Gå til innhold

Oppnår ikke kriteriene for innstallering

Anbefalte innlegg

Hei. Har akkurat kjøpt meg en ny PC, og alle PCdelen funker bra. Men problemet er når jeg prøver å innstallere Vista Ultimate 64bit. Kommer nesten til innstalleringen, men står at Vista ikke finner noen hdd som oppnår kriteriene. Den finner begge mine to samsung spinpoint 500gb hdds, men det funker tydeligvis ikke. Har boot rekkefølge noe å si? Så det i bios, men er litt noob, så vet ikke helt om det har noe å si. Floppy disc sto først (øverst), men har ikke noe floppy disc. Så sto en av harddiscene, så sto dvd-romen.

Hjelp mottas med stor takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du mangler driveren til harddisk kontrolleren.

Regner med at det det ICH9 chipsett eller.no

Og det er ikke støttet av Vista, så der må du får tak i driveren, som finnes på hjemmsiden til din hovedkort produsent.

Denne må da legges på en minnepinne, en diskett eller kanskje et minnekort, som kopieres inn ved å trykke F6 når du har muligheten til det, før installeringen starter.

Lenke til kommentar

Ops faen blanda. Finner ikke noe ICH9 driver noe sted. Hvertfall ikke på Asus. Gikk inn på hovedkortet jeg har, men finner ikke noe driver download.

Fant en download her. Er dette riktig? "Make Intel ICH9 RAID Driver Disk for Windows XP & 64bit XP/ Vista/ 64bit Vista."

Er det RAID driver disk jeg trenger?

Endret av BadBeer
Lenke til kommentar

Hmm vista fant aldri noen driver når jeg prøvde. Men etterhvert prøvde jeg med XP og det funka. Helt til den restarta etter kopieringa, da sto det error loading OAS. Fikk tips om å oppdatere BIOSen av microsoft, så gjorde dette. Nå står det fortsatt Error Loading OS. Men tingen er at jeg vil prøve å avinnstallere XP og prøve Vista igjen. Men skjønner ikke hvordan jeg skal få avinnstallert XP nå? Skal jeg gjøre det fra BIOS? For det skjer ingenting når jeg putter i CDen.

Forresten fant jeg nå ut at jeg har jo mine harddisker i IDE i følge BIOS, skal jeg sette de på som RAID? For det står jo ICH9 RAID Driver Disk, på den driveren vista aldri fant.

Endret av BadBeer
Lenke til kommentar

Man avinstallerer ikke et OS, man installerer et annet, og velger da å formatere. Da overskrives den gamle installasjonen.

Man gjør aldri slikt fra BIOS.

Har du sjekket innstillinger for bootrekkefølge i BIOS? Hvis ikke CD/DVD står før HDD så vil du ikke kunne boote CD.

'Error loading OS' kan komme av du booter feil disk. Hvis du har flere disker så bør du koble vekk de andre inntil du er ferdig med OS installasjon.

Du skal ikke sette BIOS til RAID når du ikke skal bruke RAID. Kan muligens være samme driver enten du bruker RAID eller ikke.

Lenke til kommentar
Man avinstallerer ikke et OS, man installerer et annet, og velger da å formatere. Da overskrives den gamle installasjonen.

Man gjør aldri slikt fra BIOS.

Har du sjekket innstillinger for bootrekkefølge i BIOS? Hvis ikke CD/DVD står før HDD så vil du ikke kunne boote CD.

'Error loading OS' kan komme av du booter feil disk. Hvis du har flere disker så bør du koble vekk de andre inntil du er ferdig med OS installasjon.

Du skal ikke sette BIOS til RAID når du ikke skal bruke RAID. Kan muligens være samme driver enten du bruker RAID eller ikke.

Tusen takk for info Skal prøv!e meg en gang til nå!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...