Gå til innhold

Hjelp med Vista pålogging

Anbefalte innlegg

Jeg har for en stund siden installert Windows Vista Ultimate på laptopen min, og alt har fungert 100% som det skal.

Men nå i dag, når jeg skulle boote opp etter og ha brukt PerfectDisk til å defragge systemfilene, så skjer det merkeligste jeg har opplevd:

Jeg logger på som vanlig, og skjermen forblir svart i en liten stund... Så dukker My Documents mappa opp i et Windows Explorer vindu (akkurat som man skulle ha åpna den fra start menyen) men det er alt. Resten av bakgrunnen forblir sort! Ingen bakgrunn dukker opp, ingen start meny, ingen systray, ingenting! Kun My Documents mappen!

Hva skjer?! Jeg får heller ingen feilmeldinger, og internett fungerer som det skal, problemet er at jeg må aktivt browse i c:\program files\ for og starte programmer manuelt!

Hjelp! Hvordan er det mulig og fikse dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke prøvd systemgjennoppretting, jeg har nemlig slått av System Restore (av gammel vane fra Windows XP)... :(

Og om jeg velger "Repair" fra installasjons DVD-en så blir vel alle innstillinger, programmer og drivere "resatt" så man må begynne og legge inn alt på nytt? grøss..

Det jeg har funnet ut nå er at hvis jeg starter task manager (ctrl-alt-del) og velger "New Task" under fil og skriver inn Explorer, så blir alt som det skal være.. explorer starter, bakgrunnen min dukker opp, sidebar starter, og alt er som det skal være...

Det virker nesten som Explorer.exe har blitt fjernet fra oppstartslisten eller noe... Merkelig problem!

Lenke til kommentar
Jeg har ikke prøvd systemgjennoppretting, jeg har nemlig slått av System Restore (av gammel vane fra Windows XP)... :(

Og om jeg velger "Repair" fra installasjons DVD-en så blir vel alle innstillinger, programmer og drivere "resatt" så man må begynne og legge inn alt på nytt? grøss..

Det jeg har funnet ut nå er at hvis jeg starter task manager (ctrl-alt-del) og velger "New Task" under fil og skriver inn Explorer, så blir alt som det skal være.. explorer starter, bakgrunnen min dukker opp, sidebar starter, og alt er som det skal være...

Det virker nesten som Explorer.exe har blitt fjernet fra oppstartslisten eller noe... Merkelig problem!

Vet ikke hvordan det funker med repair, har aldri giddi og prøvd:P

Kan være noe spyware eller noe i den duren, prøv og kjør langversjon av tråden til norbat

Endret av Jyztrik
Lenke til kommentar

Det løste seg! Fant en artikkel på nett som fikset problemet for meg;

You have to set the default value for the windows shell setting:

In the Windows Registry (open 'regedit')

HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\winlogon\

Set 'Shell' variable = 'Explorer.exe'

Av en eller annen grunn så stod det Explorer.exe c:\windows\csrss.exe der. Når jeg fjernet csrss.exe filen så det kun stod "explorer.exe" så fungerte alt som det skulle igjen.

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...