Gå til innhold

Tips til FTP setup og administrering.

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en gammel Athlon XP boks stående som jeg tenkte jeg skulle bruke som backup server for bilder, råfilm, dokumenter og lignende.

Jeg har bestilt meg en 2 ports SATA raid kontroller og 2 x 1TB disker (f1 fra samsung) som jeg skal kjøre i speilet raid.

HW:

Athlon XP 1.33 Ghz

768 MB SD-ram PC133

1 x Promise FastTrak TX2300 Raid kontroller

2x Samsung F1 1 TB disker som skal speiles med FastTrack kontrolleren

Passivt kjølt Geforce 1 kort

1x Intel Pro/1000GT 1GB netverks-kort

Oppsett av HW etc er ikke noe problem da jeg har god kontroll på dette, det er programvaren jeg er mere usikker på, jeg har bestemt meg for å kjøre en stage 3 "minimal" versjon av Gentoo, innstaleringen er ikke noe problem men programvaren er.

Det jeg kommer til å trenge er en FTP-server som har innebygd eller mulighet for 3-part web-gui med mulighet for full administrering, sånt som å lage nye kataloger, legge til nye brukergrupper, brukere, lese og skrive rettigheter til de forskjellige gruppene etc etc.

Finnes dette og hvor finner jeg i så tilfelle dette?

Om noe er usikkert så spør meg gjerne.

Utover FTP-server kommer serveren til å kjøre SSH-server, screen+irssi, Apache+php(4+5)+mysql og muligens også en mumble server.

Noen som kan hinte/tipse meg i rett rettning?

Vil helst ungå å måtte innstalere Gnome eller lignende og jeg vil aller helst slippe å rote for mye i text-mode, derfor ville Web-gui via Apache f.eks vært helt perfekt for meg.

Endret av Ståle^^
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ville kanskje være en fordel å gå for en software-RAID-løsning, da det har en del fordeler sammenlignet med slike relativt billige hardwareløsninger (som i praksis stort sett er software-RAID uansett, via driveren).

Proftpd skal kunne administreres via Webmin, da får du mulighet til å sette opp alt du spør om. (Godt mulig Webmin støtter andre ftp-servere også, men det har jeg ikke testet :) )

Du skal også kunne få satt opp MySQL og Apache via Webmin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...