Gå til innhold

Sammenheng høyttalere/forsterker + innkjøp av anlegg


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg har alltid vært litt interessert i stereoanlegg, men jeg har ikke helt forstått hvordan man finner en forsterker til et gitt høyttalerpar som har sånn og sånn impedans/følsomhet; altså sammenhengen mellom forsterkeren sine egenskaper og høyttalerene sine. Grunnen til at jeg spør er at jeg har planer om å kjøpe et anlegg i prisklassen 5.000-10.000 kroner og det blir da mitt første. :blush:

 

Musikken jeg lytter til går stort sett i trance, house og lignende. Er ute etter et enkelt oppsett som kan gi fra seg endel lyd (sub er dog ikke så veldig aktuelt siden det bor så mange eldre mennesker i nabolaget med god hørsel ;) ), jeg er langt fra kresen og skal spille mesteparten av musikken fra PCen.

 

All informasjon og tips dere kan komme med vil bli satt stor pris på! :)

Endret av mofomofo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes ingen "oppskrift" for akkurat det, men det er viktig å ha nok kraft til å drive høyttalerene.

En stor høyttaler med førsomhet på 85dB trenger mye kraft for å kunne drivte ordentlig.

 

Og som tips til anlegget:

Dynavoice M-65 sammen med CAMBRIDGE 640A v.2

 

Eller Thule IA60 sammen med PSB T45.

 

Det siste settet hadde jeg, bare med Thule IA100, det var jeg meget fornøyd med. Og måtte opp en del i prisklassen for at jeg syns det var vits å bytte ut noen av de komponentene. Men det var pappas forsterker så da måtte jeg nesten handle ny.

Lenke til kommentar

Det er ikke kun følsomheten på høyttalerene som angir hvor tungdreven de er. Hvor store elementene er har også noe å si, og selvfølgelig hvor mange.

 

La meg først få oppklart dette, du skal ha et anlegg som kan gi mye lyd men mindre trykk og dynamikk? Trance er jo ikke den mest krevende sjangeren, så det meste vil vel passe til formålet egentlig.

Lenke til kommentar

Når prisrammene er såpass lave, har du da vurdert å kjøpe brukt? Du får mye mer for pengene, og hifi-utstyr er ofte behandlet veldig pent.

 

Klipsch + H/K og Primare + Audiovector er f.eks gode kombinasjoner. Kombinasjonene til GnoMiz er heller ikke dumme ;)

Lenke til kommentar
Det er ikke kun følsomheten på høyttalerene som angir hvor tungdreven de er. Hvor store elementene er har også noe å si, og selvfølgelig hvor mange.

Er dette noe du vet?

Personlig er jeg ikke helt sikker skjønner du.

For det virker litt ulogisk at en stativhøyttaler med en 4,25" bass og 1" diskant på 85dB er krever like mye kraft som høyttalere med 15" bass 6" mellomtone og 1" diskant med samme følsomhet.

 

Dette er ikke ment som ett angrep, jeg er bare usikker på det selv.

Evt noen som har noen linket til hvorfor/hvordan det er slik?

Lenke til kommentar

Er følsomheten oppgitt til 89dB på en høyttaler med to elementer og 89dB på en med fem elementer så er jo begge målt til og spille 89dB med 1 watt inn på 1 meters avstand. sett at begge er målt under samme forhold.

 

Jeg tror det Brian_N prøver si er at det er mye som spiller inn på hvor tung- eller lettdreven en høyttaler er, oppbygning, kassevolum, membranvekt osv osv..

 

Følsomhet er i utgangspunktet en grei indikasjon på hvor mye kraft som skal til for å oppnå et visst volum, men nå er det såpass mange variable som varierer iforhold til måling av følshomhet at det er ikke så lett som og si at en høyttaler med 90dB følsomhet er mer lettdreven enn en med 89dB. Akkurat som man ikke kan si at en forsterker på 75 watt er svakere enn en på 100 watt.

 

Høy følsomhet, og høyt volum på liten effekt går ofte på bekostning av hvor dypt høyttaleren spiller. Så da kan man jo tenke litt på om man vil ha dyp bass eller høyt volum?

 

Alt i alt så kan man vel bare konkludere med at å lese specs til en høyttaler gir deg ikke mer enn en svak indikasjon på hvordan en høyttaler oppfører seg. Men ettersom målingsmetoder og forhold varierer såpass kan man ikke stole blindt på tallene som er oppgitt. Selvsagt "jukser" mange produsenter for å kunne oppgi bedre tall. F.eks måle ved 0,5 meter istedet for 1meters avstand osv. Test høyttaleren selv, det er det eneste som gir deg et fornuftig svar mener nå jeg!

Lenke til kommentar
Høy følsomhet, og høyt volum på liten effekt går ofte på bekostning av hvor dypt høyttaleren spiller. Så da kan man jo tenke litt på om man vil ha dyp bass eller høyt volum?

 

 

Det vel tre ting som ikke går i lag, nemlig liten kasse, dyp bass og høy følsomhet. Du kan velge to av de, men ikke alle tre.

 

Frode

Lenke til kommentar
Jeg tror det Brian_N prøver si er at det er mye som spiller inn på hvor tung- eller lettdreven en høyttaler er, oppbygning, kassevolum, membranvekt osv osv..

 

Ja, men det jeg også skulle frem til er at en CV høyttaler med doble 15" basser og 97db følsomhet trenger mer kraft for å drives optimalt i forhold til noen stativhøyttalere med følsomhet på 89db. Rent teoretisk vil stativhøyttalerne i dette tilfellet kreve mer enn CV høyttaleren. Men du vil trenge større forsterker på CV høyttalerne rent effektmessig for å ha kontroll på elementene.

Lenke til kommentar
Det er ikke kun følsomheten på høyttalerene som angir hvor tungdreven de er. Hvor store elementene er har også noe å si, og selvfølgelig hvor mange.

 

La meg først få oppklart dette, du skal ha et anlegg som kan gi mye lyd men mindre trykk og dynamikk? Trance er jo ikke den mest krevende sjangeren, så det meste vil vel passe til formålet egentlig.

 

Jeg er ikke så inne på forskjellen mellom mye lyd, trykk og dynamikk men jeg er enig i at trance ikke er spesielt krevende. Sånn sett så trenger jeg helt sikkert ikke et anlegg til 10k, men kanskje et til nærmere 4-6k passer mitt øre vel så bra.

 

Men sånn som jeg forstår det så har dere lært sammenhengen mellom forsterkeren og høyttalerene sine egenskaper (som nevnt i første post) bare ved å prøve dere frem, for å si det litt brutalt? Kan man si at forsterkeren er dominerende i denne sammenligningen, i og med at det er bedre å ha en overdimensjonert forsterker til 10.000 og et høyttalerpar til 2.000 enn motsatt? Dette er satt veldig på spissen såklart :)

 

Hjertelig takk for god respons forresten!

Endret av mofomofo
Lenke til kommentar
Men sånn som jeg forstår det så har dere lært sammenhengen mellom forsterkeren og høyttalerene sine egenskaper (som nevnt i første post) bare ved å prøve dere frem, for å si det litt brutalt? Kan man si at forsterkeren er dominerende i denne sammenligningen, i og med at det er bedre å ha en overdimensjonert forsterker til 10.000 og et høyttalerpar til 2.000 enn motsatt? Dette er satt veldig på spissen såklart :)

 

Det er dessverre ingen enkel sammenheng. Jeg bruker selv høyttalere til i alle fall 10 ganger prisen av forsterkerene, og det fungerer helt fint. Det er heller ingen regel at en større høyttaler er tyngre å drive enn en liten høyttaler.

 

Frode

Lenke til kommentar
Det finnes ingen "oppskrift" for akkurat det, men det er viktig å ha nok kraft til å drive høyttalerene.

En stor høyttaler med førsomhet på 85dB trenger mye kraft for å kunne drivte ordentlig.

 

Og som tips til anlegget:

Dynavoice M-65 sammen med CAMBRIDGE 640A v.2

 

Eller Thule IA60 sammen med PSB T45.

 

Det siste settet hadde jeg, bare med Thule IA100, det var jeg meget fornøyd med. Og måtte opp en del i prisklassen for at jeg syns det var vits å bytte ut noen av de komponentene. Men det var pappas forsterker så da måtte jeg nesten handle ny.

 

Etter å ha lest litt på diverse hifi-sider og forum gikk jeg til slutt for Dynavoice M-65'ene og Cambridge 640Av2 du foreslo. Takk til alle sammen for respons, dere har gjort meg klokere :)

Lenke til kommentar
Høy følsomhet, og høyt volum på liten effekt går ofte på bekostning av hvor dypt høyttaleren spiller. Så da kan man jo tenke litt på om man vil ha dyp bass eller høyt volum?

 

 

Det vel tre ting som ikke går i lag, nemlig liten kasse, dyp bass og høy følsomhet. Du kan velge to av de, men ikke alle tre.

 

Frode

 

 

Kloke ord!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...