sindre2 Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Hei! Har vært så heldig at jeg har fått min første jobb og har skrevet under kontrakten på jobben jeg starter med i august. Problemet er at jeg nå i ettertid har fått tilbud om en jobb som jeg vil anta er bedre og jeg har mer lyst på. Har jeg da muligheten til å si opp den jobben jeg nettopp har skrevet under? Har ikke kontrakten for hånden har nå, men det er vell vanlige oppsigelsesvilkår vil jeg tro… Risikerer jeg å bli svarte-listetet eller kommer jeg til å få andre reaksjoner mot meg fra firmaet? Håper på svar Lenke til kommentar
General_Skurf Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Det skal gå fint det, men du må si ifra så fort som mulig. Du sier det bare slik det er at du har fått tilbud om en annen jobb som var mer tilegnet deg. Det kan være du må jobben litt (oppsigelsestiden) men dette kan ikke være mye i så fall. Lenke til kommentar
turbz Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Var du på intervju mens du allerede hadde fått jobben da? Lenke til kommentar
turbz Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Ok bare lurte. Hadde ei venninne som gjorde dette, det gikk for henne, men ble litt sure miner fra firmaet hun opprinnelig hadde sagt ja til. Lenke til kommentar
General_Skurf Skrevet 4. mars 2008 Del Skrevet 4. mars 2008 Jeg fikk tilbudt læreplass i kommunen etter masse intervju på oljefirma og lignende så orka jeg ikke gå på flere så jeg takket ja til kommunen, 1 uke etterpå fikk jeg tilbudt læreplass i et stort olje/shipping firma. Men jeg turde ikke si opp :-/ så nå går jeg lære i kommunen hehe Lenke til kommentar
XuserX Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 du har vel angrerett på 14 dager? Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Når kom angrerett på arbeidskontrakter? Når du er i prøvetid som er oftast 1-6 månader så ahr ein ofte kortare oppsigelsestid ( f.eks 1 månad istadenfor 3) Når du er tiltenkt å starte i jobben har også litt å sei, er det over 14 dager og lite av papirarbeidet er gjort så vil nok det vere lettare enn om ein har begynt å arbeide. Generelt sett vil nok det generele litt misnøye hjå den arbeidsgiverene du går frå, men noko generell svartelisting blir det nok ikkje ( så sant den bedrifta er så "mektig" i lokalområdet og sjefen er hevnbesatt. Då kan det nok generere litt trøbbel. Mi anbefaling er å spele med åpne kort iforhold til dei du har takka ja til. Det er mykje som løyser seg med dialog enn å berre sei opp utan noko som helst forklaring , spesielt i din siutasjon. Lenke til kommentar
Rune-B Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 I mine arbeidskontrakter har det under prøvetiden vært 14 dagers oppsigelsestid. Men siden du ikke har begynt enda er det nok ikke noe problem. Men om du skulle få lyst på jobb i firmaet di har skrevet kontrakt med siden, så havner du nok fort neders i bunken. Vurder nøye begge firaer for og i mot. Selvom alt høres veldig flott ut, bøhøver det ikke å være det. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Hvis ikke annet er spesifisert i kontrakten er det vel 14 dagers oppsigelsestid under prøvetiden. http://www.arbeidstilsynet.no/c26976/fakta....html?tid=28229 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå