Sertito Skrevet 7. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 7. mars 2008 VI har nok overbtalte geeker her i verden som bruker knapt en uke på å finne en genial løsning sjansen for å dø av n kokkosnøtt vil jeg tro er litt større;) så istedet for å tenke på WR104 så ikke reis til steder der det er kokos trær! Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 7. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 7. mars 2008 Ikke løsning mot denne typen nei. Men ja, sjansen er liiten ^^ Lenke til kommentar
Splitter Skrevet 7. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 7. mars 2008 Men Norge er sikkert på den siden av jorden som er i skyggen :/ Jeg prøvde å finne ut om WR104 ligger på den sørlige himmelhvelvingen eller den nordlige, uten hell. Er det noen som har funnet ut hvor dette himmellegemet befinner seg? Står i Dagbladet at den befinner seg i konstellasjonen Skytten. For å se hvilke (års)tider vi er mest utsatt, anbefaler jeg STELLARIUM. Lenke til kommentar
TSP Skrevet 7. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 7. mars 2008 Hmm. Tror det blir feil å finne ut hvor den er rettet mot, et gammaglimt vil treffe etc utifra det, for stjernen er jo 5000-8000 antatte lysår unna oss. Men jeg vet ikke hvordan det vil fungere, jeg ser for meg at vi vil se stjernen et sted og at lyset/gammaglimtet vil virke å komme fra en annen retning. Men jeg har ikke peiling og blir bare forvirret. Lenke til kommentar
spacekim Skrevet 7. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 7. mars 2008 Hvis jeg forstår deg rett mener du at vi vil se stjernen ett sted, mens gammaglimtet vil treffe oss fra en annen vinkel, siden stjernen er 5000-8000 lysår unna. Det er nok feil. Selv om gammaglimtet ble sendt ut for 8000 år siden når det med maks uflaks treffer oss (veldig usannsynlig), vil også lyset vi ser fra stjernen være 8000 år gammelt. Lyset fra stjernen kommer hit samtidig med gammaglimtet siden de begge reiser med lysets hastighet. Derfor vil gammastrålene komme fra samme sted vi ser stjernen på himmelen. Lenke til kommentar
Sertito Skrevet 8. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 8. mars 2008 Vel muligheten jeg ser i dette erå på en eller annen måte få senket jordas hastighet og få den forsinket til møtepunkt. JEg er ikke noen sånn forsker dude så aner ikke åssen det skal gjøres men alt er mulig. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 8. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 8. mars 2008 Det er enkelt, vi ringer bare Superman, så stopper nok han planeten når det trengs. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 8. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 8. mars 2008 Vel muligheten jeg ser i dette erå på en eller annen måte få senket jordas hastighet og få den forsinket til møtepunkt. JEg er ikke noen sånn forsker dude så aner ikke åssen det skal gjøres men alt er mulig. Det er enkelt, vi ringer bare Superman, så stopper nok han planeten når det trengs. Ingenting av det gir mening ettersom vi ikke vet hvor det vil treffe hvis det blir et gammaglimt, og det vil nok mest sannsynlig bade hele banen til jorden rundt solen i denne gammastrålen (husk den har jo hatt 8000 lysår å utvide seg på, men er jo fortsatt ufattelig sterk). I tillegg, så ville nok jorden føket rett mot solen hvis vi hadde faktisk klart å stoppe den eller slakke ned farten (selv om det ville krevd ufattelige mengder energi), eller fått en mye lavere bane som ville gjort at havene hadde fordampet vekk og jorden hadde kanskje blitt som Venus er i dag Lenke til kommentar
Vipera Skrevet 8. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 8. mars 2008 Vel muligheten jeg ser i dette erå på en eller annen måte få senket jordas hastighet og få den forsinket til møtepunkt. JEg er ikke noen sånn forsker dude så aner ikke åssen det skal gjøres men alt er mulig. Tror du skal slite ganske heftig med å senke hastigheten på jorden altså... For ikke å snakke om at hvis teorietisk hadde greid det ville vi falt inn til en ny bane som går nermere solen, da kan vi i alle fall begynne å snakke om global oppvarming Lenke til kommentar
Gyr0 Skrevet 8. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 8. mars 2008 Hvor lenge varer denne gammastrålen da? Jeg kan forestille meg at hele solsystemet blir spist av strålen Hvis den treffer da, som sikkert er uhyre liten og lenge til Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 8. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 8. mars 2008 VI har to typer gammeglimt, de som er over to sekunder og de som er under to sekunder. Altså korte og lange gammaglimt. De lengste er på maks et par minutter (1-2 minutter er vel normalt for lange gammaglimt) Ja, strålen, selv om den bare utvider seg med bare et par milliondels grader, så vil den nok klare å omslutte hele inde del av solsystemet tenker jeg, om ikke mer Men det er bare ren gjetting, her må noen med mer kunnskaper komme inn Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 8. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 8. mars 2008 (endret) Jeg prøvde å finne ut om WR104 ligger på den sørlige himmelhvelvingen eller den nordlige, uten hell. Er det noen som har funnet ut hvor dette himmellegemet befinner seg? Står i Dagbladet at den befinner seg i konstellasjonen Skytten. Stjernebildet Skytten ligger stort sett på den sørlige himmelkula. Når jeg skriver "stort sett", så er det fordi sentrum av Skytten ligger rett sør for eplitikken, med litt av stjernebildet nord for eplitikken. Eplitikken er jordbaneplanet, der de fleste planetene i solsystemet også befinner seg, i hvertfall sånn noenlunde. Er vi svinheldige så er Jorda i "skyggen" bak sola eller Jupiter når gammaglimtet slår til, i så fall går vi helt fri fra de potensielle skadevirkningene. http://en.wikipedia.org/wiki/Sagittarius_(constellation) Endret 8. mars 2008 av SeaLion Lenke til kommentar
Sertito Skrevet 8. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 8. mars 2008 Dere er så negative as Tro meg det finne en løsning en måte å løse den opp på eller noe Ha tro i overbetalte geeker Lenke til kommentar
Splitter Skrevet 8. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 8. mars 2008 Jeg prøvde å finne ut om WR104 ligger på den sørlige himmelhvelvingen eller den nordlige, uten hell. Er det noen som har funnet ut hvor dette himmellegemet befinner seg? Står i Dagbladet at den befinner seg i konstellasjonen Skytten. Stjernebildet Skytten ligger stort sett på den sørlige himmelkula. Når jeg skriver "stort sett", så er det fordi sentrum av Skytten ligger rett sør for eplitikken, med litt av stjernebildet nord for eplitikken. Eplitikken er jordbaneplanet, der de fleste planetene i solsystemet også befinner seg, i hvertfall sånn noenlunde. Er vi svinheldige så er Jorda i "skyggen" bak sola eller Jupiter når gammaglimtet slår til, i så fall går vi helt fri fra de potensielle skadevirkningene. http://en.wikipedia.org/wiki/Sagittarius_(constellation) Jupiter er svært nærme stjernebildet skytten akkurat nå, så hvis WR104 skyter etter oss i dag, kan det hende vi må sende et takkekort til Jupiter i nærmeste fremtid. Så WR104, det er bare å skyte så mye du vil. Vi har "storebror" til å passe på oss. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 8. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 8. mars 2008 Igjen, det er bare stråling, selv om det er i så ekstreme mengder, så er det ikke nok til å gjøre alle atomene til ren energi. Det ville nok garantert drept omtrent alt livet på en halvsiden av jorden (resten ville nok dødd etterhvert og) men jorden ville fortsatt vært mer eller mindre intakt. Den ville ikke sprengt Men Jupiter er jo en gassplanet, kanskje pga. det ekstreme strålingstrykket, så kunne en del av planeten blitt blåst ut i verdensrommet? Lenke til kommentar
TSP Skrevet 8. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 8. mars 2008 Hvis jeg forstår deg rett mener du at vi vil se stjernen ett sted, mens gammaglimtet vil treffe oss fra en annen vinkel, siden stjernen er 5000-8000 lysår unna. Det er nok feil. Selv om gammaglimtet ble sendt ut for 8000 år siden når det med maks uflaks treffer oss (veldig usannsynlig), vil også lyset vi ser fra stjernen være 8000 år gammelt. Lyset fra stjernen kommer hit samtidig med gammaglimtet siden de begge reiser med lysets hastighet. Derfor vil gammastrålene komme fra samme sted vi ser stjernen på himmelen.Jeg får det bare ikke til å stemme. Sett at stjernen akkurat nå sprenger, 8000 lysår unna. Ergo vil vi ikke merke noe før om 8000 lysår om det skulle stemme Det kommer nå lys fra eksplosjonen som reiser i 300 000 kilometer sekunder, eller lysets hastighet. Samtidig oppstår dette gammaglimtet bestående av stråling eller hva enn det består av, i samme, eller oppimot samme fart som lyset. Vi kan si at gammaglimtets bane fra første øyeblikk er slik at den er rettet direkte mot der jorden er 8000 år senere. Poenget mitt ligger i at lyset fra eksplosjonen, lyset fra hele gammaglimtets reise og det at det treffer oss vil komme til jorden til omtrent samme tid. Siden posisjonen til jorden i forhold til stjernen sikkert ikke er/ville vært den samme som når stjernen eksploderte og når gammaglimtet kommer til jorden mener jeg at vi derfor kan være vitne til å se hele gammaglimtets reise. Så om de ser eksplosjonen fra Afrika, kan det hende at de ser en lang linje av lys og at selve gammaglimtet treffer Russland. Eller er jeg fortsatt ute på viddene? Om gammaglimtet skulle klare å skyve ut Jupiter fra dens bane kan vi jo risikere at den flyr rett mot jorden? Planet X anyone? Lenke til kommentar
Vipera Skrevet 8. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 8. mars 2008 Altså hvis vi blir truffet er det ikke snakk om at bare et land(Russland som du bruker som eksempel) vil bli truffet. Hele planeten vil bli "slukt" av strålingen. Lenke til kommentar
TSP Skrevet 8. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 8. mars 2008 (endret) Jo, det er sant. Jeg tenker mer på det som at det vil ha senter i den nordlige halvkule, Russland som senter. Selv om lyset skulle treffe den nordlige halvkule mener jeg altså at den sørlige halvkule kan være vitne til selve eksplosjonen og lysets reise. Om lyskjeglen er større enn jorden noe den vel er mest sannsynlig vil det jo virke som om det kommer lys fra alle steder, men om man ser bort fra akkurat det eventuelle lyset, mener jeg man vil kunne se eksplosjonen og hele gammaglimtets reise i "skyggesiden" av jorden. Mens gammaglimtet likevel kan ha sitt senter i den siden som ikke er skyggesiden, altså den siden som i hovedssak blir badet i lys og stråling. Da med utgangspunkt i at strålen i så tilfelle er direkte rettet mot en av disse halvkulene. Endret 8. mars 2008 av TSP Lenke til kommentar
Vipera Skrevet 8. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 8. mars 2008 Ja vil kunne observere gammaglimtet i samme øyeblikk som det treffer oss. Det du sier om at det vil virke som det kommer lys fra overalt kan jeg ikke helt si at jeg skjønte, det virker jo slik til vanlig når man er ute i solen å? Også husk på at dette er gammastrålig, altså ikke synelig for det nakne øyet Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 8. mars 2008 Rapporter Del Skrevet 8. mars 2008 Det er helt riktig, dette er stråling mennesket ikke kan se. Men det kan jo hende det påvirker atmosfæren omtrent som nordlys gjør. Uansett vil det ikke være noe blendende hvitt lys overalt. Det er langt utenfor vår synsrekkevidde. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå