Gå til innhold

WR104 - Stjernen som vil drepe oss alle?


Anbefalte innlegg

http://www.badastronomy.com/bablog/2008/03...amma-ray-burst/

 

Worse, the flood of subatomic particles from such a GRB may in fact be more dangerous. These cosmic rays hit the air and create fast particles called muons, which would rain down over the Earth. How bad is that? Actually, it’s pretty uncertain; the number of variables involved is large, and the modeling of this is notoriously difficult. It’s not even clear that the cosmic rays from a GRB at this distance would even reach us, and if they did, what exactly would happen. The worst-case scenario is pretty bad — large scale mass extinctions — but I am not sure anyone really believes those models. The best case scenario is that they never reach us at all, so the range is a bit wide. :-) There’s just too much we don’t know.

 

Another issue is that the distance to WR 104 is uncertain. It may be 8000 light years, but other astronomers think it may be as close as 5000 light years. That does make a difference, since the damage it can inflict is sensitive to distance. Farther away is better! Tuthill’s team thinks 8000 light years is a better estimate, so that’s good.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og eg som den uskyldige jomfrua, eg er. :cry:

You know, people running in the streets screaming, "Oh my god, it's coming right at us!"

And then dudes turning to hot chicks and they're all like, "Look, we're about to die, so can I hit that?"

And then girl's like "Hell, to the no!"

But then she realizes, "Oh my god, I'm about to die!"

So you know what , yeah, you can hit this, but no kissing.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Du tar feil. den akn allerede ha sprengt.

 

Det lyset de observerer nå, er jo slik den var for 8 000 år siden, så hvis den er i ferd med å sprenge slik som vi ser den nå, si den vil garantert sprenge innen 2000 år, så har den sprengt for minst 6 000 år siden, men lyset har ikke nådd oss enda.

 

Så sånn som de snakker, så kan øyset nå oss i morgen :)

Lenke til kommentar
Og eg som den uskyldige jomfrua, eg er. :cry:

You know, people running in the streets screaming, "Oh my god, it's coming right at us!"

And then dudes turning to hot chicks and they're all like, "Look, we're about to die, so can I hit that?"

And then girl's like "Hell, to the no!"

But then she realizes, "Oh my god, I'm about to die!"

So you know what , yeah, you can hit this, but no kissing.

Sounds good to me. :cool:

Lenke til kommentar

Til de som tror at de får problemer med nattesøvnen, hørt om søvnparalyse?

 

I så fall ikke klikk på denne linken.

 

Hvis nå noen har gjort noe de ikke skulle ha gjort:

I must not fear.

Fear is the mind-killer.

Fear is the little-death that brings total obliteration.

I will face my fear.

I will permit it to pass over me and through me.

And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path.

Where the fear has gone there will be nothing.

Only I will remain.

Lenke til kommentar
ARGH! Irritert på Dagbladet. Alle som som tenker mye der ute kommer til å slite med søvn i de neste dagene! Kommer ikke til å slutte å tenke på dette! Takk Dagbladet!!!

 

Stemmer. Dagbladet veit å highlighte de skumleste setningene som "DETTE KAN BETY VÅR ALLES DØD LOL", og "DETTE KAN SKJE I MORGEN FOR ALT VI VET LMAO". Ble ganske så skremt selv, og de nevnte ingenting beroligende som det han Phil-karen fra astronomibloggen kom opp med.

Nei, jeg får prøve å satse på at det ikke skjer mens jeg reker rundt på jorda.

Lenke til kommentar

Tenk på det slik som jeg tenker da :)

 

Hvis det faktisk skjer, så er det uansett ingenting noen på denne kloden kan gjøre med det whatsoever.

 

Hvorfor bekymre seg da? Er ikke vits i å bry seg engang. Skjer det, så skjer det, ikke noe mer å bry seg om :)

 

Skjønner ikke at folk skal være så utrolig bekymret over ting som for det første er lite sannsynlig, og nummer 2, vi ikke kan gjøre noe som helst med.

 

Men jeg lurer også på om hva som hadde skjedd om solen kom i veien og blokkerte for glimtet.

Lenke til kommentar

Om det skulle skje innanfor dei neste ti/hundreåra så hadde eg ikkje hatt noko imot om det skjedde når mi tid var komen, må være ein spektakulær måte å ta farvel med livet på. Du har neppe tid til å kjenne noko smerte.

 

Edit: Om sola sto i vegen, kanskje den hadde eksplodert og gjort heile greia endå meir spektakulært! :D

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

"So if it’s less than 10,000 years from exploding and if it blows up as a GRB and if it’s aimed at us and if there isn’t much junk between us and it, then yeah, we may have a problem. But that’s an awful lot of ifs."

 

WR 104: A nearby gamma-ray burst?

 

Høres ut som om dette er en sak av relativt høy astronomisk-sannsynlighet som vil si egentlig veldig, veldig lav sannsynlighet i realiteten, men betydelig høyere enn sannsynligheten for mye annet rart som omgir oss i verdensrommet. Og det er ganske mange if's som vi ikke vet. Mon tro Dagbladet bare vil lage noen overskrifter og rabalder. :)

Endret av Skagen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...