Dynejonas Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Har det noe for seg å ha ren kobberkabel både til + og - på batteriet? Tenker på SPL. Grunnen er at jeg vurderer å sette et ekstra batteri bak, og ha biltemabetteriet som jeg bruker nå forran. Men egentlig så er det kansje lurere å sette det gode batteriet forran. Det vil mest sansynlig blir et Odyssey PC1500. Hvis jeg alikevel bruker batteriet bak, så slipper jeg p bruke så tykk kabel til forsterkeren. Noen som har tips? Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Du burde ikke ha 2 så forskjellige batterier, det blir ikke bra, og du kommer til å ta knekken på den ene batteriet Lenke til kommentar
Dynejonas Skrevet 4. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2008 (endret) Jeg tenkte å legge en 25mm² kabel i tilleg til den jeg har nå. Det går vel greit å bruke to 25mm² kabler i steder for en 50mm²? Og jeg kan kjøre den gamle og den nye forsterkeren på samme kabel(bf0804 og usamp md2d)? Tenkte 150 amp sikring forran. Det blir jo faenmeg svindyrt med 50mm² kabel. Tenkte å legge 50mm²til sikring, og derfra til distibusjonsblokk og derfra to 25mm² bakover og der til distibusjonsblokk med en 25mm² ut og en 50mm². ser nå at jeg har 21mm^2 kabel. Blir det store problemer hvis jeg legger en 25mm^2 i tillegg? Endret 4. mars 2008 av Dynejonas Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Jeg tenkte å legge en 25mm² kabel i tilleg til den jeg har nå. Det går vel greit å bruke to 25mm² kabler i steder for en 50mm²? Og jeg kan kjøre den gamle og den nye forsterkeren på samme kabel(bf0804 og usamp md2d)? Tenkte 150 amp sikring forran.Det blir jo faenmeg svindyrt med 50mm² kabel. Tenkte å legge 50mm²til sikring, og derfra til distibusjonsblokk og derfra to 25mm² bakover og der til distibusjonsblokk med en 25mm² ut og en 50mm². ser nå at jeg har 21mm^2 kabel. Blir det store problemer hvis jeg legger en 25mm^2 i tillegg? Hvor tykke kabler du bruker betyr fint lite. Du er nødt til å skille batteriene fra hverandre elektrisk. Dvs at du må kjøpe en batteriskiller(el.noe). Det er egentlig to svære kraftdioder som hindrer bateriene i å lade hverandre ut. Det betyr igjen at batteriet bak kun får tilført strøm fra dynamoen og gir strøm videre til forsterkere bak, uten å kunne gi strøm til bilens elektriske utstyr. Til det har du batteriet foran. Batteriskilleren kobles mellom dynamoen og batteriene. Lenke til kommentar
Dynejonas Skrevet 4. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2008 Jeg tror jeg dropper hele greia med batteri bak og bytter ut det jeg har. Lenke til kommentar
andy89 Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 må man ha skillerele om man har 2 like batterier? må ha 2 batterier den gangen jeg har råd til ett til Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 må man ha skillerele om man har 2 like batterier?må ha 2 batterier den gangen jeg har råd til ett til Ja! Det er absolutt å anbefale. Ryker det ene batteriet, vil det ta med det andre med seg i døden. Lenke til kommentar
andy89 Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 ok, eneste som er dum med skillerele er at det koster like mye som batteriet :S men får vel bare sette igang å spare til det og viste seg å være dyrt med bilstereo :!: Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Jeg har hatt to batterier uten elektrisk skille over en lengre periode, og batteriene virker nå like fint enda? Nå er ikke ekstrabatteriet et sånt "super-bilstereo-batteri" da, er bare et 100Ah batteri av litt bedre kvalitet. Lenke til kommentar
Techpoint Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Når du skriver SPL, så regner jeg med du mener å få mer trykk, og ikke at du lissom satser på dB-drag eller noe sånn... Du må jo gjerne delta osv, ikke det jeg mener, men det å satse på dB-drag koster penger, men hvis du bare skal være med for gøy så kan du greit bruke det du har Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå