Gå til innhold

Alternativ til Sigma 28-70mm F2.8 EX DG?


Anbefalte innlegg

Jeg har egentlig det jeg trenger av objektiver nå, men oppdaget en liten ting...

Først og fremst (for de som ikke leser signaturen min) har jeg både Nikon D80 og Nikon D70 som jeg veksler mellom når jeg tar bilder. Så til saken..

 

Har et Sigma 28-70mm F2.8 EX DG objektiv ( http://www.sigma-photo.co.jp/english/lens/...om/28_70_28.htm ), som jeg personlig synes gir meg utrolig bra og klare bilder. Egentlig synes jeg objektivet er utrolig bra, helt til det kommer til hastighet. Objektivet jobber og jobber når det skal søke, spessielt om det er litt mørkt der jeg skal ta bilder. Ute i fullt lys er det ikke noe problem.

 

Brukte det nå i helgen, og objektivet slet skikkelig gjentatte ganger med å få fokus. Ble så lei at jeg kjørte med manuell fokus en periode.

 

Derfor lurer jeg på om det finnes noe alternativ til dette objektivet i ca samme pris klasse. Betalte vel i min tid litt over 4.000 for dette objektivet. Så prisklassen blir derfor ca 4-5.000.

 

28-70mm kan til tider bli litt for nært, så kanskje et objektiv med litt mer vidvinkel (f.eks ned til 20 eller noe, og fortsatt opp til 70+), men som har F2.8 hele veien. Og som kan gi meg samme kvalitet på bildene...

 

Finnes det et slikt objektiv, eller må jeg leve med det jeg har?

 

Oppdatert førstepost:

 

Til nå har jeg følgende objektiver på "watch" listen min som ligger i riktig prisklasse:

 

Sigma 24-70mm F2.8 EX DG MACRO for Nikon - 3995 kr (fotovideo)

Tamron SP AF 28-75mm F/2.8 XR Di for Nikon - 3875 kr (netshop)

Sigma 18-50mm F2.8 EX DC for Nikon - 3795 kr (komplett)

 

I tillegg har jeg fått tips om to Nikon objektiver, men med en pris på ca 9.000 kroner og oppover, er de uaktuelle (om jeg ikke vinner i lotto da)...

Endret av myhken2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Derfor lurer jeg på om det finnes noe alternativ til dette objektivet i ca samme pris klasse. Betalte vel i min tid litt over 4.000 for dette objektivet. Så prisklassen blir derfor ca 4-5.000.

 

28-70mm kan til tider bli litt for nært, så kanskje et objektiv med litt mer vidvinkel (f.eks ned til 20 eller noe, og fortsatt opp til 70+), men som har F2.8 hele veien. Og som kan gi meg samme kvalitet på bildene...

Nærmeste du kommer er nok Sigma 24-70. Skal du lenger ned, må du gi avkall på brennvidde i teleenden, da er Sigma 18-50 eller Tamron 17-50 alternativer...
Lenke til kommentar
Nærmeste du kommer er nok Sigma 24-70. Skal du lenger ned, må du gi avkall på brennvidde i teleenden, da er Sigma 18-50 eller Tamron 17-50 alternativer...

 

Men er dette objektivet noe raskere i autofokus enn det jeg har?? Er jo hele poenget, hoved "problemet" mitt er ikke vinkelen, men hastigheten på autofokus. Den er alt for treg på det objektivet jeg har i dag. Og Sigma 24-70 F2.8 er vel så og si det samme som 28-70mm, om de ikke har laget en raskere autofokus?

Lenke til kommentar
Men er dette objektivet noe raskere i autofokus enn det jeg har?? Er jo hele poenget, hoved "problemet" mitt er ikke vinkelen, men hastigheten på autofokus. Den er alt for treg på det objektivet jeg har i dag. Og Sigma 24-70 F2.8 er vel så og si det samme som 28-70mm, om de ikke har laget en raskere autofokus?
Nå vet ikke jeg hvordan det er på Nikon med dette, men Canon-brukerne sier at autofokusen er kjapp, men bråkete. Nikon bruker et fundamentalt forskjellig system, så det kan godt være forskjell her. 24-70 er svært forskjellig fra 28-70, den veier over 200 gram mer, og er *mye* større. Den vil dermed ikke kunne sammenliknes direkte med AF-hastighet, slik du gjør...
Lenke til kommentar

Se om jeg ikke tar meg en tur til Oslo en av dagene for å teste det da. Ser at fotovideo.no har det inne, så er jeg heldig har de det i butikken, slik at jeg får testet det (ringe først..)

 

28-70mm objektivet føler jeg både har bråkete autofokus og veldig treg autofokus, den sliter med å fokusere, og i helgen fikk jeg til tider følelsen av at jeg satt å brukte kompaktkamera, siden det tok år og dag mellom hvert bilde, om jeg flyttet fokus...

Lenke til kommentar
Bjørn syns jo Nikon objektivet var sykt bra:

 

http://www.naturfotograf.com/index2.html

 

Se forøvrig fredmiranda.com og slrgear.com

 

Den nye 24-70 fra Nikon er nok latterlig bra, men så er den også latterlig dyr :(

 

Så posten din over også, men 9 lapper for et objektiv som jeg da må kjøpe i USA, blir i meste laget.

Hadde håpet på rundt 4-5 lapper. Blir uansett ikke kjøpt før i juni da feriepengene kommer, men likevel, 9 lapper blir i overkant.

Lenke til kommentar
Du har også Nikon 17-55 f2.8 som selges på bruktmarkedet til www.foto.no disse dager.

 

Noe rimligere, mer vidvinkel, men vil ikke være optimalt på FX nå du går det om 10 år :)

 

Joa, men 8500 blir i overkant igjen. Ser ut som jeg må nøye meg med det jeg har, om ikke 24-70mm objektivet fra Sigma kan være noe. Det ligger i riktig prisklasse i alle fall.

Lenke til kommentar
Lurer på hvorfor ikke Tamron 28-75 f/2,8 ikke er nevnt, det er jo noe av det beste Tamron har sluppet på markedet sammen med sin 17-50 f/2,8. :hmm:

 

Tamron 28-75 f2.8 ser jo lovende ut da. Rundt 3500 kroner her til lands, og ca 2500 kroner fra ebay (da regnet med 25% mva).

Lenke til kommentar
Selvsagt, men oppfattet det slik at han var veldig godt fornøyd med Sigman, og det at den er litt trang ble skrevet med "kan bli" og "kanskje", altså ikke noe stort problem.
Joda, tror likevel ikke han vil få noen aha-opplevelse med Tamronen. Sigmaen han har er meget god, og selv om den ikke er den kjappeste i AF, tror jeg ikke Tamron er så mye bedre på den fronten, uten at han bytter kamerahus. Han har vel en D80, og den har ikke den sterkeste AF-motoren til Nikon akkurat, sånn sett er det nok heller D200 han bør kjøpe i stedet for nytt objektiv. Dersom han likevel skal ha seg et nytt objektiv, vil nok Sigma 18-50 f/2.8 Macro HSM være tingen, da den vil utfylle resten av parken godt, og gi ham bedre AF-hastighet.
Lenke til kommentar

Leser diskusjonen og kan komme med følgende svar. Er veldig fornøyd med selve objektivet og bildekvaliteten det gir meg.

Den største bakdelen er den trege AF. Nå skal det sies at i helgen brukte jeg D70 kameraet mitt og ikke D80, og når jeg tenker etter har jeg ikke testet det så mye på D80 enda, om i det hele tatt.

 

Objektivet er supert i fullt lys, det er når det er litt mørkere (eller inne) som det sliter litt.

 

Når det gjelder om jeg synes det er trang eller ikke, så er det riktig at jeg føler at 28mm kan være litt for trangt. Men det er ikke et kjempe problem, da jeg har andre objektiver som kan brukes om jeg trenger vidvinkel. (dog ikke så lyssterke).

Sigma 18-50mm F2.8 kan jo være noe, 18mm er et godt utgangspunkt når det gjelder vidvinkel (om jeg ikke bruker 10-20mm). OG om objektivet har raskere AF så er jo det et objektiv som absolutt er verdt å kikke på.

Lenke til kommentar
Sigma 18-50mm F2.8 kan jo være noe, 18mm er et godt utgangspunkt når det gjelder vidvinkel (om jeg ikke bruker 10-20mm). OG om objektivet har raskere AF så er jo det et objektiv som absolutt er verdt å kikke på.

 

Sigma 18-50mm f/2.8 EX DC Macro kostar no berre 2995,- hjå Lefdal, sjå kundeavisa på Lefdal.com

Lenke til kommentar
Sigma 18-50mm F2.8 kan jo være noe, 18mm er et godt utgangspunkt når det gjelder vidvinkel (om jeg ikke bruker 10-20mm). OG om objektivet har raskere AF så er jo det et objektiv som absolutt er verdt å kikke på.

 

Sigma 18-50mm f/2.8 EX DC Macro kostar no berre 2995,- hjå Lefdal, sjå kundeavisa på Lefdal.com

 

Bare dumt at det er 3 måneder til jeg kan legge ut 3000 kroner da for et objektiv da...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...