Zamot Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Hvordan går DU frem når du raskt skal etterbehandle bilder, og hvorfor? Tenker først og fremst på rask behandling av mange bilder som f.eks. skal legges på web. Mitt problem er at jeg ikke har rutine eller god nok forståelse for alle justeringsmuligheter/hva jeg skal se etter, og dermed blir justeringen ganske tilfeldig og/eller tar for lang tid. Spørsmålet er egentlig todelt: Workflow/arbeidsmetoder -Mest brukte funksjoner/innstillinger -Rekkefølge / arbeidsmetode Beskrivelse av funksjonene og hvordan de bør brukes -Hensikt / hva funksjonene gjør -Hva man skal se etter i bildet (for å vite hva man bør justere, og hvor mye) -Hvordan innstillingene bør brukes / ikke brukes Tenker på vanlige innstillinger som curves, WB, saturation, levels, contrast, skalering, sharpening osv. Fint med generelle svar, men det er ingen ulempe om de er Lightroom-spesifikke. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 (endret) Hvordan går DU frem når du raskt skal etterbehandle bilder, og hvorfor?Hvis vi tar web som eksempel:- Åpne bildet - Croppe til det utsnittet som er ønskelig - Levels på hver fargekanal til ønsket fargebalanse - Evt. curves dersom det er nødvendig, for å justere kontrasten (heve/senke) - Evt. andre korreksjoner som skulle vise seg å være nødvendige - som regel ingen (s/h-konvertering kommer her) - Skalering (typisk til 1200 pixler bredde eller 800 høyde) - USM (typiske verdier rundt 1.0-1.3 radius, ca 60-80% amount Skal bildet være til print, vil det ikke skaleres noe, med mindre det skal forstørres mer enn det egentlig er informasjon til, og det kan trenge å interpoleres opp i størrelse for at det ikke skal bli stygt. Ellers er fremgangsmåten stort sett den samme. Dette er ikke LR-spesifikt, men du kan gjøre det samme der. Personlig bruker jeg crop-tool, levels, curves og USM utvilsomt mest, og som regel er det bare de verktøyene jeg trenger. Unngå å bruke contrast/brightness-funksjonen, den ødelegger mer enn den hjelper, og du kan gjøre det samme enten bedre eller mer kontrollert med levels/curves. Endret 4. mars 2008 av k-ryeng Lenke til kommentar
Zamot Skrevet 4. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2008 Takk for fint svar k-ryeng. Har du noen "uskrevne prinsipper" når du justerer f.eks. levels og curves (altså for å se hvordan/hvor mye du justerer)? Kanskje man bare må holde på til man får sin egen rutine og "stil". Tenker bl.a. på følgende: Når jeg bruker LR til å justere hvit(farge)balansen, har jeg stort sett bare brukt den funksjonen hvor man klikker på et nøytralt område i bildet, men da må jeg gjerne prøve mange ganger før jeg finner riktig punkt og dermed en justering jeg er fornøyd med. Når det gjelder curves, har jeg begynt å først å klikke og dra i hver ende av histogrammet. Deretter justert kurven. Men føler jeg er lite konsekvent og er usikker på hva som er for lite eller for mye justering. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 (endret) Takk for fint svar k-ryeng. Har du noen "uskrevne prinsipper" når du justerer f.eks. levels og curves (altså for å se hvordan/hvor mye du justerer)? Ang. levels, justerer jeg stort sett til ytterpunktene i histogrammet til hver kanal, og korrigerer litt ad hoc dersom det ikke blir bra. Det blir en treningssak. Når jeg justerer curves, er det stort sett å lage enten en s-form eller en "omvendt" s-form på kurven, alt etter om man skal øke eller redusere kontrasten. Som regel er det bare en veldig liten korreksjon som skal til for å heve resultatet mye, i LR har du jo skraveringer i curves-verktøyet som kan hjelpe deg litt, som regel trenger du bare rundt en femtedel, kanskje litt mer av det området som vises når du justerer. Når du har brukt det litt, ser du jo hva du mener fungerer, men s-kurver, enten den ene eller andre veien er ofte en god regel. Ofte, men ikke alltid :-) Fargebalanse (hvitbalanse) pleier jeg nesten alltid å korrigere i levels. Endret 4. mars 2008 av k-ryeng Lenke til kommentar
Zamot Skrevet 4. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2008 Ang. levels, justerer jeg stort sett til ytterpunktene i histogrammet til hver kanal, og korrigerer litt ad hoc dersom det ikke blir bra. Det blir en treningssak. Fargebalanse (hvitbalanse) pleier jeg nesten alltid å korrigere i levels. Ok, har aldri justert hver kanal i histogrammet tidligere, men det er sikkert smart ja. Vedr. hvitbalansen, kommer denne stort sett av seg selv når du justerer hver kanal i histogrammet? Bruker du kun denne justeringen, eller f.eks. temp/tint i tillegg? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Ok, har aldri justert hver kanal i histogrammet tidligere, men det er sikkert smart ja. Vedr. hvitbalansen, kommer denne stort sett av seg selv når du justerer hver kanal i histogrammet? Bruker du kun denne justeringen, eller f.eks. temp/tint i tillegg?Jeg tar gjerne en justering ved raw-konverteringen ja, og tar det så godt jeg får det til der. Når man justerer hver kanal for seg etter på, kommer som regel det siste lille på plass... Lenke til kommentar
Zamot Skrevet 4. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2008 Jeg tar gjerne en justering ved raw-konverteringen ja, og tar det så godt jeg får det til der. Når man justerer hver kanal for seg etter på, kommer som regel det siste lille på plass... Hm, nå begynner jeg å bli litt forvirret. La oss spole litt tilbake, kan du beskrive mer nøyaktig hva du justerer, når og hvordan? (Noe alá: først temp/tint, deretter raw-konvertering, så levels dvs. hver kanal i histogram). Jeg har heller ikke brukt RAW enda, men vurderer å begynne med det (og derfor er jeg usikker på hvordan konvertering og justeringer før dette skjer). Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Hm, nå begynner jeg å bli litt forvirret. La oss spole litt tilbake, kan du beskrive mer nøyaktig hva du justerer, når og hvordan? (Noe alá: først temp/tint, deretter raw-konvertering, så levels dvs. hver kanal i histogram).Raw-konvertering er det aller første du må gjøre - og der har du mulighet til å "forhåndsinnstille" en hel del parametre, bl.a. hvitbalanse. I den inngår temp/tint. Lightroom er et utmerket program til dette, btw. Det konverterte bildet kommer opp i Photoshop, der jeg utfører prosedyren nevnt tidligere. Jeg gjør hvitbalansejusteringen ved konvertering så nøyaktig som jeg får til, men det er ikke alltid jeg blir hundre prosent fornøyd. Da gjør jeg de siste korreksjonene i levels, som regel er det snakk om små korreksjoner, og da justerer jeg fargebalansen i levels til det blir så bra som jeg klarer... Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Her er min fremgangsmåte i LR: 1.Import 1.1 Importerer til mappe [år]\[dato - Navn] 1.2 Legger til Copyright-metadata ved import 1.3 Backup til ekstern harddisk ved import 2. Sortering 2.1 I Library modulen, trykker 'e' for loope mode og tab for å få større bilde, flagger alt som er skikkelig dårlig med 'Shift-x' (Mark as rejected and move to next image) 2.2 Trykker på 'g' for grid mode, trykker 'ctrl-backspace' for å slette alle rejects fra LR og harddisk. 2.3 Går tilbake til loope mode, og går gjennom bildene igjen. Denne gangen merker jeg bildene jeg vil tukle med med 'Shift-P' (Mark as Pick and move to next image) 2.4 Oppretter en Collection med 'Bilder fra zzzz' der alle Bildene jeg flagget i siste gjennomgang blir lagt til (Dette er de bildene jeg mener er verd å bruke tid på) 3. Develope 3.1 Setter WB, dersom det er nødvendig, ofte med eyedropper på hvit/grått område. Noen ganger bruker jeg sliderene om jeg vil ha en varmere/kaldere tone en hva som kameraet sa. [Whoops - Glemte ett punkt] 3.1.1 Crop/avretting av horisont 3.2 Slår på 'blacks' & 'whites' indikatoren (oppe i histogrammet) som indikerer når svart/hvitt går i metning 3.3 Justerer eksponeringen til jeg er fornøyd (Ved å dra på seksjonene i histogrammet) 3.4 Pusler litt med Clarity & Vibrance om ønskelig 3.5 Finjusterer kontraster (Blk/Mid/Hgh) enten ved å dra på kurven, dra i bildet på ønsket område, eller rulle med musehjulet over ønsket område. (Sjekker ofte for hvordan 'Strong contrast' preset'et i kurveverktøyet blir) 3.6 Bruker ikke å gjøre så mye med fargene utover 'Vibrance', men det hender, og da er det oftest øke/minke sat, og av og til minke 'luminance' på en farge eller 2. (Her finnes det mange kreative muligheter) 3.7 Split-Tone (Bruker jeg nesten utelukkende for svart-hvit konvertering, men den hender at enkelte bilder gjør seg ved å legge til litt på f.eks himmelen) 3.8a (Dersom jeg skal gjøre 'avansert' bildebehandling) -> Eksporterer til PSPX2 >->> Deretter gjør jeg det jeg skal der, lagrer bildet og går tilbake til LR for oppskarping (Eventuellt utfører oppskarping med USM der) 3.8b (Ingen 'avansert' bildebehandling) Sharpening & Noise reduction om nødvendig. Ferdig. Slideshows lager jeg skjelden, det blir noen utskrifter, men det bruker ikke å inngå i 'workflow' hos meg. Web modulen blir lite brukt, da jeg ikke har en webside. Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
Ikkenoenavn Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Vet ikke om dette blir OT, men siden det handler om LR, tar jeg sjansen. Er det noen som vet om det finnes en sånn knapp i LR der en kan få delt bildet inn i det gyldne snitt. Noe lignende "verktøy | gullsnitt" knappen på Photosight? Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Tja... Det finnes ingen dedikert knapp/funksjon for dette. Men det faller inn under "Crop tool" i Develope modulen. Når du aktiverer crop verktøyet får du opp "Rule of thirds"-Grid, det er jo kjekt nok i utgangspunktet. Nede på Toolbar'en hvor du velger crop tool, kan du sette og låse "Aspect ratio". Ved å velge Custom og sette et forhold på 1:1,618 evt 1,618:1. Da ser du at crop området blir låst til det aktuelle forholdet i lengde/bredde. Værre er det ikke. Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
Ikkenoenavn Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 Takk for svar. Det var det jeg lette etter. Bruker du noise reduction funksjonen? I så fall, har du noen cirkaverdier du bruker? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 (endret) Når du aktiverer crop verktøyet får du opp "Rule of thirds"-Grid, det er jo kjekt nok i utgangspunktet.Ein liten ekstraopplysning: Det er fleire slike guidelinjer i cropfunksjonen, eit av dei tilsvarer det gyldne snitt. Etter å ha aktivert verktøyet (trykk R), trykk på O (for oscar) for å skifte mellom dei ulike. Dei som ikkje er symmetriske kan roterast med shift + O. (Dette siste var eg ikkje klar over sjølv før ein liten googlerunde førte meg hit: http://www.andybiggs.com/blog/lightroom-crop-overlays/). Endret 13. mars 2008 av Torbjørn T. Lenke til kommentar
HowardKey Skrevet 13. mars 2008 Del Skrevet 13. mars 2008 (endret) Bare et lite tips: Lynda.com har et 7,25 timer langt workflow-orientert videokurs i Lightroom 1.3. Omhandler alt fra import og sortering, korrigering i Develop-modulen og manipulering via Photoshop, til eksport av ferdige filer. Har sett gjennom hele kurset selv, og plukket opp mange smarte tips. Sjekk det ut her: Lynda.com - Lightroom 1.3 De første videosnuttene er gratis. Resten krever medlemskap, som koster bare 25 dollar (rundt 130 kroner) pr. måned. Da får du også tilgang til hele Lyndas enorme kursutvalg, blant annet over 140 timer kurs i Photoshop CS3. Anbefales! Sinclair Endret 13. mars 2008 av Sinclair Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 14. mars 2008 Del Skrevet 14. mars 2008 Når du aktiverer crop verktøyet får du opp "Rule of thirds"-Grid, det er jo kjekt nok i utgangspunktet.Ein liten ekstraopplysning: Det er fleire slike guidelinjer i cropfunksjonen, eit av dei tilsvarer det gyldne snitt. Etter å ha aktivert verktøyet (trykk R), trykk på O (for oscar) for å skifte mellom dei ulike. Dei som ikkje er symmetriske kan roterast med shift + O. (Dette siste var eg ikkje klar over sjølv før ein liten googlerunde førte meg hit: http://www.andybiggs.com/blog/lightroom-crop-overlays/). Tusen takk for den opplysningen og linken. Det var jeg virkelig ikke klar over Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå