte faktisk automatiske innstillinger denne dagen... :-( Ser vel at det ikke har noe med UV filter, men mer med blitz i kombinasjon med Auto innstillinger... Lenke til kommentar
Anew Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Jeg skal prøve å ikke si noe om hva jeg mener om bruk av UV-filter generelt, og heller foreslå at du leser dette innlegget, som forklarer litt om hvordan blitsautomatikken fungerer: https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=10631945 Det dekker ikke alt som har gått galt her, men kan kanskje hjelpe deg litt på vei. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 4. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2008 Jeg skal prøve å ikke si noe om hva jeg mener om bruk av UV-filter generelt, og heller foreslå at du leser dette innlegget, som forklarer litt om hvordan blitsautomatikken fungerer: https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=10631945 Det dekker ikke alt som har gått galt her, men kan kanskje hjelpe deg litt på vei. Takker, skal prøve meg litt frem med det du beskriver i den posten. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Kjørte faktisk automatiske innstillinger denne dagen... :-( Ser vel at det ikke har noe med UV filter, men mer med blitz i kombinasjon med Auto innstillinger... Du kan fremdeles sjekke hvilke innstillinger kameraet har brukt (blenderåpning, lukkertid etc.) i EXIF-informasjonen som ligger i den originale bildefilen (uansett om det er jpeg eller nef). Med jpeg-bilder kan du bare høyreklikke på filen i windows og velge "image properties", så kan du lese EXIFen. Men skal man ta bilder innendørs er det ofte greit å bruke noe annet enn auto-programmet. Selv foretrekker jeg blenderprioritert automatikk, men det er en smakssak. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Innendørs bruker jeg enten blenderprioritet, ofte med blitsen i slow sync modus, eller manuell. Det viktige å huske i forbindelse med blitsfoto innendørs er at lukkertiden utelukkende bestemmer hvor lys eller mørk bakgrunnen blir - unntaket er når kombinasjonen av lukkertid og tilgjengelig lys åpner for bevegelsesuskarphet. Bruker jeg blitsen til innfyllingslys i forbindelse med action blir det titt og ofte lukkerprioritet eller til og med programauto. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 En annen ting å huske på er at blenderåpning også er med på å bestemme hvor lys bakgrunnen blir. Jo større blenderåpning, jo lysere bakgrunn for en gitt lukkertid (men samtidig blir selvsagt bakgrunnen mindre skarp). Min erfaring med auto-programmet til D80 er at det har en tendens til å blende ned mer enn ønskelig når jeg har brukt det innendørs. Det kan godt være det er en del av problemet, men det er litt vanskelig å anslå når eksempelbildet er såpass lite. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 En annen ting å huske på er at blenderåpning også er med på å bestemme hvor lys bakgrunnen blir. Jo større blenderåpning, jo lysere bakgrunn for en gitt lukkertid (men samtidig blir selvsagt bakgrunnen mindre skarp). Enkel som jeg er, så forutsetter jeg at man velger blender ut ifra den dybdeskarpheten man ønsker. Man må selvsagt heller ikke glemme at valgt ISO også påvirker bakgrunnen på samme måte som lukkertid (og blender). Lenke til kommentar
andreash Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 og til Nikon 18-200mm har jeg i tillegg til Polariserings filter kjøpt meg et Hoya 72mm HMC Super Multi-Coated UV(0) Pro1 Filter. Jeg vet at filteret normalt sett tar bort refleksjoner etc ute, men lot det stå på da jeg tok bilder for en stund tilbake inne. Har bare et spørsmål her. Mente du å si at UV filteret tar bort refleksjoner etc? Polfilteret tar bort refleksjoner, men et UV filter er for meg ganske ubrukelig til det meste. Bruk heller solblender istedet for UV filter. Det beskytter objektivet men ikke minst det viktigste, det gjør at du unngår strølys fra å treffe objektivet. Andreas Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Enkel som jeg er, så forutsetter jeg at man velger blender ut ifra den dybdeskarpheten man ønsker. Men det er ikke sikkert at auto-programmet gjør det Lenke til kommentar
Coneunofax Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Hvis du skal ta bilder inne, med blits, kjør blitsen i taket og ta nærbilder av en og en. Det krever mye arbeid å få med store områder (som med vidvinkelbildet ditt) og gjøre det pent. Ta en og en person. Blitsen i taket (ikke så sterkt lys), under f/3.5 blender og litt ISO så får du også med litt varmt lys fra bakgrunnen. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Joa, da ble det seende slik ut:Det skal bli ekstremt mye bedre enn det med SB-400. Mulig at automatikken ble lurt av den lyse veggen, eller at noen instillinger var feil. Uansett kan du berge bildet ved å justere nivåene og gjøre en kraftig crop. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 4. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2008 Hvis du skal ta bilder inne, med blits, kjør blitsen i taket og ta nærbilder av en og en. Det krever mye arbeid å få med store områder (som med vidvinkelbildet ditt) og gjøre det pent. Ta en og en person. Blitsen i taket (ikke så sterkt lys), under f/3.5 blender og litt ISO så får du også med litt varmt lys fra bakgrunnen. Det hadde nok fungert, men vi snakker nyttårsaften og gruppe bilder er det som var tingen. Selvsagt noen bilder av enkelt personer, mens ellers er det mange folk i bildene. (fler enn en i alle fall) Uansett skal jeg ta meg litt mer tid til å teste ut manuell innstillinger ved neste anledning. I tillegg blir det kanskje til at jeg kjøper meg et mer lyssterkt objektiv rundt 18-50mm, som kan hjelpe på. andreash: Når det gjelder bruk av UV filter kontra solblender så hjelper det lite mot små klåfingra barn og masse fingermerker på objektivet. I tillegg er jeg noen ganger ute ved sjøen når det blåser en del, og til og med at jeg prøver å stå langt unna, kommer det sjøsprøyt på objektivene likevel. Da er det kjekt med filter.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå