Gå til innhold

clocking av AMD athlon 64 2X 4200+/ OCZ alph dog 8500 ddr2

Anbefalte innlegg

-Asus M2N32-SLI Deluxe, nForce 590 SLI, Socket-AM2

-AMD athlon 64 2X 4200+ 2.2Ghz

-OCZ alph dog 2GB 8000 ddr2 1000Mhz

Hei.. satt å trikset litt i bios i går for og clocke prossesoren min noen små hakk. og mens jeg drev på så sjekket jeg RAMen oxo. prosessoren gikk greit. men hva enn jeg gjorde så fikk jeg ikke hz på RAMen til og stige. det er jo 1066mhz RAM og med Asus M2N32-SLI Deluxe, nForce 590 SLI, Socket-AM2, så lå RAMen stabilt på kun 400mhz. enda jeg stilte hovedkorte på DDR-800 så ville den ikke over.. =(

noe jeg gjør feil??

på forrhånd takk.

Martin

Endret av eLiMiN8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan muligens være at 1 av minnebrikkene står i "feil" slot ? Har du 4 minnebrikker er ikke dette noe problem selvsagt, men godt mulig dette er tilfelle om du kun har 2 minnebrikker.

ja har kun 2 men di står jo i par. og di står sammen liksom.. viser jo 2gb. så tror ikke dette er tilfelle:P

Lenke til kommentar
Kan du laste ned CPU-Z og ta bilde av minneinnstilinngene der ?http://www.cpuid.com/cpuz.php

Jeg har det nedlastet men er ikke hjemme for øyblikket:P

men senere i ettermiddag da skal jeg klare og legge det ut..

justerte timingsa ned til 4-4-4-15 men men ligger på 400 mhz i CPU-Z. vet ikke om det er jeg som ikke skjønner noe eller om det er feil jeg altså??

Lenke til kommentar
Har du en link til den eksakte typen minnebrikker du kjøpte da?

Detter er brikkene:

<a href="https://prisguiden.no/product.php?productId=46869" target="_blank">https://prisguiden.no/product.php?productId=46869</a>

Jeg lurer på om jeg satte volten på 2.2 max i går.. kanskje jeg skal sette di på 2.3 for at det skal ligge på riktig effektiv frekvens??

for det jeg reagere på er at han jeg kjøpte dem av hadde klokket dem til 1200mzh med 2.3V

mens hos meg skal det ligge på 400mhz:P

og utifra tester hos HW skulle HK mitt være godt å klokke med..

Martin

Endret av eLiMiN8
Lenke til kommentar

Jeg er redd for å si det, men du må nok kjøre de på 2.3v for å få den hastigheten ja. Men litt pussig i grunn, at systemet bare nekter å prøve og bare dumper deg til en lavere hastighet. Dette kan kanskje være en smart løsning da om de ikke vil funke samme f på den hastigheten med mindre du har 2.3v. Mulig du trenger 2.35v faktisk etter hva jeg så over på hjemmesiden til ocz. Men de skal funke fint etter garantien opptil 2.4v. Ikke det helt store slingringsmonnet akkurat men det er da noe.

Hvilken hastighet får du om du setter alt på auto under minne innstillinger og volt til minnet da? Evt, auto på innstillinger og bare fastsetter volt til 2.3/2.35.

Det ordner seg nok tror jeg ;)

Lenke til kommentar

post-70272-1204647381_thumb.jpgpost-70272-1204647394_thumb.jpg

Jeg er redd for å si det, men du må nok kjøre de på 2.3v for å få den hastigheten ja. Men litt pussig i grunn, at systemet bare nekter å prøve og bare dumper deg til en lavere hastighet. Dette kan kanskje være en smart løsning da om de ikke vil funke samme f på den hastigheten med mindre du har 2.3v. Mulig du trenger 2.35v faktisk etter hva jeg så over på hjemmesiden til ocz. Men de skal funke fint etter garantien opptil 2.4v. Ikke det helt store slingringsmonnet akkurat men det er da noe.

Hvilken hastighet får du om du setter alt på auto under minne innstillinger og volt til minnet da? Evt, auto på innstillinger og bare fastsetter volt til 2.3/2.35.

Det ordner seg nok tror jeg ;)

Her ser du hvordan det ligger i CPU-Z nå her jeg klokket CPU med 10% og har satt ram til 2.3 V samt 4-4-4-15-2T Enda så ligger den der altså..

hmm

Martin

Lenke til kommentar

Har du CoolNQuiet aktivert el no? forøvrig synes jeg du kjører høy volt til cpu? 1.4? Jeg kjører 1.3 volt og har 2986mhz på min amd am2 x2 5000 cpu. Overklokket ifra 2600mhz.Kjører altså standard spenning til cpu, alt annet også for den del.

Denne linker her sier 2.35 volt Jeg synes det blir veldig mye da men men.. Evt. kansje du kunne pm RamGuy, passende nick ;), for hjelp?

Lenke til kommentar
Har du CoolNQuiet aktivert el no? forøvrig synes jeg du kjører høy volt til cpu? 1.4? Jeg kjører 1.3 volt og har 2986mhz på min amd am2 x2 5000 cpu. Overklokket ifra 2600mhz.Kjører altså standard spenning til cpu, alt annet også for den del.

Denne linker her sier 2.35 volt Jeg synes det blir veldig mye da men men.. Evt. kansje du kunne pm RamGuy, passende nick ;), for hjelp?

tror ikke 2.3 V er for mye da OCZ skriver 2.35V hehe. er vel det som ska til for at det yter best mulig da tenker jeg.. Har ikke justert noe på CPU voltagen jeg altså.. står på auto. tenke kanskje den da justerte til optimal volt?? men er da kanskje en fordel og justere den ned:P har fått klokket rammen til nesten 1000Mhz 4-4-4-12:P helt stabilt. ltt synd HK stopper på 800 Mhz orginalt. Kunnne nok fått mer ut av disse brikkene.:p men bestiller men 2GB til tenker jeg istedet:P

Lenke til kommentar

Kjører du med 4 minnebrikker istedet for 2, får du ett automatisk tap av hastighet på minnet totalt sett. Mine minnebrikker er klokket til ddr856 på 5-5-5-18 på standard volt, som er 1.95v. Det er 2stk 2x2gb sett brikker, som vanligvis kjører på 1.8volt med kun 2 brikker i systemet.

En annen følge av dette er at det kan være vanskelig å få klokket minnet så høyt som en vil som følge av ytelses tapet ved 4minnebrikker.

Når det er sagt så er minnebrikkene jo kun sertifisert til å kjøre på ddr800 så at de klokker i det hele tatt er jo ett pluss. Jeg har klart å få de opp i ddr900 stabilt, men da får jeg en lavere cpu hastighet, og det er vanskelig å kombinere den perfekte multi og fsb med minne divider og volt etc, for å få max cpu og max minne ytelse. Men det som egentlig er problemet mitt da er jo at jeg har valgt m-atx og trangt kabinett, for hadde jeg hatt en større cpu kjøler kunne jeg klokket cpu lengre, og hatt både minne og cpu stabilt, på max oc ytelse nivå.

Lenke til kommentar
Kjører du med 4 minnebrikker istedet for 2, får du ett automatisk tap av hastighet på minnet totalt sett. Mine minnebrikker er klokket til ddr856 på 5-5-5-18 på standard volt, som er 1.95v. Det er 2stk 2x2gb sett brikker, som vanligvis kjører på 1.8volt med kun 2 brikker i systemet.

En annen følge av dette er at det kan være vanskelig å få klokket minnet så høyt som en vil som følge av ytelses tapet ved 4minnebrikker.

Når det er sagt så er minnebrikkene jo kun sertifisert til å kjøre på ddr800 så at de klokker i det hele tatt er jo ett pluss. Jeg har klart å få de opp i ddr900 stabilt, men da får jeg en lavere cpu hastighet, og det er vanskelig å kombinere den perfekte multi og fsb med minne divider og volt etc, for å få max cpu og max minne ytelse. Men det som egentlig er problemet mitt da er jo at jeg har valgt m-atx og trangt kabinett, for hadde jeg hatt en større cpu kjøler kunne jeg klokket cpu lengre, og hatt både minne og cpu stabilt, på max oc ytelse nivå.

kjører med 2 brikker på tilsammen 2gb nå altsp 1*2. klokket cpu ifra 2.2 til 2.4 og minne ifra ddr800 til nesten 1000:P 970 elns= og det med 4-4-4-15 ). og det går helt stabilt.:p men får 3.2Ghz AM2 idag så skal vel prøve meg litt fram der.. seff Zelman 9700 oxo da.. tror den vil hjelpe på Cpuen.. blir skøy:P

Endret av eLiMiN8
Lenke til kommentar

En god stress test for systemet synes jeg er å kjøre 3dmark samtidig som man kjører stressprime eller orthos f.eks. 3dmark05 synes jeg er best faktisk til det formålet. Da får man maxet loaden av cpu helt samtidig som hovedkort/skjermkort og minne også er lastet så til de grader.

Klarer systemet ditt det i en times tid før det kræsjer er det godt nok stabilt for vanlig bruk også med oppgaver som inngår 100% cpu forbruk, men gjerne med noen pauser i blant. Jeg har f.eks laget isz filer ut av div. spill osv, som maxxer cpu 100% på begge kjerner og det tar gjerne 30-50 minutt per dvd plate.

Det jeg oppnår da er å prøve å høyne terskelen for stabil OC med standard spenning til cpu/systemet. Gjort dette på ett par PC-er og det fungerer faktisk men det tar lang tid.

F.eks var 2978mhz helt ustabilt etter en times priming rett etter jeg fikk cpu'n, nå kan jeg prime på den hastigheten over natta. Veldig høy nerd faktor, men ganske kjekt i grunn, kjører på 2999mhz nå og det funker fint så langt. Når det er sagt så booter maskinen på 3.2ghz også men med mindre jeg setter cpu vifte på max så blir det fort ustabilt.

Lenke til kommentar

Minnet ditt holder 800MHz hastighet. DDR står for dual data rate, noe som betyr at du må gange hastigheten cpuz viser med 2 for å vise den effektive hastigheten .

Minnehastigheten på AM2 hovedkort med AMD K8 arkitekturen (som din Athlon er basert på) er avhengig av prosessorhastigheten. Som du ser på cpuz bildet står det cpu/6 på fsb/dram. Dette betyr at minnehastigheten holder prosessorhastigheten delt på 6: 2420/6= 403,33(*2 =806,6MHz effektivt)

Når du stiller memclk i bios vil det si at du stiller divider. 800= cpu/6

Med andre ord, skal du ha høyere minnehastighet må du klokke prosessoren mer. Windsor revisjon F2 som du har er dessverre ikke kjent for å overklokke spesielt bra, men du kan jo være heldig :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...