Gå til innhold

WR104 - Stjernen som vil drepe oss alle?

Anbefalte innlegg

Det er så utrolig destruktivt å være redd for noe sånt, og dvele på det. Skjer det så skjer det. Informasjon kan ikke reise raskere enn lyset, så du vil ikke kunne forutse når det vil skje heller. Ikke vil du merke særdeles mye av det heller om det skjer.

Hvordan får dere til en tusenedels sjanse forresten? Selv så tenker jeg bare på de ekstreme avstandene og sjansen for å bli truffet av noe sånt må jo være i granskauen liten. Vet ikke diameter på en sånn stråle, men. Hvordan kan de være så sikre på målingene når man har f.eks. gravitasjonen rundt andre stjerner som bøyer space-time, og derfor også lys, det kan jo fort lage feilmarginer.

edit: feilformulert

Endret av Chris88
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ødegaard + Tabloid = Massehysteri. :D

Skjer det så skjer det, fint lite å gjere med saken. Eg skal på jobb i morgon, så sånn sett er det ikkje noko dum dag.

Godt sagt. Jeg søkte litt på WR104 på nettet og fant ut at inntrykket Dagblad-artikkelen ga var svært overdrevent. Det er snakk om veldig mange forhold som skal klaffe for at vi dør av den der. Blant annet hadde ikke WR104 den typiske vibrasjonen som skjer før utbrudd. Det vil si at den neppe eksploderer i mårra eller i år. Videre var det stor usikkerhet om det ble en supernova, hypernova eller et gammautbrudd. De to førstnevnte ville være ufarlige i denne sammenhengen. Videre var det flere typer gammautbrudd med ulik varighet og ulik spredning på strålen. Videre var det estimert at vi ikke er rett i rotasjonsaksen slik DB gir inntrykk av men innenfor ca +/- 16° fra aksen. Det betyr at det er langt i fra sikkert at en slik stråle vil treffe oss. Videre har vi tidsperspektivet. Slike stjerner kan leve i ~200 000 år. Til slutt er det usikkert hvor intens strålen blir i vår retning og om vi er heldig nok til at noe ligger i veien for strålen.

Med såpass kort varighet vil "bare" halve jorda bli rammet da resten av jorda ligger i skyggen. Selv om atmosfæren grilles fullstendig på den ene siden så kan fortsatt en rekke arter, særlig i sjøen, overleve på skyggesiden av jorda. Menneskeheten og andre landdyr kan sikkert få det ekstremt tøft og kanskje dø ut men selv det er ikke 100% sikkert om vi treffes av strålen.

Satser på den holder noen tusen år til, jeg. Det er jo bare sånn "værste-tilfelle" scenario som Ødegaard beskriver i artikkelen. Han virka happy nok på Klassefesten på lørdag hos Dan-Børge, hvertfall. Der ramsa han opp 20 desimaler på pi rett utav hodet, faktisk.

Det er ikke alle som trenger et SuperPi og nitrogenkjølt prosessor for å finne ut flere enn 2 desimaler av Pi. :p

Når jeg hørte han på TV på lørdag så ble jeg nesten flau for å bare kunne de første 10 desimalene utenatt.

Lenke til kommentar
Høres ut som om dette er en sak av relativt høy astronomisk-sannsynlighet som vil si egentlig veldig, veldig lav sannsynlighet i realiteten, men betydelig høyere enn sannsynligheten for mye annet rart som omgir oss i verdensrommet. Og det er ganske mange if's som vi ikke vet. Mon tro Dagbladet bare vil lage noen overskrifter og rabalder. :)

Katastrofeoverskrifter selger alltid bedre enn positive og nøytrale overskrifter. Jo mer hysteri jo bedre for aksjonærene i dagbladet.

Hvordan hadde vi dødd om dette hadde skjedd i morgen? Ville det hendt i løpet av få sekunder, tidels sekunder eller ville mangelen av ozonlag ha drept oss sakte?

Begge deler, de som var på den siden av Jorda som pekte mot gammautblåsningen ville blitt grillet i løpet av noen få sekunder, de som overlevde på den andre siden av Jorda (skyggesiden) kunne leve noen år til men ville raskt utvikle hudkreft og dødd av det, på grunn av redusert mengde beskyttende ozon i atmosfæren.

Tja, det finnes sikkert godt med sveisehjelmer, solbriller og dekkende klær på uansett side av jorda som havner i skyggen. Jeg tror tilgangen på mat og epidemier som kan bryte ut etter en massedød er større utfordringer for de gjenlevende. (Hvis alle hvis-ene klaffer)

Lenke til kommentar

Ps: Ekstremt lite vi kan gjøre.

Men og overvåke den som Knut Ødergård sier er kjempelurt.

Hvor lang tid vi har på og stikke under jorda og lengere aner jeg i allefall ikke. Men Knut nevner noe om kjennetegn som skjer før "utbruddet"...

Så var det jo stor sjangse på at det skjer en dag eller har skjedd da.

Lenke til kommentar
Ha det i bakhodet at ser du Knut Jørgen Røed Ødegaard løpe, er det best å følge etter.

Jepp, med "eksplosjoner" i Hiroshima-klassen over heile kloden inannfor nokre kilometer veit sikkert Ødegaard kvar ein skal gøyme seg. :D

Lenke til kommentar

Hvis vi ser litt positivt på det så kan det jo også hende at vi får være vitne til noe som ingen har sett på nesten 1000 år. Den siste gangen noen kunne se en supernova med det blotte øye, var i 1054 da krabbetåken M1 eksploderte som supernova. Noen mener at den var så lyssterk at det var mulig å lese i lyset fra den om natten.

WR104 er vel omtrent like langt unna som krabbetåken, og hvis den ikke bare blir en supernova, men en hypernova, kan det bli litt av et skuespill. Hvis den derimot bestemmer seg for å bli et gammaglimt kan det kanskje bli litt for spennende. :p

Lenke til kommentar
Men Norge er sikkert på den siden av jorden som er i skyggen :/

Jeg prøvde å finne ut om WR104 ligger på den sørlige himmelhvelvingen eller den nordlige, uten hell. Er det noen som har funnet ut hvor dette himmellegemet befinner seg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...