Vipera Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Det er vel ladede partikkler som skaper nordlyset, så tviler egentlig på det. Lenke til kommentar
spacekim Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Hvis jeg forstår deg rett mener du at vi vil se stjernen ett sted, mens gammaglimtet vil treffe oss fra en annen vinkel, siden stjernen er 5000-8000 lysår unna. Det er nok feil. Selv om gammaglimtet ble sendt ut for 8000 år siden når det med maks uflaks treffer oss (veldig usannsynlig), vil også lyset vi ser fra stjernen være 8000 år gammelt. Lyset fra stjernen kommer hit samtidig med gammaglimtet siden de begge reiser med lysets hastighet. Derfor vil gammastrålene komme fra samme sted vi ser stjernen på himmelen.Jeg får det bare ikke til å stemme. Sett at stjernen akkurat nå sprenger, 8000 lysår unna. Ergo vil vi ikke merke noe før om 8000 lysår om det skulle stemme Det kommer nå lys fra eksplosjonen som reiser i 300 000 kilometer sekunder, eller lysets hastighet. Samtidig oppstår dette gammaglimtet bestående av stråling eller hva enn det består av, i samme, eller oppimot samme fart som lyset. Vi kan si at gammaglimtets bane fra første øyeblikk er slik at den er rettet direkte mot der jorden er 8000 år senere. Poenget mitt ligger i at lyset fra eksplosjonen, lyset fra hele gammaglimtets reise og det at det treffer oss vil komme til jorden til omtrent samme tid. Siden posisjonen til jorden i forhold til stjernen sikkert ikke er/ville vært den samme som når stjernen eksploderte og når gammaglimtet kommer til jorden mener jeg at vi derfor kan være vitne til å se hele gammaglimtets reise. Så om de ser eksplosjonen fra Afrika, kan det hende at de ser en lang linje av lys og at selve gammaglimtet treffer Russland. Eller er jeg fortsatt ute på viddene? Om gammaglimtet skulle klare å skyve ut Jupiter fra dens bane kan vi jo risikere at den flyr rett mot jorden? Planet X anyone? Gammaglimtet reiser også med lysets hastighet og vil nå jorden i samme øyeblikk vi ser eksplosjonen. Derfor, når vi ser eksplosjonen, vil samtidig gammaglimtet treffe jorden. Lyset fra eksplosjonen går i alle retninger derfor vil det ikke ha noe å si hvor jorden er i forhold til stjernens posisjon for 8000 år siden. Vi vil derfor se eksplosjonen samme sted som gammaglimtet treffer. Som nevnt er gammaglimt elektromagnetisk stråling med bølgelengder langt kortere enn det øyet vårt kan se. Gammaglimt etterfølges ofte av en slags kraftg utstråling av synlig lys, noe som vil være "eksplosjonen" vi ser fra jorda. Derfor vil faktisk gammaglimtet treffe jorden før vi faktisk ser det. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Vil vi da oppleve mye fotoelektrisk effekt? Yey. Kreft. Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 VI har to typer gammeglimt, de som er over to sekunder og de som er under to sekunder. Altså korte og lange gammaglimt. De lengste er på maks et par minutter (1-2 minutter er vel normalt for lange gammaglimt) Ja, strålen, selv om den bare utvider seg med bare et par milliondels grader, så vil den nok klare å omslutte hele inde del av solsystemet tenker jeg, om ikke mer Men det er bare ren gjetting, her må noen med mer kunnskaper komme inn Kom til å tenke på den strålen, hvis den har en vinkel på la oss si 5 grader, så må jo denne bli større og større jo lengre strålen blir? Eller er den helt bein, at den har samme "diameter" hele veien? Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Den blir større og større, og selv om den var helt bein, så er den såpass tykk fortsatt at den ville lett oppslukt hele jordkloden. Lenke til kommentar
TSP Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Det jeg har hørt er at strålen til gammaglimt faktisk ikke utvider seg så mye. Takk for informsjonen kimmern123 Lenke til kommentar
Jokko88 Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Vil denne strålen ødelegge og brenne opp det den treffer da? Eller vil bare alt organisk den treffer dø øyeblikkelig? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 (endret) Jeg tror de som er på "gal" side av jorda når strålen treffer vil stryke med rimelig kjapt. En slik stråle kan også forårsake massive tidevannsbølger, så mange av de som slipper i første omgang vil bli skylt vekk. Jeg vet ikke om hele jordens masse vil stoppe strålene helt, men hvis den kan, vil i hvert fall noen få "heldige" slippe å få kreft med en gang. De dårlige nyhetene er at mesteparten av ozonlaget er borte, så solstråling gjør det rimelig ulevelig for resten. De gode nyhetene er at ozonlaget kan bygge seg opp igjen, så hvis vi har en tilstrekkelig stor gjeng stasjonert i trygg avstand fra jorden, vil det være mulig å slå seg ned igjen ikke så alt for lenge etterpå. Jeg venter i spenning på den første katastrofefilmen om dette. Endret 9. mars 2008 av Isbilen Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Egentlig tror jeg ikke denne "nyheten" har slått an så veldig mange steder uansett. Det er bare nok en av en endeløs rekke dommedagsteorier. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Joda, men det er en fet en. Begrepet "kosmisk terror" får liksom ny mening. Cthulhu fhtagn! Lenke til kommentar
Vipera Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Det er veldig mye som skal stemme hvis dette skal bli virkelig. Så sjansen er meget minimal Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Den blir større og større, og selv om den var helt bein, så er den såpass tykk fortsatt at den ville lett oppslukt hele jordkloden. Det jeg tenkte på var at hvis den blir større og større, så blir det jo større sjangs for at vi blir truffet av den ^^, Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Den blir større og større, og selv om den var helt bein, så er den såpass tykk fortsatt at den ville lett oppslukt hele jordkloden. Det jeg tenkte på var at hvis den blir større og større, så blir det jo større sjangs for at vi blir truffet av den ^^, Jepp, men dess tykkere strålen er i det den treffer Jorda, dess mindre ødeleggende vil den være, for større del av strålen vil gå utenom og forbi. Jeg referer fra Dagblad-artikkelen: Fortsatt er det usikkerhet knyttet til om det vil bli utløst en så konsentrert stråle gammastråling som kreves for å utrydde oss, og Tuthill sier det er to forskjellige ytterpunkter for hva som kan skje. - Det ene ytterpunktet er en veldig konsentrert stråle langs rotasjonsaksen og den andre er en eksplosjon i alle retninger. I realiteten kan WR104 ligge et sted imellom. Den har en preferanse for å rette ting vår vei, men det trenger ikke å være like dødelig som et fullt glimt, sier Tuthill. Så hvis supernovaeksplosjonen ikke retter en smal stråle mot Jorda, så kan det være en stor sjangs for at hele greia vil oppleves som et kraftig lys på himmelen i ti sekunder og ikke noe mer. Avstanden på 8000 lysår er såpass stor at hvis strålen ikke er veldig konsentrert, så vil ikke Jorda og livet på Jorda ta noen som helst skade av glimtet. Lenke til kommentar
The Jester Race Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Føler vi noe smerte hvis den sprenges? Lenke til kommentar
Tharos. Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Jeg satser på at den treffer månen en fin kveld det er fullmåne. Burde bli et fint syn. FLAME ON!!! Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Ettersom det ikke er synlig lys, så nei, pluss det er mange som tror at det vil være en eksplosjon, du vil bare dø av å bli brent pga. strålingen, som å stå i et rom sammen med ekstremt mye og ekstremt radioaktivt materiale Lenke til kommentar
The Jester Race Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Men det er vel ikke sånn at jorda blir pulver? Jeg mener, vil alt starte på nytt igjen noen millioner år etter eksplosjonen? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Jeg tror enkelte tenker litt for mye i retning av en tynn laserstråle. I følge wikipedia varierer strålingsvinkelen på slike gammautbrudd mellom 2 og 20 grader. På 8000 lysårs avstand betyr det at strålen fra WR104 blir ca 280 - 2800 lysår bred. Til sammenligning er solsystemet vårt ca 0,001 lysår i diameter. Lenke til kommentar
The Jester Race Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 ... og det vil si? At den ikke treffer oss? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Det sier ikke noe om at den treffer oss eller ikke. Det sier bare noe om antatt bredde på strålen. F.eks at det ikke er snakk om at strålen enten treffer jorda eller månen. Enten treffer den hele solsystemet eller så treffer den ikke solystemet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå